Flaske eksplosjon

Som ny og ivrig hjemmebrygger, så snakker jeg jo litt om min nye hobby rundt om. I den forbindelse så blir jeg ofte fortalt av andre som har prøvd og brygge eller kjenner noen som har prøvd, at flaskene har enten skutt korken og rendt øl utover eller eksplodert under lagring, er dette et reelt problem eller en "urban legend" ? Hehe

Flaskebomber er nok et reelt problem. Vanlige årsaker til flaskebomber kan være at man tapper på flaske før ølet er ferdig gjæret, at man bommer grovt på sukkermenge når man skal karbonere eller at man har fått en infeksjon.

Jeg tror de fleste som er litt nøye sjelden eller aldri opplever dette.

En mulighet som er en variant av det ene sotrajohnny nevner er ujevn karbonering: hvis du bruker sukkerlake i omstikkingskaret før flasking, så må du passe nøye på at det blir blanda godt ut, ellers kan du få noen få flasker som får alt for mye sukker, og andre med alt for lite

Jeg har opplevd 2-3 flaskebomber. Den første gangen visste jeg ikke hvordan et hydrometer fungerte. De to andre gangene derimot så har det kun vært ujevn karbonering. Så jeg er nok ikke rutinert nok ved omstikking. Jeg vil helst ikke røre for mye når gjæringen er ferdig, så jeg heller sukkerlaken nedkjølet i omstikkingskaret mens jeg tapper over fra gjæringskaret og rører forsiktig om med en nøye rengjort og desinfisert plastikksleiv.

Jeg bruker følgende kalkulator for å beregne karbonaden:
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Bruk heller for lite enn for mye sukker, og merk at gjæren også tar plass og må ikke regnes med som volum når du beregner antall gram sukker.

Jeg har blitt såpass paranoid at jeg har 2 esker fra Clas Ohlson som jeg har flaskene i under karbonering. Så om en flaske eksploderer så blir kun de andre flaskene klissete, og ikke hele boden min.

Tilbake
Topp