4 mislykkede Cider batcher. på vei til å gi opp snart.

En ting jeg har merket er at hvis jeg skal ha sterkere cider og må "hjelpe" på sukkeret noe er det bedre å vente til den har spist opp de første 0.030 eller så før jeg tilsetter ekstra sukker. Det virker gi bedre smak og roligere gjæring enn å pushe den opp til 1.060 med en gang. Ved ca 18c gjæring med Mangrove Jacks M02 betyr det ekstra sukker etter ca 3 dager med aktiv gjæring (hyppig bobling). I flere batcher tilsetter jeg ikke ekstra sukker i det heletatt da jeg ofte ønsker en svakere "leskedrikk" med epler som bare har 10-11 brix. (1.040-1.044 SG Råjuice) Juicer man eplene selv har man noe bedre kontroll på hva som er i juicen forøvrig, og jeg har som nevnt fått best smak af epler som smakker som en kryssning mellom grønne og røde epler og er syrlige og sprø. For å unngå at allt blir eplemos ut av juiceren må de plukkes når de får kraftig "rosa kinn" og stenene så vidt begynner få brun skygge. Er stenene helt sorte er det neste for sent, selv om sukkernivå da ofte er 12-14 brix er det eplemos man får ut, ikke juice.
Kan også bruke gjærnæring helt fra starten også. Har aldri opplevd at den har stoppet opp. Har fått mange gode tilbakemeldinger på min White bubbly. Dama og venninner er hvertfall glad i den
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240908_000458_Instagram.jpg
    Screenshot_20240908_000458_Instagram.jpg
    210,6 KB · Sett: 10
  • Screenshot_20240908_000334_Instagram.jpg
    Screenshot_20240908_000334_Instagram.jpg
    243,8 KB · Sett: 10
  • Screenshot_20240908_000317_Instagram.jpg
    Screenshot_20240908_000317_Instagram.jpg
    192,1 KB · Sett: 10
  • Screenshot_20240908_000248_Instagram.jpg
    Screenshot_20240908_000248_Instagram.jpg
    208,4 KB · Sett: 10
Kan også bruke gjærnæring helt fra starten også. Har aldri opplevd at den har stoppet opp. Har fått mange gode tilbakemeldinger på min White bubbly. Dama og venninner er hvertfall glad i den
Flott klarhet ja! Bruker alltid gjærnæring, men skal man opp i styrke hjelper det å ta det rolig så den ikke tar helt av. Det er mye værre med vin forøvrig der jeg skal opp i 14-16% noe som krever 1.115 SG (27 brix) noe som går veldig galt fort. Siden jeg var vant til å vente med ekstra sukker begynte jeg med det i cider også og ble positivt overrasket på smaken.
 
Har et ciderprosjekt på gang for første gang nå som jeg egentlig er litt usikker på. Ser nå at jeg burde ha lest denne tråden først :p Noen på Brewshop hadde testet M02 og sa den hadde fungert bra så jeg gikk bare for den uten så fryktelig mye research. Er også grunnleggende skeptisk til MJ-gjær etter noen dårlige erfaringer med ølgjærene, men tenkte jeg måtte gi den en sjanse her. Var mye skurv på eplene, men har forstått det sånn at det ikke skal ha så mye å si og ikke er farlig.

Mosten smakte veldig godt så var ved godt mot da jeg tilsatte gjør etter 1 døgn med 2g campden-pulver til ca. 19 L.

Men nå er det ekstremt med svovellukt - fortsatt etter 3 dager, ingen bobling men gjærer på en plastbøtte som jeg antar ikke er tett, ser at det er aktivitet. Har bare servomyces gjærnæring tilgjengelig, så skal koke sammen litt sukkerlake og næring og panikktilsette nå tenkte jeg. Tenkte å treffe OG på ~1.060.

Hvor mye gjærer M02 ut etter deres erfaring? Så den lå inne med rundt 72% i Brewfather som jeg syns var litt rart når MJ angir 95-100% selv i brosjyren.
 
Vel, første dunken min gikk ned til 1.002 fra 1.042 som er nesten helt tørt. Det er knapt nok alkohol til å gå mye under 1, men teoretisk skal den ende på 0.998 når den er helt tørr. I min erfaring (flere år med MJ M02) går den helt ut så lenge det ikke blir mer enn 14-16% ABV, da kan den stoppe.
 
Hei! I år skal jeg teste ut villepler i eplesideren. Er det noen der ute som har tilsatt dette og har lyst til å dele erfaringer?
 
Er det noen som har tips til søtning av ferdig gjæret cider? Jeg testet ut sukrin, dette funker dårlig. Da den er svært dårlig til å løse seg opp i væske. Kan laktose funke på cider?
 
Er det noen som har tips til søtning av ferdig gjæret cider? Jeg testet ut sukrin, dette funker dårlig. Da den er svært dårlig til å løse seg opp i væske. Kan laktose funke på cider?
Blir ikke særlig sødme av det desverre, det er jo flere måter å løse det på, en er gjærstopp, en annen en pastaurisering, også har du Xylitol, den har samme forhold som sukker, men vil ikke gjære ut, jeg har brukt den med hell, men noen er følsom for den og med store mengder må løpe på doen.
 
Blir ikke særlig sødme av det desverre, det er jo flere måter å løse det på, en er gjærstopp, en annen en pastaurisering, også har du Xylitol, den har samme forhold som sukker, men vil ikke gjære ut, jeg har brukt den med hell, men noen er følsom for den og med store mengder må løpe på doen.
Jeg brukte campden som gjærstopp. Da kan du i prinsippet søte med hva du vil. Jeg brukte honning og syntes det ble bra. Jeg har også hørt at, det mest naturlige her, er eplesider ;-)
 
Jeg brukte campden som gjærstopp. Da kan du i prinsippet søte med hva du vil. Jeg brukte honning og syntes det ble bra. Jeg har også hørt at, det mest naturlige her, er eplesider ;-)
Lærum har en eple og pæresaft. 72% eple og 8% pære. Ren umiddelbart ser dette ut som noe jeg hadde vurdert.

 
Ok - nå skjønner jeg lite. Har begynt å boble etter 8 dager(!). Trodde bare bøtta ikke var skikkelig tett.

Har vært noe aktivitet tidligere, men nå er mye mer og som forventet fra en "normal" gjæring. Går vel ikke an med så mye lagtime?!
Tilsatte sukker og næring for 5 dager siden. Har jeg fått noe annet rart oppi? o_O
 
Tilbake
Topp