Fikk lavere FG enn forventet

Patentkorker er jo veldig greit. De lukker du bare opp og igjen. Når det gjelder kronekorkene er jeg litt usikker. Jeg har gjort dette en gang, men jeg husker faktisk ikke om jeg bare trykket korkene nedpå igjen (med korkeren, selvfølgelig), eller om jeg spanderte nye korker. Det siste er det sikreste.
Ok, da er jo det en enkel sak med patent. Når mener du at jeg bør sjekke og evt. gjøre dette? Flasket på fredag og hadde planer om at de skulle stå på 20 grader i 10-14 dager totalt.
 
Sist redigert:
Det var sikkert godt med gjær i suspensjon, så regn med at det går kjapt. Men jeg vet ikke helt hvordan dette vil utvikle seg. Gjæren hiver seg jo nå først over karboneringssukkeret, mens det som er igjen av fermenterbart sukker, er sånt som gjæren ikke tar for seg av før det ikke er noe annet å finne. Så det kan hende at du ganske fort oppnår normal karbonering, og at det så vil utvikle seg langsommere - om det altså er noe igjen, da. Vi vet det jo ikke, det er bare en antakelse.

Ta en test neste helg; da vil jeg gjette på at du har et godt karbonert øl.
 
Det var sikkert godt med gjær i suspensjon, så regn med at det går kjapt. Men jeg vet ikke helt hvordan dette vil utvikle seg. Gjæren hiver seg jo nå først over karboneringssukkeret, mens det som er igjen av fermenterbart sukker, er sånt som gjæren ikke tar for seg av før det ikke er noe annet å finne. Så det kan hende at du ganske fort oppnår normal karbonering, og at det så vil utvikle seg langsommere - om det altså er noe igjen, da. Vi vet det jo ikke, det er bare en antakelse.

Ta en test neste helg; da vil jeg gjette på at du har et godt karbonert øl.
Ok, da tester jeg neste helg. Hvis det da er for mye trøkk/kullsyre åpner og lukker jeg alle patentkorkene, og korker vanlige korker på ny. Ser det normalt og fint ut lar jeg de stå og karbonere noen dager til på 20 grader. Deretter tester jeg på ny etter 10-14 dager (fra flaskedato) og gjør samme vurdering og setter det evt kaldt for lagring om jeg er fornøyd.
 
Er det noe man evt kan gjøre i ettertid hvis det skulle vise seg å komme flaskebomber?

Eventuelt andre måter enn flaskebomber å dobbeltsjekke at den var ferdig utgjæret?

En ting man kan gjøre for å få en sterk pekepinn på hva som er forventet FG for et brygg er å utføre en "Forced Ferment Test" (FFT, side 222 i boken Yeast).
Det er jo for seint å utføre denne testen på dette ølet, men kan jo være nyttig å gjøre på senere øl.
FFT går ut på at når man har pitchet gjæren så tar man ut en liten prøve (et par desiliter) som man lar gjære ut på mye høyere temperatur enn det ølet normalt gjærer på (typisk romtemperatur) og så skal man ha "constant stirring". Da er jo magnetrører bra å bruke dersom man har det.
Alt må være rent og sanitert, og det må ikke komme til andre ting (villgjær, bakterier, ol) som kan gjære ut ølet, så en gjærlås er smart å bruke.
Dette vil da gjære ut raskt og gjerne litt lavere enn det FG vil havne på i ølet ditt.
Med en slik test slipper man å bekymre seg så mye for om man flasker for tidlig.
Det er jo litt jobb, men man lærer mye av det.
 
En ting man kan gjøre for å få en sterk pekepinn på hva som er forventet FG for et brygg er å utføre en "Forced Ferment Test" (FFT, side 222 i boken Yeast).
Det er jo for seint å utføre denne testen på dette ølet, men kan jo være nyttig å gjøre på senere øl.
FFT går ut på at når man har pitchet gjæren så tar man ut en liten prøve (et par desiliter) som man lar gjære ut på mye høyere temperatur enn det ølet normalt gjærer på (typisk romtemperatur) og så skal man ha "constant stirring". Da er jo magnetrører bra å bruke dersom man har det.
Alt må være rent og sanitert, og det må ikke komme til andre ting (villgjær, bakterier, ol) som kan gjære ut ølet, så en gjærlås er smart å bruke.
Dette vil da gjære ut raskt og gjerne litt lavere enn det FG vil havne på i ølet ditt.
Med en slik test slipper man å bekymre seg så mye for om man flasker for tidlig.
Det er jo litt jobb, men man lærer mye av det.

Egentlig ikke så mye styr, heller. Det er jo bare å ha et lite lager av reingjorte glass - om du driver med gjenbruk av gjær, må du jo også ha det. Du trenger ikke å styre med gjærlås, et lokk som ligger løst på, eller eventuelt alufolie, holder. Det er vel heller ikke så farlig med røring. Litt risting dann og vann holder lenge. Det viktigste er vel temperaturen. Og poenget er jo bare å få et resultat klart før ølet begynner å gå mot slutten.

Ikke så mye styr, altså. Så hvorfor har jeg gjort det bare en gang:p?
 
Egentlig ikke så mye styr, heller. Det er jo bare å ha et lite lager av reingjorte glass - om du driver med gjenbruk av gjær, må du jo også ha det. Du trenger ikke å styre med gjærlås, et lokk som ligger løst på, eller eventuelt alufolie, holder. Det er vel heller ikke så farlig med røring. Litt risting dann og vann holder lenge. Det viktigste er vel temperaturen. Og poenget er jo bare å få et resultat klart før ølet begynner å gå mot slutten.

Ikke så mye styr, altså. Så hvorfor har jeg gjort det bare en gang:p?
Det aller enkleste vil ko alltid være å bare måle to dager på rad når man forventer at det er ferdig utgjæret. Dog bør man da ha en krane på gjæringskar, så slepper man å ta av lokket.. Noe jeg ikke har i dag.
 
Hei.

Jeg brygget nylig en Saison. OG ble målt til 1.056, og FG ble målt til 1.010 etter 14 dager på dunk.

Oppskriften var satt sammen på Beersmith og ut fra kalkulatoren der var det forventet en FG på 1.015 og OG på 1.056. Gjæren har en forventet utgjæring mellom 65-75%, men den er målt til ca 82% ut fra mine målte OG og FG tall.

Selv mistenker jeg at dette skyldes for lav meske temperatur, men hvordan kan man da regne seg frem til en mer nøyaktig FG før jeg brygger? Enten i Beersmith eller andre programmer/formler..

Evenuelt hvis det kan skyldes andre faktorer?..

FYI:

Meskingen:
40 min på 62 grader
20 min på 66 grader
5 min på 78 grader

Gjærtype:
WLP 565

Maltbase (23 liter):
5kg Pilsner.
0,8kg Hvetemalt.
0,2kg Flaked Hvete.

Årsaken til at du fikk beregnet FG på 1.015 skyldes en bug/begrensning i BeerSmith når man bruker flere meskesteg under 73 grader. Det er det siste steget som blir gjeldende for beregningen av FG. I dette tilfellet vil BeerSmith beregne FG utfra at hele meskingen er gjort på 66 grader. Det virker også som at BeerSmith bruker 63 grader som nedre grense, så FG vil bli korrekt beregnet hvis man bruker ett meskesteg mellom 63 og 73 grader.

Jeg har erfaring med at denne gjæren bruker veldig lang tid på karbonering, opptil 5-6 uker.
 
Det aller enkleste vil ko alltid være å bare måle to dager på rad når man forventer at det er ferdig utgjæret. Dog bør man da ha en krane på gjæringskar, så slepper man å ta av lokket.. Noe jeg ikke har i dag.

Kran er et must - mener jeg:).

Når jeg ikke har laget meg flere utgjæringstester, er det vel fordi jeg har kjent meg trygg på den målemetoden du viser til der (skjønt jeg ville hatt en hviledag i mellom, så det ble tre dager. To er snaut, og det er i alle fall ikke betryggende når du bruker belgisk gjær.)

Men det kan fort være en falsk trygghet. Gjæringa kan av ulike grunner ha gått i stå litt tidlig. Mange gjærsorter kan være litt vanskelige, og mange gjæringsprosesser blir ikke håndtert optimalt. Du flasker i god tro - og så viser det seg at gjæren ikke var ferdig likevel. Du sitter plutselig med et overkarbonert øl, og i verste fall med flaskebomber.
 
Ok, da tester jeg neste helg. Hvis det da er for mye trøkk/kullsyre åpner og lukker jeg alle patentkorkene, og korker vanlige korker på ny. Ser det normalt og fint ut lar jeg de stå og karbonere noen dager til på 20 grader. Deretter tester jeg på ny etter 10-14 dager (fra flaskedato) og gjør samme vurdering og setter det evt kaldt for lagring om jeg er fornøyd.

Du må antakelig la dem stå litt før du tetter dem igjen. Om du skjenker deg et glass overkarbonert øl, tar det en stund før nok CO2 har forlatt ølet til at det har fått normalt nivå. Og øloverflaten i flaskehalsen er liten, så det tar lengre tid når ølet er i flaska enn når det er i glass.
 
Du må antakelig la dem stå litt før du tetter dem igjen. Om du skjenker deg et glass overkarbonert øl, tar det en stund før nok CO2 har forlatt ølet til at det har fått normalt nivå. Og øloverflaten i flaskehalsen er liten, så det tar lengre tid når ølet er i flaska enn når det er i glass.
Ok, da kan de eventuelt stå i 30 min før jeg lukker de igjen
 
Jeg har lettet på korken hos overkarbonert øl. Bare bittelitt slik at trykket avtar. Gjenntok 3 ganger minst. Husker ikke hvor lenge mellom hver gang. Men korken blir tett så det er ikke nødvendig å korke om.
Det var heldigvis snakk om bare 6 flasker.
 
Jeg har lettet på korken hos overkarbonert øl. Bare bittelitt slik at trykket avtar. Gjenntok 3 ganger minst. Husker ikke hvor lenge mellom hver gang. Men korken blir tett så det er ikke nødvendig å korke om.
Det var heldigvis snakk om bare 6 flasker.

Det kan jo være en like grei strategi, ja.
 
Det kan jo være en like grei strategi, ja.
Altså, med mindre jeg har misforstått, så åpner du korken bare bittelitt, lar deretter den stå hvor lenge? og til slutt så klemmer du den ned igjen med pressen? Dette gjorde du tre ganger.

Hører du etter en form for lyd som sier når du har åpnet korken nok, eller blir det på øyemålet?
 
Altså, med mindre jeg har misforstått, så åpner du korken bare bittelitt, lar deretter den stå hvor lenge? og til slutt så klemmer du den ned igjen med pressen? Dette gjorde du tre ganger.

Hører du etter en form for lyd som sier når du har åpnet korken nok, eller blir det på øyemålet?

På øremål, helst:). Du hører jo at gass unnslipper - hvis ikke, er ikke problemet ditt overkarbonering, i alle fall. Det @Mc. snakker om, er å bare lufte fort, og trykke fast korken med en gang. Da må du gjøre det flere ganger med en del mellomrom.
 
Hei.

Jeg brygget nylig en Saison. OG ble målt til 1.056, og FG ble målt til 1.010 etter 14 dager på dunk.

Oppskriften var satt sammen på Beersmith og ut fra kalkulatoren der var det forventet en FG på 1.015 og OG på 1.056. Gjæren har en forventet utgjæring mellom 65-75%, men den er målt til ca 82% ut fra mine målte OG og FG tall.

Selv mistenker jeg at dette skyldes for lav meske temperatur, men hvordan kan man da regne seg frem til en mer nøyaktig FG før jeg brygger? Enten i Beersmith eller andre programmer/formler..

Evenuelt hvis det kan skyldes andre faktorer?..

FYI:

Meskingen:
40 min på 62 grader
20 min på 66 grader
5 min på 78 grader

Gjærtype:
WLP 565

Maltbase (23 liter):
5kg Pilsner.
0,8kg Hvetemalt.
0,2kg Flaked Hvete.

Mesker du 40 minutter på 62 grader, vil du få praktisk talt full konvertering i beta-amylase. Du må ned i 10 - 15 minutter om det skal være noe stivelse igjen til alfa-kameratene. Det er en mye bedre tilnærming å la både alfa- og beta-amalyse foregå samtidig på 65-67 grader. Med velmodifisert malt har ikke stegmesk noen funksjon. Les hva mangeårig redaktør i BYO, Chris Colby, skriver her: http://beerandwinejournal.com/simple-step/
 
På øremål, helst:). Du hører jo at gass unnslipper - hvis ikke, er ikke problemet ditt overkarbonering, i alle fall. Det @Mc. snakker om, er å bare lufte fort, og trykke fast korken med en gang. Da må du gjøre det flere ganger med en del mellomrom.
Bare for at det ikke blir misforståelser. Jeg bruker ikke korkemaskinen for å sette fast korken. Det ordner seg selv. Bare vær forsiktig, løft sakte opp korken til du hører det kommer ut trykk. Slipp så og vent en stund, sikkert en time eller tre. Da har det unslippet mer co2 fra ølet. Så er det bare å gjenta. Så får en ta det på feelingen om hvor mye trykk en skal slippe ut. Du trenger sikkert ikke ta ut alt samme dagen. Går nok fint å vente til neste dag og sjekke en eller to flasker.
 
Bare for at det ikke blir misforståelser. Jeg bruker ikke korkemaskinen for å sette fast korken. Det ordner seg selv. Bare vær forsiktig, løft sakte opp korken til du hører det kommer ut trykk. Slipp så og vent en stund, sikkert en time eller tre. Da har det unslippet mer co2 fra ølet. Så er det bare å gjenta. Så får en ta det på feelingen om hvor mye trykk en skal slippe ut. Du trenger sikkert ikke ta ut alt samme dagen. Går nok fint å vente til neste dag og sjekke en eller to flasker.
Interessant, de lukker deg selv altså. Takk for god forklaring
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp