Satte denne
Geir M skrev:
Satt 10 liter.
Brukte 13 pk med Istepulver.
Mener jeg brukte 6-7 gram gjær. (Veide ned fra en pakke som var beregnet på 25 liter.)
Brukte sukker for jeg ikke vet om det var gjærbart sukker i pulveret.
Klonet oppskriften din med ingredienser for to uker siden og har noen resultater jeg ikke helt begriper.
Jeg brukte Safale us-05 gjær, ca 6-7 gram. Rehydrerte ikke (til tross for at mange guruer på forumet anbefaler dette da andre også pålitelige kilder har vist at dette aldri har noe for seg). OG ble målt til 1054. Ettersom Brooklyn Lager gjæres ved 12*C forsøkte jeg også dette (mest for å la madammen slippe å ha en gjæringsbøtte i stua hele tida). Etter 4 dager nede i kjellerboden var det fortsatt null tegn til aktivitet, verken synlig gjær i toppen eller plopping, og OG var fortsatt rundt 54. Takler ikke us-05 så lav temperatur som 12*C? Eller er sukkeret i iste-pakkene vanskeligere fordøyelig enn sukkerartene i en lager-vørter? (Jeg ville gjettet på det motsatte)
Jeg satte uansett bøtte i stua på rundt 20*C i håp om at det skulle ta seg opp. Etter ytterligere 4 dager var OG maks sunket 2 trinn til 52 og ingen andre tegn til gjæring heller, så jeg antok fortsatt ingen aktivitet. Derfor valgte jeg å forsiktig røre opp gjær fra bunnen. I motsetning til ved tidligere bruk av både tørr og fersk gjær var det nå null gjærslurry å spore noe sted, verken i bunn eller i topp(!). Ganske sikker på at jeg hadde gjæren oppi.. Er dette normalt/hva kan dette skyldes?
Etter å ha rørt satte jeg den uansett på badegulvet og etter ytterligere 4 dager nå er OG på 32. Dette går jo vanvittig sakte, men det kan jo tenkes at fortsetter å skje ting nå, selv om det fortsatt ikke er synlig gjær noe sted. For alt jeg vet er det en infeksjon som driver å spiser sukker. Får se an en liten uke til hvordan det går. Målte du FG før du flasket Geir M?