Flaskebomber

Hei,

Har brygget en quadruple på 11,3%. Traff godt på OG, men ser den skal ned i bare 1025 i FG.
Har hatt øl på flaske med 1025 før og det gikk ikke så bra (pga dårlig gjær). Den skal lagres i 6-12 måneder - og lurer på om det lønner seg å sette den veldig kaldt til lagring eller vil det gå bra? Pleier vanligvis å sette øl i romtemperatur i et par uker etter flasking for deretter å lagre det i kjelleren hvis det skal stå over lengre tid.
 
Tror jeg ville passa litt på den der ja. Har ikke allverdens erfaring med quad, men har laga et par versjoner. En på FG1012 og egentlig den samme tilsatt diverse brett og slikt på sekundærgjæring som enda på 1001..
 
Sist redigert:
Ikke stirr deg blind på FG, men se på både utgjæringsgrad og den sannsynlige sammensetningen av sukkkerarter. Har du et øl som er mesket på høy temperatur og som har veldig høy OG, og mye spesialmalt, skal du ikke forvente at den gjærer langt ned. I Brewing Classical Styles er det oppskrift på en "Belgian dark strong ale" på 10,6%, OG 1.103 og FG 1.024, mesket på 67. Det gir en utgjæringsprosent på 75. Den har nærmere 20% spesialmalt.

Et øl med brett vil vel oppføre seg helt annerledes enn et med bare vanlig gjær?
 
Jeg flasket en engelsk barleywine med FG på 1.026 i fjor sommer. Tilsatte 5 g/l karboneringssukker, og den har karbonert akkurat som forventet. Som Finn over her sier, det kommer an på mesketemperatur, gjærtypens utgjæringsevne (attenuasjon) og hvilke sukkerarter du har igjen i ølet.
 
Kan legge til at jeg har en ikke særlig sterk porter på godt over året med FG på 1.028 som er helt fin fremdeles. (OK, litt mye kullsyre, men milevis unna flaskebombe.)
 
Er jo egentlig ikke store problemet. Karboner den, sjekk jevnlig, og blir det farlig mye trykk.. drikk som f...
 
De virkelig skumle er de som er resultatet av at primingsukkeret ikke har blitt jevnt fordelt. Da kan du ha noen få som plutselig smeller av.
 
Karboneringsgraden bestemmes ikke av hvor høy FG du ender opp med så lenge den er stabil, altså at ølet er ferdig utgjæret. Det er det derimot mengden primingsukker du tilsetter som gjør. Dette spises opp av restgjæren og danner kullsyre i flaskene.
 
Nøkkelordet er "stabil". Det er jo mulig at stabiliteten bare er tilsynelatende. Det vi mistenker når FG stopper mistenkelig høyt, er at det er forgjærbart sukker igjen; altså at gjæren av en eller annen grunn har stoppet opp før den burde, og at den bestemmer seg for å gjøre resten av jobben i samme slengen når den likevel må ete opp primingsukkeret. Det kan bli ubehagelig.

Eneste måten å sikre seg på, er å gjennomføre en "tvungen gjæring", dvs. ta en liten del av ølet ved starten av gjæringen og behandle den som en starter, med rikelig med oksygen og optimal temperatur. Da ser du hvor langt ned den kan gå, og så vet du at noe er galt om den havner for langt over - eller under. I det siste tilfellet vet du at du har en infeksjon.

Det der er sånt som jeg vet jeg burde gjøre, men aldri gjør:(. Og som jeg akkurat nå angrer på at jeg ikke gjorde for noen uker siden, i det det nok en gang plopper i en dry stout bak ryggen på meg - en som burde ha holdt opp for lenge siden.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp