Flaskekonkurransen NM 2016

Ja dette var veldig oppklarende, skal jeg driste meg til å si at det er noen ganger litt utfordrende å navigere på Norbrygg sin hjemmeside... nok om det.
Det betyr at jeg kan begynne å planlegge et brygg innenfor de 12 eller hva det var for noe såkalte konkurranseklasser allerede i dag? Disse er da låst den 22.11.2015.

Det vil, sannsynligvis, bli 7 konkurranseklasser i år. Du kan gjerne delta med flere øl i samme klasse, til og med i samme type. Det viktigste er å delta med gode og typeriktige øl.
 
Mine mistanker er bekreftet, jeg har litt tungt for det. Det at det kan bli 7 klasser og ikke 12 slik jeg teller dem, hvordan har det seg og hvordan skal jeg sikre at jeg ikke brygger en type som faller innenfor en klasse som ikke blir med i konkurransen ?
 
Alle klasser du sikter til er med. De bare grupperes. F.eks. er porter og stout èn klasse, imperial øl en annen klasse osv.

Meg bekjent blir det 9 klasser i år, men alle typeklassifiseringene til Norbrygg er selvsagt med, fordelt på ulike klasser.
 
Ja, da var bidraget til NM- konkurransen i boks (i hvert fall såpass at jeg begynner å se konturene). Men, et spørsmål, hvor styrende er disse OG og FG verdiene i forhold til om bidraget er kvalifisert eller ei til å bli vurdert ? Jeg er innenfor hva gjelder alkoholprosent, men ser det at FG blir for lav i forhold til hva som er angitt i typedefinisjon. OG er også innenfor, dog ble den litt lavere enn hva jeg hadde forventet. FG kan vel uansett ikke måles eksakt etter at sukker er tilsatt for karbonering...
 
Ja, da var bidraget til NM- konkurransen i boks (i hvert fall såpass at jeg begynner å se konturene). Men, et spørsmål, hvor styrende er disse OG og FG verdiene i forhold til om bidraget er kvalifisert eller ei til å bli vurdert ? Jeg er innenfor hva gjelder alkoholprosent, men ser det at FG blir for lav i forhold til hva som er angitt i typedefinisjon. OG er også innenfor, dog ble den litt lavere enn hva jeg hadde forventet. FG kan vel uansett ikke måles eksakt etter at sukker er tilsatt for karbonering...
Karboneringssukker gjærer (ihvertfall teoretisk) 100% ut, så om de virkelig vil kan de nok slå ut kullsyra og måle FG. Jeg tviler på at dette blir gjort, da det ville være fullstendig meningsløst (i min oppfatning).
 
Etter å ha gått gjennom tråder og info om NM 2016, så finner jeg ikke noe tydelig svar på om det kun tillates "bjørnunger" i år, eller blir 0,5 fl innenfor definisjonen også tillatt, og hvor mange flasker skal leveres inn? Blir det fire som tidligere, 0,33 l og eventuelt fire 0,5 l ?
 
Etter å ha gått gjennom tråder og info om NM 2016, så finner jeg ikke noe tydelig svar på om det kun tillates "bjørnunger" i år, eller blir 0,5 fl innenfor definisjonen også tillatt, og hvor mange flasker skal leveres inn? Blir det fire som tidligere, 0,33 l og eventuelt fire 0,5 l ?
Et svar finner du her: http://norbrygg.no/2015/11/29/flasketyper-nm2016/

Det andre finner du fra norbrygg sitt nyhetsbrev for februar:

NM i Hjemmebrygging - praktisk informasjon

NM i hjemmebrygging nærmer seg, og her kommer en liten liste med informasjon som kan være greit å få med seg hvis du planlegger å bli den neste norgesmesteren i hjemmebrygging:

  • Påmelding: skjer elektronisk og åpnes 5. mars. Lenke til påmelding vil publiseres på Norbrygg sine hjemmesider
  • Innlevering av flasker: adresse for innsending per post og sted for personlig levering vil publiseres samtidig med lenke til påmelding. Ulike øltyper skal dømmes på ulike steder i landet, så følg veldig godt med på påmeldingsskjemaet om hvor du skal sende flaskene.
  • Leveringsfrist: bidragene skal være mottagerstedene i hende i løpet av 18. mars. Ta høyde for tregheter i postgang. Pakker som er sendt den 14. mars, med pakkesporing registrert i påmeldingssystemet, kan godtas mottak senere enn 18. mars.
  • Typedefinisjoner: er de samme som tidligere år og finnes her.
  • Regler: er de samme som tidligere år og finnes her.
  • Flasketyper: i forbindelse med utfasing av 0.33 l panteflaskene (bjørnungene) har dommerkomiteen vedtatt å endre flasketypene som brukes i Norbrygg sine konkurranser. En oversikt over godkjente flasketyper finnes her.
  • Antall flasker: totalt 5 flasker. Det skal i år kun sendes inn to flasker. Deltageren må selv ha 2 flasker i reserve i tilfelle man kommer til Norges-finalen, og 1 i reserve i tilfelle man kommer til Skandinavisk Mesterskap.
 
Se der ja.
Det blir tydeligvis rot med gamle linker til samme info. De jeg fulgte viste til forslag om typeendringer, men ikke vedtatte definisjoner.
Det burde også vært en link til nyhetsbrevet under NM-fanen på forsiden, slik at man enkelt finner all info om konkurransen fra et sted. Jeg har dessverre slettet det for min del., men nå finnes det i denne tråden:)
 
Jeg har blitt veldig glad i en øl fra Hawaii som heter Big Wave Golden Ale. (http://konabrewingco.com/blog/beers/big-wave-golden-ale/) Er det noen som vet hvilken klasse "Golden Ale" kommer under? Jeg ser på nettet at det er mye det samme som "Blond Ale" men den er heller ikke listet i typedefinisjonene. Er det "Engelsk Golden Ale" som blir det mest rette her? Selv om ølet er fra Hawaii?

Dersom du konsulterer fjorårets reviderte utgave av BJCP sine "Beer Style Guidelines" finner du nettopp dette ølet som et klassisk eksempel av kategorien 18A Blonde Ale.

Edit: Link -> http://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

Edit 2: Ser at du forespør Norbryggs tilsvarende klasse, og det var et godt spørsmål. Ligger flere Blonde Ale i kategorien "Engelsk Golden Ale", så jeg ville satset på den :)
 
Dersom du konsulterer fjorårets reviderte utgave av BJCP sine "Beer Style Guidelines" finner du nettopp dette ølet som et klassisk eksempel av kategorien 18A Blonde Ale.

Edit: Link -> http://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

Edit 2: Ser at du forespør Norbryggs tilsvarende klasse, og det var et godt spørsmål. Ligger flere Blonde Ale i kategorien "Engelsk Golden Ale", så jeg ville satset på den :)

Takk for svar! :)
 
Eg vurderer å delta for første gang, men eg er litt usikker på om eg har funnet rette typedefinisjonen, burde eg da ta den som eg selv mener er nærmest?
 
Eg vurderer å delta for første gang, men eg er litt usikker på om eg har funnet rette typedefinisjonen, burde eg da ta den som eg selv mener er nærmest?

Ja. Eventuelt legg ut litt mer info om hva du har som du vil sende inn, så kanskje noen kan gi deg en pekepinn.
 
Hvordan melder mann på en belgisk dobbel, med appelsin og koriander?

13B Krydret øl? Hvor setter man til at det egentlig er en 11a belgisk dobbel? Jeg har hatt såpass lite av begge krydderne at det er så vidt merkbart. Men den er der. Har bare prøve smakt 1 gang
 
Ja. Eventuelt legg ut litt mer info om hva du har som du vil sende inn, så kanskje noen kan gi deg en pekepinn.

Det er i utgangspunktet en Belgisk Wit, som eg krydrer med litt korriander og citrusskall som er vanlig, men også en del andre urter og frukter som gir en veldig god smak. Slik eg har skjønt havner den da under enten 10A eller 13A/B?
 
Jeg har blitt veldig glad i en øl fra Hawaii som heter Big Wave Golden Ale. (http://konabrewingco.com/blog/beers/big-wave-golden-ale/) Er det noen som vet hvilken klasse "Golden Ale" kommer under? Jeg ser på nettet at det er mye det samme som "Blond Ale" men den er heller ikke listet i typedefinisjonene. Er det "Engelsk Golden Ale" som blir det mest rette her? Selv om ølet er fra Hawaii?

Hva bryggeriet kaller ølet sitt sier ikke nødvendigvis hva slag type det passer best inn som i en konkurranse,

Jeg kjenner ikke ølet, så jeg må bare basere meg på beskrivelsen av ølet: En lett øl på rundt 4,5%, med tropisk aroma av humle. Jeg synes det høres mer ut som en American Pale Ale enn en golde ale, uten å passe helt inn noe sted. Er det et godt brygget øl, så vil det nok kunne gjøre det bra i flere klasser, men det høres ut som et øl som ikke passer helt inn i NM.
 
Lite spørsmål til typedefinisjon. Blir man disket om det ikke møter kravene? Jeg vil stille i IPA-klassen og har en som er knall gul (ligner litt på Heady Topper i fargen). Definisjonen sier "Ravfarget til kobberfarget". Må fargen stemme? Noen av de beste og mest populære Amerikanske IPAene er langt ifra kobberfarget, så må bare spørre.
 
Tilbake
Topp