Fg 20

Har satt ett oktober-øl brygg for 4 uker siden og målte da OG til 58, nå er den nede i 20 og gjæringen har stoppet helt opp.
Har prøvd å sette brygget med romtemparatur på 15 grader uten att det har blitt noe mere liv i gjærlåsen, og den siste uken har ikke FG forandret seg.
Har prøvd å riste litt.
Brygget har stått til gjæring med en jevn temp på 10 grader.
Mesketemp 68 grader i 90 min.
Gjærtype Wyeast type Oktoberfest.
Skal jeg bare flaske det eller blir det en flaskesprenger hvis jeg tilsetter sukker til ettergjæring?

Hei Malty og velkommen til forumet!

Jeg vil nok tro at 4 uker har gjort sitt med brygget ditt. Det kan være ulike grunner til at FG ble hengende på 1020, bl a mengde tilsatt gjærslurry (dersom du har laget en starter av Wyeast'en din). Mesketempen kan også ha hatt sitt utslag på brygget; når jeg brygger en lager holder jeg meg heller mot 64-65 grader slik at det blir bedre utgjæring på brygget.

Mao så tror jeg det er trygt nå å flaske ølet og ta hensyn til enkelte faktorer ved neste lagerbrygg. :)

Dersom/når du velger å bli medlem i Norbrygg, så vil du også få adgang til en rekke artikler her på forumet, hvoriblant artikkelen ved navn [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html]'Bryt 1020-grensen'[/iurl], som nok kan være interessant i dette øyenmed.  :shiny:

Satte ett brygg i oktober med samme oppskrift og da var også OG 58 og FG på 12, og har følgt slavisk fra de siste notatene, men dette brygget er forskjellig.
Nå brygget jeg to dager på rad (25 liter hver dag) med OG på 58 og bryggene står på hver sin dunk, men begge bryggene har stoppet på 20.
Satte 2 gjærstartere (100gr spraymalt og 1 liter vann til hver starter, 5 dager før) men bryggene har stoppet på akkurat samme FG.

Det er bra du førte og fulgte loggen, noe som minsker sjanse på feil senere. Kunne du kanskje kalibrert både termometer og oechslevekt, kanskje det er der årsaken sitter, selv om du har brukt samme måleinstrumenter siste gang.

Sånn ut fra egene notater og erfaringer så vil jeg tro at den du satte først og endte på 1012 har en litt for lav FG. Mesketemp 68 °C og OG 1058 vil i mine ører havne et sted mellom 1015 og 1020. Vi havner ofte på 1012-1014 ved mesketemp 66-66,5 °C og OG på 1052.

Vil tro det første brygget hadde en målefeil en eller annen plass.

MVH
Børge

Tilbake
Topp