Flaskelagring. Leger tiden alle (noen) sår?

Hei alle sammen!

Har brygget en sjokolade/kaffe-havrestout (kakao i kok og kaffe ved flasking). Denne klokka inn på 8,5% etter flasking. Stouten har stått på flaske i ca 4 uker nå. Hvor lenge burde noe slikt stå før smakene har fått "satt seg" ordentlig? Den er fortsatt veldig "rotete" i smaken og er ikke helt der jeg "forventa" den.

Brygget også en slags saison, inspirert av Slåtteøl til Kinn. Denne havna på 7%. Har aldri brygget med belgisk gjær før, og den lukta kraftig svovel under gjæring, men dette ga seg til flaskingen. Den har derimot en ganske sterk uferdig karakter som jeg ikke har kjent igjen i annet brygg (hovedsaklig brukt us-05 og den engelske safale gjæra). Det lukter kanskje mer enn det smaker, da jeg syns det smaker ganske digg og fruktig, men lukter gjærete, litt fis, og noe som jeg ville forbundet med dårlig hjemmebrygga vin eller tomtebrygg. Vil dette gi seg?

Jeg har ikke temperaturstyring, bruker kun skjønn og flytter gjæringsdunkene forsiktig rundt i huset etter temperaturforholdene (2-3 ganger ((kjeller (14c)-stue(20c)-bad(25c)) er de tilgjengelige gjæringsrommene)). Pitcher som regel to pakker tørrgjær på 25L og rister så mye jeg makter før jeg pitcher gjæren. Ellers bruker jeg gjærnæring, passer på å pitche gjæra noen grader under gjæringstemp, mesker på rundt 65c og har stort sett bare hatt vellykkede brygg så langt. Grunnen til at jeg spør om disse to er at sist jeg brygget en DIPA, som havnet på 9%, kjentes denne nesten fin ut etter kun 3-4 uker. Mens disse to lar vente på seg. Leste også at noen (Gahr?) skrev en plass på forumet at om øl ikke er grei etter 2-uker er det stort sett en bryggefeil noen plass. Noe som gjorde meg veldig skeptisk til både egen evne og disse to bryggene.

TL;DR: Hvor stor forskjell er det på flaskelagring hos de forskjellige øltypene? Hvor lang tid trenger en Stout på 8,5% og en Saison på 7%? Finnes det noen norm?

Hva tycks?

Sist redigert:
Jeg har lest en regel som sier 1 måned + 1 måned pr prosent over 4. At tid er en viktig ingrediens i mange øl har jeg erfart flere ganger så det er jeg ikke i tvil om.

Leste også at noen (Gahr?) skrev en plass på forumet at om øl ikke er grei etter 2-uker er det stort sett en bryggefeil noen plass. Noe som gjorde meg veldig skeptisk til både egen evne og disse to bryggene.
Har vanskelig for å tro at han har skrevet det, i hvert fall sånn det fremstår her. Kanskje vedkommende mente "grei" som i "uten åpenbare usmaker/feil" eller ikke infisert? de aller fleste øl nyter godt av lengre lagring enn dette i hvert fall.

Min erfaring er at omtrent alt jeg brygger blir bedre med tiden - og det gjelder ikke bare sterke øl: pils/undergjær er det særs merkbart på.

Jeg tror nok jeg tok det litt ut av kontekst, og skulle vel fisket fram hva det sto før jeg skrev det. Poenget var vel at jeg bet meg merke i uttalelsen og syns det hørtes skummelt ut for hva jeg opplevde med flaskene. Skal se om jeg finner det igjen.

"HVis gjæringen er gjennomført skikkelig skal det normalt ikke være nødvendig med spesielt lang lagring. Har ølet uskmaker som må "lagres bort" er det som regel noe galt i utgangspunktet."

Er kommentaren jeg siktet etter, på en tråd om lager-øl. Nå tenkte jeg dette dette gjelder alle øl, eller?

Har med øl type å gjere. Noke øl treng lagring for å få fram det beste i dei. Men nokre kan ein drikke ganske ferske fx IPA. Og så vil eg anbefale deg ein form for gjæringskontroll. Samme kor kontroll ein trur ein har med å finne rom med rett temperatur er det eit stort fremskritt å få gjæringskontroll.

Tilbake
Topp