Flaske eller tilsette gjær?

Espej

Norbrygg-medlem
Har brygget en 27 liters Batch med juleøl/jukebokk og gjæret med Nottingham ale yeast.. (Stått 13 dager) Brukte 1 pk som ble rehydrert. Nåde OG på 1.068 skulle vært 1.070. FG skulle vært 1.013 og har nå målt 1.020 over 3 dager. Mistenker at jeg skulle hatt i mere gjær..Tilsette mere gjær eller flaske?

At man ikke treffer FG er ganske vanlig, så det i seg selv er ikke grunn til å la være å flaske. Det kan være flere årsaker til at man ikke treffer.
1 pakke er vel ca en for lite men tror du har nok gjær i bøtta nå til å få det både utgjæret og karbonert.
Om så lite gjær kan ha gitt usmak er det du som må vurdere. Jeg tviler på at det hjelper men du kan røre gjæren opp igjen og heve temperaturen noen grader. Ny gjær med høyere utgjæringsgrad har jeg mer tro på men den setter nok smak så ville ikke gjort det heller. Gjør du noe så prøv å få minst mulig oksygen inn i ølet nå.
Er du fornøyd med smaken ville jeg flasket nå.

Takker så mye for svar. Ser ut til at FG er nærmere 1.018 i dag. Kanskje bare prøvd å sette opp varmen i gjæringsskapet ett par grader fra 19,4 som det står på?

Tilbake
Topp