Fersken ester i saison

Har brygga en sainson på pilsner malt og 15% hvete, humla med aurora, saaz og tettnang.
Gjæra med WLP568 på 28 under stormgjæringa og 26 i en uke før jeg racka om.

Det jeg er ute etter er et hint av fersken/aprikosaktige estere.

Noen som har noen tanker om hvordan jeg skal få til det kun ved å bruke gjær, temp og humle?
Ser av andre fora at Simcoe og Citra can ha litt av det jeg er ute etter, men har ikke så lyst på sitrusprofilen som disse gir.
 
Safale US-05 gir et hint av fersken ved lav temperature (16-18 grader) er min erfaring, men nesen kan spille meg et puss
 
WLP566 gir en del tropiske estre, eller prøv å gjære et øl med 100 % Brettanomyces Claussenii.
 
Jeg har ikke brygget med First Gold, men jeg ser noen nevner tropiske aromaer fra denne humlesorten. Mulig det kan være et forsøk verdt.
 
Skal du ha tropisk aroma fra humle er Amarillo, Nelson Sauvin og Mosaic fine greier.
 
Ølen jeg stilte med på PF i år, med 100 % Brett C, Amarillo og Citra, var ganske tropisk. Kan smake etter fersken neste gang jeg tar en flaske av den :)

Kan ellers anbefale gjæring av saison med 100 % Brett Brux Trois, som jeg synes funker bra og gir veldig tropisk preg.
 
Håkon skrev:
Safale US-05 gir et hint av fersken ved lav temperature (16-18 grader) er min erfaring, men nesen kan spille meg et puss

Var det DET som luktet ja. Jeg klarte ikke å coine det så kalte det bare hubbabubba i punk ipa tråden. Har gjæret to øl på 12 grader med nullfem og den aromaen (ikke så mye smak) var mildt sagt fremtredende. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Takk for mange gode innspill!

Tror neste forsøk beholder WLP568, men bytter ut noe Saaz med amarillo og Nelson Sauvin.

Er tørrhumle noe som forekom i brygging av saison, eller er det for moderne?
 
Amerikanske bryggerier tørrhumler sine Saison. Så siden du allerede bruker amerikansk humle kan du vel like godt tørrhumle også! :ilike:
 
Hva om man holder seg til klassiske humler og går for wlp568, som min forrige versjon, men heller holder gjæra på 18 grader 24 timer?

Ser at flere gjærtyper produserer aprikos/ferskenlignende estere når de gjæres på den nedre del av temp.regimet.
Aner ikke om wlp568 gjør det, kan være kiwisaison jeg ender opp med for alt jeg vet  :)
 
Tilbake
Topp