• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis Bort Flagstadhumle (Hamar) Rhizomer (til høsten)

Før jeg glemmer det.

Plukket en liten rhizom ute i bushen i fjor sommer. I år så gir denne latterlig mange skudd, det blir for mye, så til HØSTEN, så kan jeg grave den opp og klippe den opp hvis folk vil ha. Vokser som et rent H*****e.

Dette er da villhumle fra Hamar-området. Glemmer garantert å legge ut en slik post til høsten, så legger ut nå mens tanken er hos meg. Og lager heller notis i kalenderen.
 
Før jeg glemmer det.

Plukket en liten rhizom ute i bushen i fjor sommer. I år så gir denne latterlig mange skudd, det blir for mye, så til HØSTEN, så kan jeg grave den opp og klippe den opp hvis folk vil ha. Vokser som et rent H*****e.

Dette er da villhumle fra Hamar-området. Glemmer garantert å legge ut en slik post til høsten, så legger ut nå mens tanken er hos meg. Og lager heller notis i kalenderen.
Fin å brygge med?
Eller bare pynt?
 
Fin å brygge med?
Eller bare pynt?

Jeg skal bare bruke den til pynt. (skjerming i hagen). Vet ikke hvis NIBIO har noen erfaringer med den, men antar at den er sendt inn da den er ikke akkurat "hemmelig". Du kan nok høre med Arne Bøhmer, han har begynt å dyrke rekker av denne humla såvidt jeg vet (det ar planen hans for en tid siden iallefall) og sanket denne humla allerede for noen år siden, så jeg vil anta at han har brygget med den og da har noen erfaringer.
 
Jeg tar veldig gjerne noen rhizomer. Jeg har stor lyst til å prøve å dyrke litt humle, spesielt noen norske landsorter for å se om jeg finner noe som kan også brukes til ølbrygging...
 
Jeg tar veldig gjerne noen rhizomer. Jeg har stor lyst til å prøve å dyrke litt humle, spesielt noen norske landsorter for å se om jeg finner noe som kan også brukes til ølbrygging...

Notert. Mottaker betaler ofc frakt forøvrig. Men du bor omtrent nesten rett borti (den lange) gata her, så vi kan vel få til en corona-style-overlevering.
 
Kjempebra. Jeg jobber på Hamar, så overlevering blir nok ikke noe problem:)

Smude greier, jeg sier fra når jeg har fått gravd opp noe. Er fortsatt spådd minus om nettene så jeg får se når. (har fortsatt frost i bakken ved humla) Men ikke lenge til. Denne vokser som et helvete så selv om du skulle plantet i mai så blir det vekst iallefall, og mer kongler neste år.
 
Du skriver at det er villhumle, Miguel. Betyr det at du ikke vet om den i det hele tatt er egnet til ølbrygging? Det er jo en del "prydhumle" som bare smaker løk...?
 
Du skriver at det er villhumle, Miguel. Betyr det at du ikke vet om den i det hele tatt er egnet til ølbrygging? Det er jo en del "prydhumle" som bare smaker løk...?
Jeg kan kanskje svare for Miguel...Det er villhumle og så lenge jeg vet er det ingen som har prøvd den til ølbrygging. Det er nok bare å prøve og se:)
 
Du skriver at det er villhumle, Miguel. Betyr det at du ikke vet om den i det hele tatt er egnet til ølbrygging? Det er jo en del "prydhumle" som bare smaker løk...?

Stemmer vel det Vlad sa. I fjor gikk jeg og gnidde ut ei kongle eller to hver dag i hånden, og når det var langt forbi da de burde høstes så ble det lett løk, vet ikke hvis det er vanlig for alle humler når det går så langt. Frem til det så luktet det frisk humle, men ikke noe amerikansk preg akkurat.
 
I fjor gikk jeg og gnidde ut ei kongle eller to hver dag i hånden, og når det var langt forbi da de burde høstes så ble det lett løk, vet ikke hvis det er vanlig for alle humler når det går så langt. Frem til det så luktet det frisk humle, men ikke noe amerikansk preg akkurat.
Ut av det jeg har lest er det visst vanlig med løkaroma på overmoden humle.
 
1.jpg

Vokser fort som faen disse greiene her. Muligens det var i mai i fjor (eller var det forfjor? dama sier i fjor) at jeg gravde ned en liten pinne. Og enda er det veldig mye som er kappet av for å få den ut av jorden.
 
Sist redigert:
Jeg har flere humlesorter, og felles for dem alle sammen, er at de må tuktes hardt for ikke å ta over hele hagen. Jeg har Primadonna, Centennial, Cascade, og en norsk gardshumle. Alle vokse sinnsykt raskt.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Før jeg glemmer det.

Plukket en liten rhizom ute i bushen i fjor sommer. I år så gir denne latterlig mange skudd, det blir for mye, så til HØSTEN, så kan jeg grave den opp og klippe den opp hvis folk vil ha. Vokser som et rent H*****e.

Dette er da villhumle fra Hamar-området. Glemmer garantert å legge ut en slik post til høsten, så legger ut nå mens tanken er hos meg. Og lager heller notis i kalenderen.





Hei. Jeg bor på Lillehammer. og kunne godt tenkt meg å stikke innom å ta medlitt av humleplanten for å plante hjemme. Kan byttes i noen flasker øl?
 
Kjører på i år igjen. Anyone gi meg et pip. Blir da tatt etter sesongen denne gang siden jeg ikke skal plante om. Denne krona vokser som et helvete.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp