Ingen som har noen tanker rundt dette?Skal brygge en wit og bruke T-58, noen som har et anbefalt temp regime på gjæringen? Aldri brygget wit, og aldri brukt denne gjæren før ...![]()
Skal brygge en wit og bruke T-58, noen som har et anbefalt temp regime på gjæringen? Aldri brygget wit, og aldri brukt denne gjæren før ...![]()
Jeg bruker den i White IPA og da kjører jeg 17-18 til det nærmer seg FG og 20-21 resten av veien.Ingen som har noen tanker rundt dette?![]()
Du pleier vel å ha smaksløkene i orden, så da prøver jeg kanskje på detAldri brygga wit selv heller, men jeg ville kanskje sagt 21 C
Oppgitt temperatur er 15 -20
Nøgne brygger sin på 22, og det er fin profil på den, ikke for mye
Hva slags bidrag fra gjæren opplever du at du får da?Jeg bruker den i White IPA og da kjører jeg 17-18 til det nærmer seg FG og 20-21 resten av veien.
Hovedsakelig nellik, krydder og hazeHva slags bidrag fra gjæren opplever du at du får da?![]()
Den store forskjellen er jo at US-05 er nøytral i smaken mens T-58 er typisk belgisk som vil gi nellik og krydder i tillegg til at den har lav flokkulering.@Kloakk jeg ser du har brukt T-58 i White IPA.
Mitt neste brygg er en Amerikansk Hvete Ale, i grenseland til WIPA.
![]()
Planen er US-05, men jeg har også et par pakker med T-58 liggende så jeg funderer litt på om jeg skal ta en av disse. Har ikke nok kar til en splitt batch. Men det kan kanskje Jula fikse?
Hva er forskjellen mellom disse to slik du opplever det?
Tips til temperatur?
Takk, jeg ser. Blir nok us-05 om det kun blir en batch.Den store forskjellen er jo at US-05 er nøytral i smaken mens T-58 er typisk belgisk som vil gi nellik og krydder i tillegg til at den har lav flokkulering.
US-05 vil også gjære lengre ned. Så hvis du vil ha smaksbidrag fra gjæra bør du gå for T-58.
Og ja, tror de fleste julabutikkene har fått inn bøttene igjen og blei vel avklart hær på forumet at de enda er næringsmiddelgodkjent så da er det bare kjøre på med split batch.
Om du liker White IPA'en til Hansa så er nok T-58 veien å gå om du ikke kjører split
Temperatur på T-58 har jeg kjørt 16-17 grader til stormen er over og 19-20 etter det.
Da blir det mer i retningen amerikansk hvete ogsåTakk, jeg ser. Blir nok us-05 om det kun blir en batch.
Og nå har jeg fått en ny ideDen store forskjellen er jo at US-05 er nøytral i smaken mens T-58 er typisk belgisk som vil gi nellik og krydder i tillegg til at den har lav flokkulering.
US-05 vil også gjære lengre ned. Så hvis du vil ha smaksbidrag fra gjæra bør du gå for T-58.
Og ja, tror de fleste julabutikkene har fått inn bøttene igjen og blei vel avklart hær på forumet at de enda er næringsmiddelgodkjent så da er det bare kjøre på med split batch.
Om du liker White IPA'en til Hansa så er nok T-58 veien å gå om du ikke kjører split
Temperatur på T-58 har jeg kjørt 16-17 grader til stormen er over og 19-20 etter det.
Personlig så syns jeg fersk revet appelsinskall de siste 5 minuttene av kok passer utmerket til T-58. Og flaket hvete blir digg.Og nå har jeg fått en ny ide
WIPA inspirert av 1664 Blanc, det begynte med denne Mango WIPA-en.
Gristen er ganske lik den jeg allerede har planlagt bare justerer OG litt opp. Kanskje litt flaket hvete for fylde? Bruker Aprikos pure etter stormgjæringen (vil denne bidra ytterligere utgjæring av T-58?) eventuelt kan jeg også tilsette et par hundre gram sukker. Så får jeg vurdere om jeg skal tilsette appelsin og sitronskall i tillegg. Korianderfrø tror jeg at jeg dropper.
Amarillo har jeg allerede, Bruker dette på 10 min og hopstand. Pacific Gem på bitterhet. Så må jeg finne en ekstra til hopstand, helst med et betydelig sitrus/ appelsin/ bidrag.

Ja det var det, takk!White IPA 5,4%
Vis vedlegget 51106
@YngveKL var det ikke du som lurte på T-58? Her er det brukt 1pakke på 21 liter med OG: 1.051. Brewfather mente denne ville stoppe på 1.017, men i kjent stil landa den på 1.010. Mesket på 66°C
En ting jeg merker med T-58, i alle fall i humle øl, er at den trenger 2 uker modning på fat, litt av gjæra må bunnfelle ellers kommer det lite humle fram.
Jeg mesker jo lavt og har en beskjeden ABV, men mellom 76 og 79% Utgjæring er ikke uvanlig her i det enkle bryggeri. Den flokkulerer kanskje litt fort til å være belgisk, men jeg liker denne gjæra godt, med forbehold om at jeg kun bruker den i White IPA
Ekstra info for de som er interessert.
Bitterhumle: Chinook
Sent i kok: Cascade, Pink Boots Blend
Whirlpool: Amarillo, Rakau
Tørrhumle: Amarillo, Cascade, Pink Boots Blend, Rakau, Simcoe.
16 dager på fat og finfin når været vil samarbeide.
God ide .Neste år blir det en batch med T-58, dette er en av få belgiske med som ikke spiser maltotriose.
Jeg lurer på om denne kan være egnet til å brygge en alkoholfri Belgisk Blonde eller wit.