First Wort

Tenkte jeg skulle brygge Lucky Jack etter Lervig sin oppskrift, der jeg ser det står First Wort 90 min, men hva vil det si å humle First wort?
Er det når jeg mesker ut? Skal det stå å kose seg i 90 min før jeg koker?

Du tilsetter humlen idet du begynner å tappe vørteren i kjelen, før kok, og lar den være under hele koketiden.

Dette er vel ikke helt riktig. First wort hopping innebærer å tilsette humle før/ved meskestart :)

bas skrev:
Dette er vel ikke helt riktig. First wort hopping innebærer å tilsette humle før/ved meskestart :)

Denne varianten har jeg ikke hørt i forbindelse med FWH, har alltid hatt samme oppfatning som Kjetil S.

The process is called First Wort Hopping (FWH), and it refers to the practice of adding hops to the brew kettle, into which sparged runnings are collected, at the beginning of sparging. The idea is that the hops soak in the collecting wort (which usually runs out of the lauter tun at temperatures ranging from 60 to 70C depending on one's setup) for the duration of the sparge, and the volatile hop constituents undergo very complicated reactions, producing a complexity of hop bitterness and aroma that is obtainable no other way

Tror eg ska prøve det på denne måten, virker spennende. Men det virker som det er mange variasjoner av FWH

Espen Unnvik skrev:
bas skrev:

Denne varianten har jeg ikke hørt i forbindelse med FWH, har alltid hatt samme oppfatning som Kjetil S.
humle i mesken kalles vel for mash hopping tror jeg....

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Har prøvd det bare en gang, da var humlen med i mesken, det var slik det ble beskrtevet det skulle gjøres, det ble et bra øl, men har av en uforståelig grunn ikke gjort det mer, men har noe hallertauerblomsty som ikke har noe i kokekjelen å gjøre.......

Da lærte jeg noe nytt i dag også, åpenbart flere definisjoner av dette avhengig av hvem du spør.

Undres da om FWH bidrar med noe vesentlig annerledes om det bare innebærer humlekok i 90 min istedet for 60 eksempelvis.
Har oppfattet det slik at det aller meste av oppnåelig bitring er på plass i vørter etter 60........
Kompetent utgreing tas imot med åpne armer.. ;)

Du får litt mer bitterhet ved 90 minutters kok. Effekten av FWH er ellers omdiskutert: noen hevder det gir en mykere bitterhet, andre hevder at det bare gir mer bitterhet (min erfaring). Noen hevder det gir smak og aroma utover bitterheten, andre hevder det ikke gjør det (jeg er usikker).

Vistad skrev:
Espen Unnvik skrev:
bas skrev:

humle i mesken kalles vel for mash hopping tror jeg....

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Ganske logisk, men hvordan skal et slikt øl bli, jeg har jo forsåvidt prøvd det og da ble det godt som sagt, men blir det veaenlig forskjellig fra FWH tro ?

Kjetil S skrev:
Du tilsetter humlen idet du begynner å tappe vørteren i kjelen, før kok, og lar den være under hele koketiden.

Ja det er slik Moderne Hjemmebrygging beskriver det, og slik tror jeg det er :)

Er det noen som vet hvordan og hvorfor First Wort Hopping virker - ja, og om det virker i det hele tatt. Jeg har forsøkt å google litt, og finner mange men litt motstridende teorier.

Her er en fin artikkel om emnet. Konklusjonen er vel at FWH gir en mer raffinert aroma i øl (hvis det brukes i stedet for sene humletilsetninger) fordi det teknisk sett gir mindre aroma i ølet... Påstandene man gjerne hører om at FWH-prosessen "låser" aromastoffer i ølet er i alle fall neppe sanne.

http://www.franklinbrew.org/wp/?page_id=152

Eneste grunnen til at jeg tilsetter humle før koking er for å redusere skumdannelse, og det tror jeg og er et poeng for de større bryggeriene. Bortsett fra det har jeg ikke merket noen store forskjeller ved first wort hopping og 60 min.

Man vil kok merke størst effekt når man erstatter aromahumle med FWH. Da ender man opp med et renere øl og strengt tatt mindre aroma. Testen i artikkelen ble utført på pilsnerøl, som jo skal være ganske så rene øl, egentlig. Men det er en interessant sak å lære om hvordan man kontrollerer den opplevde bitterheten i øl.

Står en lengre tråd om FWH på Northern Brewer forumet. Denny Conn anbefaler det i hvertfall,  jeg har gjort det på noen øl og godt blir det.

Tilbake
Topp