Flaskebombe

Forholdsvis ny på brygging, har kun laget 7 batcher av 50 liter. I går fikk jeg første flaskeeksplosjon, en flaske med IPA som gikk i luften. Vanlig pilsflaske, 300 g sukker (6g/l), godt rengjorte flasker og tror at sukkerlaken skal være godt utblandet. FG 1.010. Ble gjæret 14 dager og hadde i går stått varmt på flasker i 14 dager (burde ikke flere ha sprukket tidligere hvis hele batchen var infisert eller sukkerlaken var dårlig fordelt?), så satte resten kaldt. Åpnet to andre flasker og testet, de var perfekt karbonert, luktet og smakte godt (om enn litt uferdig enda). Kan det rett og slett være at kun en av flaskene er blitt infisert under tapping, eller at en flaske ikke var ren nok? Flasken var mye knust og sprett rundt omkring.
 
Har vel egentlig kommet frem til at det må være sukkerlaken som ikke var godt nok utblandet likevel. Ser at de to siste flaskene som ble tappet bruste over og tømte flaska helt, de andre som er åpnet har vært bra. Regner med bomba var en av de siste.

Hvordan rører dere ut laken i ølet for å få inn minst mulig oksygen?
 
Bruker ikke så tykk lake. Holder "flaskebøtta" på skrå slik at slangeenden ligger under laken.
Passer på at slangen ligger langs kanten slik at det blir omrøring.
Om det er bra nok eller ikke kan skkert andre si noe om.
 
Ok, takk. Bruker å la slangen ligge langs kanten, og rører litt forsiktig med enden helt i starten. Har funket på de første bryggene, har sikkert slurvet på dette brygget. Skal ned og tappe en red ale nå, får være litt mer nøye :)
 
Jeg har også merket at det kan variere hvor mye kullsyre det er i de forskjellige flaskene. Jeg har startet å røre litt forsiktig etter jeg har tilsatt sukkerlaken. Jeg har ikke opplevd flaskebomber pga det men kan se for meg at hvis mye av sukkerlaken legger seg i et par flasker vil det bli bra trykk i de.
 
Vi har en bayer der vi la karet forsiktig ned og reiste det etter at alt var stukket om. Da var det ikke noe tull med de siste flaskene, men jeg er usikker på om vi blander inn for mye oksygen da?!
 
Glemte visst å skrive at noen omrøringer med fiskesleiva blir ofte gjort etter alt er i ny bøtte.
Har ikke merket noe særlig forskjell i kullsyremengde.
Oksidering har så langt ikke vært noe problem men smaksløkene er kanskje ikke helt på topp så det kan være det som "redder" meg.
Tipper det går greit med bayeren. Hvis du ikke har tenkt å lagre i lang tid.
 
Jeg bruker alltid en Star-SAN desinfisert kjøkken-visp, heller sukkerlaken forsiktig ned i "flaske-bøtta´ samtidig med enveis røring med vispen, slik at hele innholdet kommer i rotasjon. Jeg tror ikke man tilfører noe som helst mer oksygen til ølet, fordi så lenge man ikke rører inn luftbobler eller setter igang annet en bevegelse i væsken, vil overflatearealet i karet være det samme som ved stillstand. Jeg har veldig god erfaring med at dette fordeler sukkerlaken godt og gir jevn karbonering i flaskene. Jeg har aldri brukt slange ved omtapping, men flaskebøtta på skrå inntil og godt opp-under gjæringskaret (begge deler er 30 l plast gjæringskar med kran), slik at det renner sakte og pent fra krana på gjæringskaret, direkte ned på den skråstilte veggen i flaske-bøtta.
 
Jeg bruker alltid å tilsette lake mens omstikkingen pågår. I 3 omganger, ganske jevnt fordelt på hvor langt omstikkingen har kommet. Bruker å bli veldig konsekvent karbonert
 
Ok, takk for gode svar, har alltid hatt i laken først, men skal prøve deres metoder neste gang. Tok red alen idag på gamlemåten, så får vi se. Har en Kølsch til tapping i romjula, da blir det tilsatt underveis!
 
Jeg har hatt dette en gang. Da hadde jeg for tynn lake, som nesten var stivnet før jeg begynte å blande/tappe. En flaske sa' kapooof' når jeg åpnet den, og hele innholdet var oppi taket på 0.01 sekund.

En annen flaske fra samme batch ble åpnet, og sto på 'sakteskumming' til hele flasken var tømt med skummingen.

De øvrige (så langt) er 'litt for lavkarbonisert'.

To løsninger:

1- fordel sukkerlake pr flaske med sprøyte
2- Ta litt mer vann/sørg for sirkulasjon under blanding, rør litt og heller ta risken på noe oksydering fremfor flaskebombe.

Mine amatørmessige vurderinger :D
 
Oksygen skal ikke være noe stort problem hvis du er glad i å drikke øl (dvs oksygen er kun problematisk ved lengre lagring har jeg lest :))
 
Tilbake
Topp