Flaskebomber???

Jeg flasket Red Ale idag, SG på ca 1020, har ikke målt den tidligere, men slutta å ploppe i gjærlåsen for 10 dager siden. Har tilsatt 5 gram sukker pr liter. Trenger jeg bekymre meg for at flaskene skal sprekke?
Er det greit å løfte på lokket noen dager før det skal flaskes for å lese av SG?
Er helt fersk på dette, så en blir litt nervøs.
Ølet smakte ok når jeg flasket iallefall :) (måtte smake)
 
1.020 i FG skal gå greit. Mulig du har mesket litt høyt i temperatur, og ender opp med ett søtere øl. evt at gjæren ikke har fått de rette forholdene til å jobbe seg helt ned.

Trenger litt mer info for å vite hvor grunnen ligger.

Det kommer nok til å gå bra, men anbefaler uansett at flaskene plasseres i en balje med håndklær over for å redusere risikoen for en sint kone.
 
Ok :) Har gjæret i drøye 2 uker på konstant 22C, hva slags info trengs?
Dette er mitt aller første brygg, og jeg kan ikke noe om dette :)
Ingen kone, ingen problem :) :)
 
OG før gjæring 1055, mesket på 67-68 C. Fulgte instruksjonsboka på BB60.
Tørrgjær som fulgte med fra Ølbrygging på dette settet. Safale et eller anna.
Usikker på hva pitch er, men jeg fillerista gjæringskaret etter at jeg tilførte gjær :)
 
Sist redigert:
Hva kan er forvente at FG/SG skal være når man flasker? Jeg stikker om og tilsetter sukkerlake, men blir innmari forvirra av OG, SG,FG og gud vet hva slags andre begrep som finnes. Og hvordan i all verden finner jeg ut alkoholprosenten på ølet når det er ferdig? Mange dumme spørsmål her, men jeg må bare spørre :) Takker for all hjelp :) :)
 
Brukte du 1 eller 2pk tørrgjær? Det er nok kanskje litt kort med en pk. Nøyaktig kalkulering gjøres på mrmalty.com

FG på øl varierer ut ifra hvilken type Øl det gjelder. Jo lavere FG, jo tørrere øl. Vi pleier å havne på 1.010 med US-05.

For å kalkulere alkoholprosent bruk denne formelen:
OG÷FG=X
X*7,6

Om du melder deg inn i Norbrygg, så er det også en knakende god artikkel om hvordan du bryter 1.020 grensen i medlemsseksjonen.
 
Ok, brukte ei pakke, var det som var med i settet. Altså 1 pk pr kar, siden jeg bruker BB60 og brygget 2 sett i 2 kar :)
Blir nok medlem snart tenker jeg, dette er spennende :)
 
Er nok mesketempen din som er mesteparten av grunnen til høy FG. Litt høy, men kanskje riktig for øltypen? Lavere temp mer gjærbart sukker, høyere temp mer ugjærbart sukker. Det ølet du har flasket har en ABV på 4,6%.
 
OK :) Det vil si? Forventet alkoholprosent på 4,6?
Takker for lærerikt svar :)
Hva er ABV forkortelse for?
 
Ved bruk av tørrgjær er det viktig og rehydrere gjæret, passe på pitch temp og som du sier filleriste.
Når det gjelder gjæringstemp, så husk at det er tempen i karet som er viktig. Ikke romtemp. (Gjæret produserer mye varme under stormen)Fest et sånt termometer som har sånn inne og ute funksjon på karet. Bruk en bit av et liggeunderlag og tape det fast. Bruk pengene på gjærstyring f.eks en stc 1000 og et kjøleskap. (Søk "Gjærskap"på forumet) og ikke alle verdens duppeditter når det gjelder meskekar og kok.
 
Er nok mesketempen din som er mesteparten av grunnen til høy FG. Litt høy, men kanskje riktig for øltypen? Lavere temp mer gjærbart sukker, høyere temp mer ugjærbart sukker. Det ølet du har flasket har en ABV på 4,6%.

Mesketemperatur på 67-68 grader er neppe forklaringen på en gravity på 1,020 når man har en OG på 1,055. Når jeg brygger en pale ale rundt samme OG, og bruker WLP001 (samme som safale US-05 som jeg tipper er brukt her), mesker jeg gjerne i dette intervallet på 67-68 grader og ender rundt 1,012-1,014. Jeg ville satt pengene mine på at det er gjæringsforløpet som ikke er gått helt etter boken.

Med en så høy FG er det en liten fare for at gjæringen ikke var helt fullført. Mest sansynlig går det fint, men jeg ville holdt et øye med flaskene. Som nevt tidligere i tråden, sett de i noen oppbevaringsbokser for å begrense skaden om uhellet skulle være ute. Prøv så en flaske etter en ukes tid og sjekk karboneringen. Om ølet virker overkarbonert kan det være grunn til bekymring. Om det virker normalt da, og fremover, er det bare å kjøre på og drikke og kose seg :)
 
Hva vil det si å rehydrere gjæret? Jeg bare strødde posen oppi og rista bøtta etterpå jeg.
Har en american pale ale stående nå, stått 15 dager og FG ligger på 1020 her også, disse har stått å gjæret sammen med Red Ale`n som jeg flasket i går. Satte APA`n 4 dager senere enn Red Ale`n. Bør jeg vente ei uke med å flaske?
 
Les hva produsenter som f eks Fermentis eller Danstar skriver om rehydrering.
(Du har gjæren i kokt og nedkjølt vann)
Vanlig å la denne type øl stå i 14 dager selv om gjæringen er ferdig tidligere.
Når gravity ikke går ned over en tredagers periode blir det ofte flasket. Setter du det kaldt et par dager (etter du har konstatert at gravity er stabil) kan det bli noe klarere.
Om det får stå lengre gjør normalt ikke noe. For tidlig flasking kan skape problemer.
 
Var ikke akkurat problemer med at flaskene sprekker, det er like tamt som guinness etter ei uke, bare en liten fis da jeg bikker av korken.
Må det stå lengre, eller er løpet kjørt? Har stått i 20*C ei drøy uke, 5g pr liter.
Sykt mye maltsmak på denne red ale`n fra ølbrygging, er det normalt?
 
Vend flaskene slik at gjæren kommer opp igjen og gi de en uke til evt med litt høyere temperatur.
Men 5g/l gir trolig ikke så mye bobler. Merker stor forskjell på 5 og 7g/l.
 
Ettersom du sier du mesker, regner jeg med du brygger allgrain? (Dumt spørsmål, men jeg har vært bort folk som har "mesket" ekstrakt..). Jeg mesker stort sett all APA og IPA på 67-68 grader, så det er ikke grunnen. Gjærer stort sett ned til 1.010. (Med US-05)
Manglende rehydrering er heller ikke noen grunn til dårlig utgjæring. Etter gjentatte forsøk har jeg sluttet med det, ølet blir ikke dårligere av å pitche tørrgjær rett i dunken (men jeg overpitcher stort sett 30% uten rehydrering)
5 gr pr liter bør gi en helt ok "psst" lyd ved åpning.
 
Ok, ja jeg bruker allgrain :p Når du sier overpitcher så mener du å ha i mer gjær ell? :)
Skal prøve det på neste brygging (takker for svar) :)
Var forresten Safale S-04 som var med på settene jeg kjøpte.
 
Tilbake
Topp