1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.
    Fjern notisen
  3. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Gis Bort Flagstadhumle (Hamar) Rhizomer (til høsten)

En tråd i 'For privatpersoner' startet av Miguel, 18 Mai 2019.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Før jeg glemmer det.

Plukket en liten rhizom ute i bushen i fjor sommer. I år så gir denne latterlig mange skudd, det blir for mye, så til HØSTEN, så kan jeg grave den opp og klippe den opp hvis folk vil ha. Vokser som et rent H*****e.

Dette er da villhumle fra Hamar-området. Glemmer garantert å legge ut en slik post til høsten, så legger ut nå mens tanken er hos meg. Og lager heller notis i kalenderen.

Jørgen O liker dette.
  2. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fin å brygge med?
    Eller bare pynt?

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg skal bare bruke den til pynt. (skjerming i hagen). Vet ikke hvis NIBIO har noen erfaringer med den, men antar at den er sendt inn da den er ikke akkurat "hemmelig". Du kan nok høre med Arne Bøhmer, han har begynt å dyrke rekker av denne humla såvidt jeg vet (det ar planen hans for en tid siden iallefall) og sanket denne humla allerede for noen år siden, så jeg vil anta at han har brygget med den og da har noen erfaringer.

LarsUlv liker dette.
  4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Spurte arne nå, han har visst droppet hele humleprosjektet, ikke tid, det skjønner jeg.

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg skal sende en mail til NIBIO og spørre om data om denne humla, og oppdatere tråden.

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sendte mail til de for lenge siden, uten svar.

Men hvis noen vil ha så skal jeg grave opp krona om litt for å plante om, da kan jeg kappe av litt treverk.

"monolog-tråd"..

Frode:D, Jørgen O og Vladimir liker dette.
  7. Vladimir

Vladimir
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tar veldig gjerne noen rhizomer. Jeg har stor lyst til å prøve å dyrke litt humle, spesielt noen norske landsorter for å se om jeg finner noe som kan også brukes til ølbrygging...

Frode:D liker dette.
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Notert. Mottaker betaler ofc frakt forøvrig. Men du bor omtrent nesten rett borti (den lange) gata her, så vi kan vel få til en corona-style-overlevering.

9. Vladimir

Vladimir
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjempebra. Jeg jobber på Hamar, så overlevering blir nok ikke noe problem:)

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Smude greier, jeg sier fra når jeg har fått gravd opp noe. Er fortsatt spådd minus om nettene så jeg får se når. (har fortsatt frost i bakken ved humla) Men ikke lenge til. Denne vokser som et helvete så selv om du skulle plantet i mai så blir det vekst iallefall, og mer kongler neste år.

11. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Du skriver at det er villhumle, Miguel. Betyr det at du ikke vet om den i det hele tatt er egnet til ølbrygging? Det er jo en del "prydhumle" som bare smaker løk...?

12. Vladimir

Vladimir
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg kan kanskje svare for Miguel...Det er villhumle og så lenge jeg vet er det ingen som har prøvd den til ølbrygging. Det er nok bare å prøve og se:)

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stemmer vel det Vlad sa. I fjor gikk jeg og gnidde ut ei kongle eller to hver dag i hånden, og når det var langt forbi da de burde høstes så ble det lett løk, vet ikke hvis det er vanlig for alle humler når det går så langt. Frem til det så luktet det frisk humle, men ikke noe amerikansk preg akkurat.

14. Vladimir

Vladimir
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ut av det jeg har lest er det visst vanlig med løkaroma på overmoden humle.

Del denne siden