FG på 1.030, kan noe gjøres?

Etter 3 uker på gjæringsdunk måler jeg i dag fg og får dessverre bekreftet min mistanke; en alt for høy FG, 1.030.
Brygget er en "American West Coast Amber Ale" som ligger under prisbelønte oppskrifter, og er fulgt ganske nøye med unntak av gjæren. http://forum.norbrygg.no/threads/nm...-coast-amber-ale-jan-halvor-fjeld-skien.3587/
Jeg har brukt 2x US-05 med tørrgjær rett i gjæringskaret istedenfor Wyeast 1056.
OG endte på 1.064, oppskrift skulle ha 1.060.
Ble ikke tilsatt oksygen, brukte "donkey-kong" metoden 1 minutt ca.

Mitt problem oppstod trolig under gjæringen da sommervarmen var på topp. Temp måleren var festet til utsiden av gjæringskaret og viste jevnt mellom 23-25 grader under stormgjæringen. Gjærlåsen sluttet å ploppe etter 6 dager ca.
Mitt spørsmål er nå da hvilke mulighet jeg har til å få startet opp gjærprosessen igjen? Har flere pakker US-05 liggende men er vel ikke bare å kaste oppi mer?
 
Oksygenet er iallefall brukt opp, sammen med en del næring, vil jeg tro.

Hvilken temp står dunken på nå?
 
Dunken står og har stått i rom temperatur i hele gjæringsperioden. Dog i kjelleren så har vært litt svalt, men tipper på 19-20 grader nå.
 
Så du burde egentlig ha litt gjæraktivitet.. Hvilken gjær er det?

Eneste tipsene jeg kan komme med er å rugge på dunken får å få gjæren i spuspensjon igjen eller pitche en aktiv starter.
 
La meg spørre for å være helt sikker:
Hva har du målt FG med?
Oeclervekt eller refractometer?
Det er veldig mange som tror de kan måle FG med refractometer uten å regne om.
 
Måler med et hydrometer, men ser nå ved kalibrering med springvann på 20 grader at noe er veldig galt... Måling på 1.012. Inspiserer litt nærmere og ser at undersiden av hydrometeret er knust.
Var innom bryggselv idag og kjøpte et målerør på 100ml da det knuste for et par brygg siden, men trodde at hydrometeret overlevde. Det gjorde det altså ikke.. Antar at jeg ikke uten videre kan justere målingen av ølet med 12 poeng?
 
Jeg bor ikke langt unna. Hvis du er usikker kan du låne ene refraktometeret mitt i noen dager for å ta to tre målinger. BS'en min er kalibrert spot on til det refraktometeret når det nærmer seg FG.

Trenger du nytt hydrometer anbefaler jeg de fra grauhall.
 
Det ante meg :)
I og med at det meste har gått etter planen (bortsett fra litt høy temp en stund)
råder jeg deg til å flaske/karbonere/fate etc som du pleier.
Ta av en liten test som du setter i et kokt glass i kjøleskapet å mål så snart du har kjøpt en ny "vekt"
 
Takk for tilbudet Miguel, men tror jeg bare svipper innom bryggselv på vei hjem i morgen. Jeg har dog et refraktometer men trodde ikke disse kunne brukes for FG målinger uten kalibrering mot et hydrometer først? Er kanskje akkurat dette du har gjort?
(Usikker på hva du mente med "BS'en").

Har satt "Two Captains/Humlehelvette" til cold crash i gjæringsskapet nå da jeg tipper at gjæringen har gått bedre på den, så blir uansett ikke tapping før tidligst i morgen.
 
BSen, er Beersmith(en), som jeg bruker til å regne om. Du må regne om refraktometer-målinger ja, etter å ha funnet ut hva det viser mot et hydrometer.
 
Om det skulle vise seg å fortsatt ha for høy FG etter måling med fungerende utstyr, her er et par triks jeg har gjort med hell:
lag en liten starter (f.eks. 0.5L) og pitch en pose rehydrert US05. La den stå over natten, gjerne på magnetrører. Isteden for å pitche denne rett i den halvveis utgjærede vørteren, hell den i et nytt gjæringskar. Bland i vørter tilsvarende starterens størrelse, altså 0.5L. Vent 6 timer, bland i 1L. Vent 6 timer til, bland i 2L. 6timer til, bland i 4L, osv. til all vørteren er i det nye karet. Du fordobler dermed mengden vørter hver 6. time, og reduserer sjokket for gjæren. Oppbevar begge karene på samme sted, så de holder lik temperatur. Høyere temperatur øker også sjangsen for at gjæren blir ferdig, og temperaturfall øker sjangsen for at den stopper opp helt.

Funker ikke det, er neste stopp Wyeast 3711. Den er omtrent alt-etende.
 
Eventuelt eit stor aktiv startar med lagergjær. Den kan muligens fordøye meir maltotriose, som gjerne er det det er mest igjenn av i ein dårleg utgjæring.
 
Takk for tips, skal huske på det til neste runde!
Med fungerende utstyr målte jeg HumleHelvette til FG 1.013 (oppskrift sier 1.011) og West Coast til FG 1.016 (oppskrift sier 1.012).
Litt for mye restsødme i begge (kanskje litt vel mye i West Coast'en?) men i hvert fall langt unna 30 tallet!
 
hvis de smaker greit er det vel bare å flaske i vei :) Hvis de har høy FG pga for høy mesketemperatur er wy3711 veien å gå, den spiser sukkerarter som US-05 ikke vil ha. Hvis problemet er at du har hatt et temperaturdrop eller noe sånt, funker nok US05. Med wy3711 risikerer du også at FG blir for lav.
 
Tilbake
Topp