1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Flaskekonkurransen NM 2016

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av Mr.Baggins, 12 Jan 2016.

1. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har mer info om påmelding til flaskekonkurransen for årets NM?
    Jeg har gått glipp av det de to siste årene så i år vil jeg være med.

Einar Michelsen liker dette.
  2. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det sto noe info i nyhetsbrevet som ble sendt ut på fredag, om du leste det ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. Stein Norem Wisted

Stein Norem Wisted
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sjekk nyhetsbrevet fra Norbrygg i mailen din :

"5. mars: Påmeldingen til NM i hjemmebrygging åpner"

4. Christopher.

Christopher.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Greit nok å skrive om når påmeldingen åpner, men mer interessant er det å vite når fristen for innsendelse er. Greit å vite hvor god tid (eller ikke) man har, all den tid selve bedømmingen antagelig begynner noe før selve hjemmebryggerhelgen 22-24. april.

5. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hoveddelen av bedømmingen skal være ferdig i god tid før hjemmebryggerhelgen. I tillegg er det påske mellom der.

Ifjor var leveringsfrist 21. mars/17. mars ved innsending pr post. Påmelding startet noe tidligere ifjor, men hjemmebryggerhelgen var ca samme helg som i år. Medio mars kan man ta som utgangspunkt for frist tipper jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

6. Erik VH

Erik VH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, må man være medlem av Norbrygg for å få delta på NM i hjemmebrygging? Hvilke krav er det til mengde i liter/flasker?

7. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For medlemmer er deltakelsen gratis, mens ikkemedlemmer må betale.

Reglene finner du på http://norbrygg.no

8. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor det egentlig, virker litt baklengs å betale for å gi bort øl

9. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

...og hvem er det du mener ikke-medlemmer gir ølet til?

10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Øhh...dommere
    Men som man spør får man svar antar jeg ;)

Naxi og Einar Michelsen liker dette.
  11. Duckboot

Duckboot
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De aller aller fleste konkurranser har jo en avgift for å delta. Det man betaler for er at ølet skal bedømmes av særs dyktige og kompetente dommere. Medlemmene gjør dette via medlemsavgiften.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

thomashagen liker dette.
  12. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Hvis du ønsker å gi bort øl, så behøver du ikke betale for det, og hadde det vært et NM i å gi bort flest mulig øl hadde det sikkert vært mulig å arrangere det uten deltageravgift. Jeg synes ikke det er underligere enn at det koster penger å gå en spasertur i Oslo (Oslo maraton) eller at det koster penger å plukke bær i skogen (turorientering).

Einar Michelsen, loebrygg og Jo-Helge liker dette.
  13. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg syntes det er underlig

14. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Jeg synes ikke det er unaturlig at det koster penger å delta i noe som er utrolig mye jobb å arrangere. Uansett om det er oppsetting av turorienteringsposter eller planlegging av en hjemmebryggerkonkurranse. Jeg vil anta at det er et sted rundt 2-3 årsverk med dugnadsinnsats som ligger bak flaskekonkurransen.

kruud liker dette.
  15. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ser selvfølgelig logikken, likevel virker det unaturlig
    men det er egentlig ikke no vits i å diskutere, det er egentlig ikke noe å diskutere

16. Erik VH

Erik VH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja da takker vi for mange (interessante) svar og går videre i prosessen. Jeg har funnet ut at det i fjor var krav til 4 flasker så da er vel årets krav antageligvis i nærheten av dette. Altså ikke slik som på det kommende arrangementet i Oslo der man må stille med ikke mindre enn 19 liter tror jeg det var.
    Neste spørsmål: Når det gjelder typekategorier er det jo et hav av dem. Tror jeg teller 12 kategorier med flere underkategorier i hver. Kan man velge hva man vil innenfor alle disse kategorier?
    Premieres en vinner for hver typekategori?

loebrygg liker dette.
  17. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du finner svarene til spørsmålene dine på Norbryggs offisielle informasjonskanal, nemlig nettsiden (http://norbrygg.no/).

Mer spesifikt: Menyvalg "Konkurranser" --> "NM i hjemmebrygging" (http://norbrygg.no/nm-i-hjemmebrygging/)

Tips til sider som kan være verdt å lese:
    http://norbrygg.no/2015/11/29/flasketyper-nm2016/
    http://norbrygg.no/2015/11/22/typedefinisjoner-nm2016/
    http://norbrygg.no/2013/02/12/regler-for-norbryggs-konkurranser-innen-hjemmebrygging/ (gjelder nok i all hovedsak også i år, med en oppdatering mhp. flasketyper)

loebrygg liker dette.
  18. Erik VH

Erik VH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja dette var veldig oppklarende, skal jeg driste meg til å si at det er noen ganger litt utfordrende å navigere på Norbrygg sin hjemmeside... nok om det.
    Det betyr at jeg kan begynne å planlegge et brygg innenfor de 12 eller hva det var for noe såkalte konkurranseklasser allerede i dag? Disse er da låst den 22.11.2015.

19. Erik VH

Erik VH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja dette var veldig oppklarende, skal jeg driste meg til å si at det er noen ganger litt utfordrende å navigere på Norbrygg sin hjemmeside... nok om det.
    Det betyr at jeg kan begynne å planlegge et brygg innenfor de 12 eller hva det var for noe såkalte konkurranseklasser allerede i dag? Disse er da låst den 22.11.2015.

20. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det medfører riktighet :) Enkelte har vel brygget øl til årets konkurranse ifjor, eller forifjor, eller året før der igjen.. ;) Det kommer selvsagt an på stilarten.

Del denne siden