Filtrering

Vi skal på helgetur i nordmarka snart, og jeg skulle gjerne hatt med noen filtrerte øl. Lar dette seg gjøre?

Og forresten, er det noen som vet hvorfor jeg ikke får lagt inn bilde på profilen min?

Har du ølet på flaske eller fat?
Bruker kun fat selv og da ser jeg ikke noe stort poeng med å filtrere. Hvis fatene får stå i ro legger alt slammet seg i bunn. Hvis jeg skal dra med meg et fat eller for flasker tapper jeg bare litt grums fra fatet først som jeg kaster, deretter fyller jeg over til et annet fat eller flasker som jeg tar med meg.
Har du flasker kan du jo åpne de forsiktig og helle over til en annen flaske men du vil nok tape mye Co2 på dette.

Jeg har det på flasker. Jeg så engang en dings for å filtrere flaskeøl. Det var noe man satt på tuten av flasken. Så satt man deretter flasken opp ned i noen døgn. Da falt alle sedimentene ned i dingsen.

Det er jo ikke filtrering. Personlig bruker jeg PET-flasker som jeg kjøler ned så kaldt som mulig og flasker om når jeg trenger å ta med meg øl uten sedimenter.

Yngve J skrev:
Ok. Hvordan flaske om lettest mulig? Hevert?

Karbonert øl?, da må du mottrykksfylle, jeg tok en kork fra en vinstopper, tredde den på en slangebit, og stapper den i perlick kranen min, da får jeg fylt med mottrykk.
(Er diskutert mange ganger her, men finner ikke tråden der jeg tok ideen fra)

Før eg tok i bruk corneliusfat brukte eg ofte 1,5l brusflasker. Viss eg ville kvitte meg med bunnslammet putta eg flaska i frysen ein halvtimes tid, og hellte over på ny flaske litt forsiktig. Det funka igrunn heilt greit. Sedimenta satte seg bra i botnen av flaska, og så lenge ølet er skikkeleg kaldt mistar ein lite brus.

No brukar eg å tappe fra krana slik som neslekkim beskriv over. Får somlegel klart og fint øl på fatet etter nokre få veker i kjøleskap.

protto skrev:
Før eg tok i bruk Corneliusfat brukte eg ofte 1,5l brusflasker. Viss eg ville kvitte meg med bunnslammet putta eg flaska i frysen ein halvtimes tid, og hellte over på ny flaske litt forsiktig. Det funka igrunn heilt greit. Sedimenta satte seg bra i botnen av flaska, og så lenge ølet er skikkeleg kaldt mistar ein lite brus.

No brukar eg å tappe fra krana slik som neslekkim beskriv over. Får somlegel klart og fint øl på fatet etter nokre få veker i kjøleskap.

Lurer vel på om det ikke var du som viste meg hvordan jeg kunne mekke flaskefylleren forøvrig :)

neslekkim skrev:
protto skrev:
Før eg tok i bruk Corneliusfat brukte eg ofte 1,5l brusflasker. Viss eg ville kvitte meg med bunnslammet putta eg flaska i frysen ein halvtimes tid, og hellte over på ny flaske litt forsiktig. Det funka igrunn heilt greit. Sedimenta satte seg bra i botnen av flaska, og så lenge ølet er skikkeleg kaldt mistar ein lite brus.

Lurer vel på om det ikke var du som viste meg hvordan jeg kunne mekke flaskefylleren forøvrig :)

Ja, det var kansje det.

http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=5187.0;attach=2488;image

Korrekt!, akkurat som jeg gjorde det, bare at jeg tok gummien fra en vinstopper (eller hva disse ubrukelige gaveartiklene heter), den passet perfekt på slangen.

Tilbake
Topp