Fermzilla og Cold Crash

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei!

Første forsøk med en Fermzilla All Rounder ble en Dobbel IPA med WLP007 i kjøleskap på 19 grader.
Jeg fermenterer ikke denne under trykk, men tenker å sette på en Spunding Valve etter andre tørrhumling.
Jeg tenker å Cold crashe før overføring til fat.
For å unngå suckback under Cold Crash tenkte jeg å sette trykk på Fermzillaen, men hvor høyt trykk mener dere blir riktig her?
Jeg er skikkelig grønn på dette området så setter stor pris på svar og kommentarer.

Mvh.
 
Har du på gjærlås nå? Etter andre tørrhumling er vel gjæringa ferdig, så hvorfor vil du sette på spunding valve da?

Hvis du tenker å karbonere med co2 så er det bare å sette på det trykket du ønsker når du begynner å senke temperaturen, 1 bar passer til en IPA.

Hvis du skal karbonere med sukker kan du sette på et lite trykk 0,1-0,2 bar, bare for å holde oksygen ute.
 
Hei, Tusen takk for svar.
Jeg har gjærlås nå ja og har ikke kommet til første tørrhumling enda.
Kanskje smart å sette på spunding valve etter første tørrhumling som er på dag 3 i stedet?
Setter jeg da spunding valve på 1 bar?
Jeg skal karbonere med CO2 på fat og teste oksygefri overføring for første gang.
Mvh Stein
 
Ja, du kan godt sette den på etter første tørrhumling, mesteparten av gjæringa er over da. 1 bar er fint, da får du startet karboneringa og sparer litt co2.

Når du starter cold crash så husk å bytte ut spunding med co2, for ølet trenger mer co2 når temperaturen går ned.
 
Tilbake
Topp