Fjerning av flaskeetiketter

Fant nylig ut noe banebrytende (for min del) ang fjerning av etiketter, nærmere bestemt lim.

To velkjente steg er å først varme flaskene i stekeovn, så fjerne etikettene. Men limen viser seg å være veldig seig (ihvertfall på de 30+ flaskene med Heineken grønne plast etiketter) Der skrapte jeg av det verste med en kniv (ca 10 sekund per), resten gikk av utrolig lett med Svint (stålull)
Dette anbefales!
 
Lynblenk skal det nok være ;)

Kinn Bryggeri AS

Off topic, men klarer ikke å la være. Jeg klikka på lenka, og blei veldig nysgjerrig når jeg leste at "Vi har vore så heldige å fått tak i ein gjærstamme frå eit fransk bryggeri". Men litt lenger ned står det jo at de bruker Wyeast 3711, som ganske riktig er fra et fransk bryggeri. Men den er jo ikke spesielt vanskelig å få tak:p.
 
Off topic, men klarer ikke å la være. Jeg klikka på lenka, og blei veldig nysgjerrig når jeg leste at "Vi har vore så heldige å fått tak i ein gjærstamme frå eit fransk bryggeri". Men litt lenger ned står det jo at de bruker Wyeast 3711, som ganske riktig er fra et fransk bryggeri. Men den er jo ikke spesielt vanskelig å få tak:p.

Den strofen der er ikke ment for folk som oss mtp salgseffekt ;)
 
Jeg lurte en stund på å prøve å fjerne etiketter med et lite taktisk atomvåpen. Men etter å ha sett litt mer på det, fant jeg ut at etiketten og flasken ville forsvinne, mens limet ville være igjen.

Litt mer saklig, så skulle jeg gjerne hatt tilgang på en kjeramikkovn. De brukes på laboratorier som arbeider med organiske forbindelser for å totalrengjøre glassutstyr etter at det er vasket. Ca 1000 grader over noen timer fjerner det meste... Mulig at det ville fjernet en typisk ølflaske også, men jeg regner med at man kan finne en temperatur som flasken ville overlevd men hvor alt av etikett ville ha fordampet og blitt brutt ned.
 
Jeg lurte en stund på å prøve å fjerne etiketter med et lite taktisk atomvåpen. Men etter å ha sett litt mer på det, fant jeg ut at etiketten og flasken ville forsvinne, mens limet ville være igjen.

Litt mer saklig, så skulle jeg gjerne hatt tilgang på en kjeramikkovn. De brukes på laboratorier som arbeider med organiske forbindelser for å totalrengjøre glassutstyr etter at det er vasket. Ca 1000 grader over noen timer fjerner det meste... Mulig at det ville fjernet en typisk ølflaske også, men jeg regner med at man kan finne en temperatur som flasken ville overlevd men hvor alt av etikett ville ha fordampet og blitt brutt ned.
Er ikke så sikker på at flaskene ville hatt godt av det, sjøl om de ikke hadde fått synlige skader.

Fyll dem med litt varmt/kokende vann. Så flår/skjærer du av etiketten med ei lita barberbladskrape el.lgn.. Innbiller meg at det er omtrent som å pelse en rev. Du bør klare å få av etiketen i ett stykke. Limet som sitter igjen på flaska er nå såpass mjukt at du kan få gnidd det av med matolje og tørkepapir. Avslutt med zalovask og polering med kjøkkenhåndkle.

Det endelige produktet gir en grei estetisk tilfredsstillelse:).
 
Er ikke så sikker på at flaskene ville hatt godt av det, sjøl om de ikke hadde fått synlige skader.
Så lenge glass ikke varmes opp eller kjøles ned for brått - og selvfølgelig ikke til en temperatur hvor de blir deformert, vil en kraftig oppvarming ikke gjøre noe. Det vil si, det kan gi litt endringer i krystallstrukturen så bruddegenskapene blir annerledes, men jeg mener å huske at for labglass mente de som drev med det at det ble mer solid av å få noen runder i ovnen.
 
Så lenge glass ikke varmes opp eller kjøles ned for brått - og selvfølgelig ikke til en temperatur hvor de blir deformert, vil en kraftig oppvarming ikke gjøre noe. Det vil si, det kan gi litt endringer i krystallstrukturen så bruddegenskapene blir annerledes, men jeg mener å huske at for labglass mente de som drev med det at det ble mer solid av å få noen runder i ovnen.
Ok, jeg dreiv og steriliserte flasker i steikeovnen, og fikk høre at det var en litt farlig praksis. Husker ikke hvor faglig sterk bakgrunn rådgiveren hadde :).
 
Jeg har blitt kresen. Går det ikke av enkelt etter bløtlegging i varmt zalovann (maksinnsats: litt skrubbing med nylonskrubb for å fjerne limrester), så går flasken i glass- og metallgjenvinning. Jeg har etterhvert lært meg hvilke øl jeg kjøper normalt som har etiketter som lar seg fjerne. Det hører med til historien at jeg bruker mest 0.33 (som det av og til lurer seg inn en og annen 0.357 blant).
 
Ok, jeg dreiv og steriliserte flasker i steikeovnen, og fikk høre at det var en litt farlig praksis. Husker ikke hvor faglig sterk bakgrunn rådgiveren hadde :).
Med etiketter ville jeg vært mer bekymret for avgassene som oppstår om man prøver å "svi" de av. Enkelte etiketter lukter jo ganske bra selv med kokende vann metoden. Men skulle ønske flere brukte etiketter som har vært på noen flasker Bådin, hvor alt limet følger med etiketten når flasken er fylt med varmt vann. Eller papiretiketter som Ayinger som løsner helt etter et varmt bad. Jeg mistenker at det sterke limet er billigere :(
 
Jeg har blitt kresen. Går det ikke av enkelt etter bløtlegging i varmt zalovann (maksinnsats: litt skrubbing med nylonskrubb for å fjerne limrester), så går flasken i glass- og metallgjenvinning. Jeg har etterhvert lært meg hvilke øl jeg kjøper normalt som har etiketter som lar seg fjerne. Det hører med til historien at jeg bruker mest 0.33 (som det av og til lurer seg inn en og annen 0.357 blant).
Mitt favoritt butikkølmerke er Nøysom. Da jeg renset en batch av flasker som var kjøpt i samme butikk i løpet av et par måneders tid, var det noen som gikk av da jeg så litt hardt på dem, noen plastetiketter som røk av med det mest av limet med ørlite pirk og noen som var helt håpløse å ha med å gjøre... Ikke noen tydelig tendens over øltypene heller...
 
Vrient lim på etiketter var en av grunnene til at jeg hamstret på meg et sannsynligvis for stort lager av bjørnunger før det var for sent.

Men det beste metoden jeg har prøvd for å fjerne gjenstridig lim fra ølflasker og syltetøyglass er å gni med kjøkkenpapir med bensin.
For å holde det minst mulig giftig og mest mulig luktfritt anbefales renset bensin. 4-takts alkylatbensin (fås i litersflaske for 35 kroner på biltema) eller primusfuel fra sportsbutikken.
 
Tilbake
Topp