Fjerning av krydder før gjæring

Dersom man f.eks bruker koriander og appelsinskall som krydder når man koker, lønner det seg å fjerne dette før man setter brygget til gjæring, eller går det helt greit å bare la alt ligge i dunken?
 
Jeg vil tro du må fjerne krydderet elles vil det dominere for mye. - Jeg brygget selv en Wit i våres hvor jeg tok vekk krydderet etter 10 min og det var helt topp
 
Det vanlige er vel at man grovfiltrerer vekk de synlige krydderrestene, men mye av smaksstoffene blir naturligvis med over i det ferdige ølet (det er jo liksom noe av poenget). Har man alt med over til gjæring bør man nok stikke om til sekundærgjæring etterpå, så bunnfallet blir igjen.
 
Jeg klarte å kvitte meg med en god posjon humle sist jeg brygget ved hjelp av et overkok. passet meg egentlig helt fint ettersom jeg fant utlitt sent at jeg hadde målt opp litt mye bitterhumle. Men det man kan lære av det er at mye rusk (humle, krydder og annet) kan flyte opp når det koker, og da kan man lett plukke opp denne blandingen av skum og krydder når det koker.
 
Tilbake
Topp