Fersken Iste Cider

AMelbye skrev:
Det høres ut som om konserveringsmidler i pulveret har tatt knekken på gjæren, eller hindrer den i å formere seg. Prøv å pitche en aktiv starter, og hvis du skal gjære på 12 grader, bruk lager-gjær. Jeg husker ikke hvor langt ned us05 går, men jeg mener den trives best på 16 til 20 grader.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Godt mulig. Om dette ikke redder seg selv heller jeg nok ut hele suppa og prøver på  nytt.
Om det stemmer at us05 ikke takler 12 *C er jeg glad jeg fant det ut på billige pulverpakker og ikke en lagervørter jeg har lagt sjela i.

kortulf skrev:
Satte denne
Geir M skrev:
Satt 10 liter.

Brukte 13 pk med Istepulver.

Mener jeg brukte 6-7 gram gjær. (Veide ned fra en pakke som var beregnet på 25 liter.)

Brukte sukker for jeg ikke vet om det var gjærbart sukker i pulveret.

Klonet oppskriften din med ingredienser for to uker siden og har noen resultater jeg ikke helt begriper.
Jeg brukte Safale us-05 gjær, ca 6-7 gram. Rehydrerte ikke (til tross for at mange guruer på forumet anbefaler dette da andre også pålitelige kilder har vist at dette aldri har noe for seg). OG ble målt til 1054. Ettersom Brooklyn Lager gjæres ved 12*C forsøkte jeg også dette (mest for å la madammen slippe å ha en gjæringsbøtte i stua hele tida). Etter 4 dager nede i kjellerboden var det fortsatt null tegn til aktivitet, verken synlig gjær i toppen eller plopping, og OG var fortsatt rundt 54. Takler ikke us-05 så lav temperatur som 12*C? Eller er sukkeret i iste-pakkene vanskeligere fordøyelig enn sukkerartene i en lager-vørter? (Jeg ville gjettet på det motsatte)

Jeg satte uansett bøtte i stua på rundt 20*C i håp om at det skulle ta seg opp. Etter ytterligere 4 dager var OG maks sunket 2 trinn til 52 og ingen andre tegn til gjæring heller, så jeg antok fortsatt ingen aktivitet. Derfor valgte jeg å forsiktig røre opp gjær fra bunnen. I motsetning til ved tidligere bruk av både tørr og fersk gjær var det nå null gjærslurry å spore noe sted, verken i bunn eller i topp(!). Ganske sikker på at jeg hadde gjæren oppi.. Er dette normalt/hva kan dette skyldes?

Etter å ha rørt satte jeg den uansett på badegulvet og etter ytterligere 4 dager nå er OG på 32. Dette går jo vanvittig sakte, men det kan jo tenkes at fortsetter å skje ting nå, selv om det  fortsatt ikke er synlig gjær noe sted. For alt jeg vet er det en infeksjon som driver å spiser sukker. Får se an en liten uke til hvordan det går. Målte du FG før du flasket Geir M?

Hei

I iveren glemte jeg alt av måling...

Men liten update...!!!

Fruen smakte, og hun likte det godt... En del alkohol....
Men etter en flaske merket hun en undelig murring i magen...! =) jaja...
Sa og at det smakte litt som en blanding mellom Iste og Magners (engelsk cider)

Tenker at dette ikke har gjæret skikkelig, og at det er derfor magen reagerer...

Det positive oppe i alt dette er at svigermor fikk en flaske og... =)

Hvordan går det med forsøket ditt?

Geir M skrev:
kortulf skrev:
Klonet oppskriften din med ingredienser for to uker siden og har noen resultater jeg ikke helt begriper.
Jeg brukte Safale us-05 gjær, ca 6-7 gram. Rehydrerte ikke (til tross for at mange guruer på forumet anbefaler dette da andre også pålitelige kilder har vist at dette aldri har noe for seg). OG ble målt til 1054. Ettersom Brooklyn Lager gjæres ved 12*C forsøkte jeg også dette (mest for å la madammen slippe å ha en gjæringsbøtte i stua hele tida). Etter 4 dager nede i kjellerboden var det fortsatt null tegn til aktivitet, verken synlig gjær i toppen eller plopping, og OG var fortsatt rundt 54. Takler ikke us-05 så lav temperatur som 12*C? Eller er sukkeret i iste-pakkene vanskeligere fordøyelig enn sukkerartene i en lager-vørter? (Jeg ville gjettet på det motsatte)

Jeg satte uansett bøtte i stua på rundt 20*C i håp om at det skulle ta seg opp. Etter ytterligere 4 dager var OG maks sunket 2 trinn til 52 og ingen andre tegn til gjæring heller, så jeg antok fortsatt ingen aktivitet. Derfor valgte jeg å forsiktig røre opp gjær fra bunnen. I motsetning til ved tidligere bruk av både tørr og fersk gjær var det nå null gjærslurry å spore noe sted, verken i bunn eller i topp(!). Ganske sikker på at jeg hadde gjæren oppi.. Er dette normalt/hva kan dette skyldes?

Etter å ha rørt satte jeg den uansett på badegulvet og etter ytterligere 4 dager nå er OG på 32. Dette går jo vanvittig sakte, men det kan jo tenkes at fortsetter å skje ting nå, selv om det  fortsatt ikke er synlig gjær noe sted. For alt jeg vet er det en infeksjon som driver å spiser sukker. Får se an en liten uke til hvordan det går. Målte du FG før du flasket Geir M?

Hei

I iveren glemte jeg alt av måling...

Men liten update...!!!

Fruen smakte, og hun likte det godt... En del alkohol....
Men etter en flaske merket hun en undelig murring i magen...! =) jaja...
Sa og at det smakte litt som en blanding mellom Iste og Magners (engelsk cider)

Tenker at dette ikke har gjæret skikkelig, og at det er derfor magen reagerer...

Det positive oppe i alt dette er at svigermor fikk en flaske og... =)

Hvordan går det med forsøket ditt?

Hehe, var vel ikke såå store mengder hun fikk i seg men kan være at gjæren er synderen ja. Jeg spiste en god spiseskje gjærslurry på forrige brygging. Helt fin helt til dagen etter, da var jeg litt funky i magen.

Cideren min er nede på 1020 nå, går lovlig sakte nedover. For alt jeg veit er det sukkeret som synker til bunn av bøtta.. Smaker hvertfall kurant.
Har stått snart 2 mnd på gjæringsbøtte nå, ser ikke bortifra at jeg får et fint ekemplar av oksidert "brygg". Det lille skummet i toppen var for øvrig "oljefarget"

Tilbake
Topp