Flaskekarbonering og temperatur

Har lest litt rundt om kring mtp temperatur ved karbonering og vet at "romtemperatur" er det som brukes.
Men det jeg ikke har funnet noe lettfattelig info om er " I hvor stor grad må jeg ta hensyn til øllets temperatur ved tilsetning av sukker"?

Dersom jeg f.eks har en pils som har stått kaldt (10c) etter omstikk, trenger jeg da og justere sukkermengden når jeg lager sukkerlaken?

La oss ta måltall 2,5 CO2
20liter pils x 6g=120g sukker i noen DL vann.

Blir dette lite eller mye CO2? Burde jeg "varme" opp til romtemperatur før tilsetting av sukkerlake?
Ser det er mulighet for og anngi temperatur i de forskjellige karbonerings-kalkulatorene. Er dette under karbonering, eller ved tilsetting av sukkerlaken...?

Håper noen av dere har ett enkelt svar?  :jaha:
 
Utgjæret øl (vørt) inneholder allerede en Co2 mengde som er avhengig av temperaturen, derfor er sukkermengden du skal tilsette variabel etter temperaturen.
 
Der sto det godt forklart ja. Har ikke fått klarheten i at CO2 inholdet i øllen påvirkes av gjærigstemperatur!
Dette forklarer etpar hissige korktrekkinger og etpar flate øl...
Takk for tips
 
Begynner å bli litt skeptisk til det første brygget mitt nå... tappet på 1,5L flasker for 8 dager siden, og disse kan fortsatt klemmes litt på slik at plasten gir litt etter... ikke merket noe forskjell de siste 3-4 dagene. Satte en flaske i kjøleskapet nå som jeg tenker jeg skal prøve etter jobb i morgen, krysser fingrene for at det er noe kullsyre...
 
Dersom du klarer og klemme sammen plastflasken er det ikke noe særlig kulsyre i den regner jeg med... Desverre..
 
Smakte på ei flaske nå. Er litt kullsyre, men kunne gjerne vært mer. Lurer på om jeg skal prøve å riste flaskene forsiktig og se om det hjelper gjæren litt, siden de har lagt seg på bunnen... brukte jo trossalt 150g dextrose på 24 liter... burde jo være nok.
 
Tilbake
Topp