Fjerning av etiketter

Hei,

Med fare for å komme med tips som nybegynner:

Sett alle flaskene (0,33) oppned i oppvaskmaskinen på det varmeste vaskeprogrammet med tørking, uten å bruke såpe. Når programmet er ferdig, er ca halvparten av flaskene uten etiketter (etikettene ligger i bunnen av maskinen, like hele, og kan lett plukkes opp). Den andre halvparten er bare å plukke av flasken. Det sitter like løst som om det skulle være klebet til flasket med vann. Ingen limrester.
 
Hei!

Jeg antar du mener bjørnunger her, fra vanlige pilsprodusenter. Etikettene de bruker er heldigvis lette å få av. Jeg pleier å fylle badekaret med litt lunket vann og legge flaskene oppi. Etter en stund går etikettene av av seg selv, må bare skylle flaskene etterpå. Vi brukte oppvaskmaskinen før, men det var så kronglete å få stablet alle flaskene inni.

Det jeg lurer på er hvordan folk fjerner etikettene fra NØ og HB. Etter å ha hatt flaskene liggende i bløtt, har jeg klart å skrape av etikettene, men limet sitter igjen på flaskene. Tenker å prøve rødsprit for å få de rene. Funker det?
 
Jeg fyller flaskene med varmt vann fra springet, litt over kanten på etiketten. Lar de stå noen minutter, og da kan man lett dra etiketten av på de aller fleste flaskene. Limet som er igjen vasker jeg av med tennveske.
 
Tilbake
Topp