Fjerne oksygen fra tank

Hei, har et lite spørsmål her. Ved overføring fra gjæretank til tank med sukkerlake i for karbonisering, har jeg tenkt litt. I den nye tanken så er det en del oksygen når en begynner overføringen, har dere noen forslag til hvordan en kan "tømme" all oksygen fra tanken slik at en ikke oksiderer ølet i overføringen? Jeg har tenkt tanken med å fylle den med CO2, men er litt usikker på hvordan, og om det er fornuftig /finnes en bedre måte?

Kan det samme gjøres ved tapping på flaske før korking? Ønsker å hindre at for mye oksygen blande seg med ølet

MvH
Erik M

Jeg fyller tanken fra bunn med slange og har ikke merket noe nevneverdig oksidering på ølet. Om du vil være helt sikker kan du jo kople på en gasslange og "spyle" bunnen av flaskekaret med CO2 før du fyller i øl. Om det har noe nevneverdig å si vites ikke, da ølet uansett skal gjære på flaska.

Det har forundret meg at en flaske jeg tappet i for en mnd. siden og har smakt på tre ganger ikke er oksydert eller innfisert. har ikke hatt flaska til munnen da eller hatt på sukker for ettergjæring men likevel, har vi noe hysteri her.
Ølet er en lager som sto 1,5 uker til gjæring, etter det inn og ut av kjøleskapet, sånn for å se at uklarheten er kjøletåke.
Jeg har ikke annen erfaring med å utsette ølet for luft, har nesten alltid co2 i fatet først og etterpå, så lurer litt på om vi er overnervøse.
Karbonerer skjelden på flaske så her er jeg ikke ekspert, tvert imot. :)

Tilbake
Topp