1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Flaskekonkurransen 2019

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av bjartenataas, 4 Des 2018.

1. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det begynner å nærme seg. Hva skal folket bidra med?

Har gått tom for ideer selv.

2. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Flasker vel...

gustavf liker dette.
  3. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Kan jeg foreslå godt og typeriktig øl? Det bruker å gjøre seg i den konkurransen :)

4. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her strømmer det inn med gode forslag. Det er ikke tid nok til modning av noe sterkt, så kanskje noe rundt 5-7%, var min tankegang.

5. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Men litt mer seriøst, for de som har planer om å brygge noe spesifikt for flaskekonkurransen:
    • Sats på noe du kan. I stor grad er NM en konkurranse i bryggeteknikk, ikke oppskrifter. Sannsynligheta for at en porter du har perfeksjonert gjennom 5, 10 eller 50 brygg er mye større enn at du skal klare å brygge en god saison på første forsøk.
    • NM handler om smak, ikke om tall eller ingredienser. Dersom ølet ditt smaker som en porter, så er det en porter. Det gjelder selv om du har hatt i litt roasted barley eller OG og FG passer bedre med en stout. Send inn ølet i den typer det smaker som det hører til i, ikke den typen du tenkte på da du brygget.
    • Gammelt øl er ikke godt. Selvfølgelig finnes det øl som har godt av lagring, som en imperial stout, men generelt er øl ferskvare, særlig humlefokuserte øl. Den IPAen du brygget i sommer og syntes var ekstremt god da, er neppe like god når NM bedømmes litt før påske.
    • Husk at dommerne ikke ser tallene som definerer ølet. OG, FG og IBU er hjelpemidler for å forstå typen, ikke eksakte grenser du skal forsøke å treffe midt i.

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig. Send inn noe du har brygget før noen ganger og har skrudd litt på teknikken/råvarevalg på. En stil du ikke har brygget så ofte, men som smaker knakende godt, har en stor sjanse for å bli overgått av samme stil fra en brygger som har brygget dette mange ganger og "vet" nyansene til stilen.

7. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Foreign Extra Stout pleier jo alltid å bli bra. Fristende.

8. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har en pilsner jeg skal brygge i morgen, det blir fjerde gangen jeg brygger den. Den skal sendes inn.

Spørs om det er noe vits da, hvis @Jørgen O skal delta...

Jørgen O og msevland liker dette.
  9. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har noen vunnet med pils noengang?

10. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Trolig ikke for Årets hjemmebrygger, men det er norgesmestere i pilsklassene hvert år! :)

11. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Det er jo alltids en andreplass å kjempe om :)

Mats Ø. liker dette.
  12. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Luringen kjører split batch med forskjellige gjærstammer. Men det er alltids en tredjeplass å kjempe om :)

Del denne siden