Flasken skummer over.

Æsj, glemte å merke siste flaska jeg tappa over av Double Bastarden min idag
tror det var en del humle på den
 
Ja krysser fingrene for at det blir bra til slutt. Men om det er en infeksjon så skulle jeg gjerne vite hvor den oppstod. Synes jeg er ganske så streng med hygienen.
 
Hadde lignende opplevelse med en ESB. Upåklagelig smak etter noen uker men masse skum som sakte steg opp av flasken. Noen måneder senere........ ren eddik.
 
@loebrygg : Det er kanskje ikke så viktig å merke flaskene så lenge det ikke bobler/surkler/plasker for mye under tapping. I beste fall smaker alt kjempe bra, men kanskje du risikerer 1-2 flasker som smaker litt småkjipt.

Humlerester gjør ikke stort mer enn å gi litt ekstra grønt mellom tenna - folk påstår slikt skal være bra for helsa...



--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Til dere som har hatt en infeksjon. Fant dere ut hva som forårsaket den?
 
Mistenker også noe i flaskingsprosessen. Før/under/etter brygging er det pinlig hygienisk, så har vanskeligheter med å tro at det ligger der. Heller ikke under gjæring - så da står flaskingen igjen...
 
Nei. Mistenker at det er det som kalles diastaticus. men hvor den kommer fra, eller hvor i systemet mitt den har satt seg fast, vet jeg ikke. Har flere mistenkte, og det kan godt være at det kan ha vært flere steder den hadde satt seg fast. Jeg har renset opp tappestav og kraner av alle slag, så nå er det gjæringskarene jeg går gjennom. Tror jeg kanskje har klart å rydde opp.
 
Når jeg var fersk brygger hadde jeg et par batcher med kraftige geysir-infeksjoner. Når jeg da jekket korken kom innholdet fossende ut med en gang. Det som var igjen i flasken smakte syrlig, beskt og var totalt udrikkelig. Etter dette har jeg hatt ca 30 batcher uten noen problemer med infeksjon. Men på mine 3 siste batcher har jeg fått en tilsvarende infeksjon som beskrevet i denne tråden. Når jeg jekker korken bygger det seg sakte opp et skumlag i flaskehalsen før skummet sakte begynner å renne ut mer og mer. Jeg kan da se bunnfallet stige i flasken og blande seg med ølet og skape uklarhet og usmak. Det merkelige er at ølet smaker slik det skal og er overhodet ikke er overkarbonert når det kommer raskt i glasset.

Jeg er veldig nøye med hygiene så om noen vet hva kilden til denne merkelige infeksjonen er hadde jeg blitt meget glad. Har fått samme infeksjon til tross for mye nytt utstyr(gjæringskar/hevert/slanger/tappestang) som jeg mistenkte var infeksjonskilden. Begynner nesten å mistenke star san flasken min. Den er 5-6 år nå, men skal vel være like god?
 
Når jeg var fersk brygger hadde jeg et par batcher med kraftige geysir-infeksjoner. Når jeg da jekket korken kom innholdet fossende ut med en gang. Det som var igjen i flasken smakte syrlig, beskt og var totalt udrikkelig. Etter dette har jeg hatt ca 30 batcher uten noen problemer med infeksjon. Men på mine 3 siste batcher har jeg fått en tilsvarende infeksjon som beskrevet i denne tråden. Når jeg jekker korken bygger det seg sakte opp et skumlag i flaskehalsen før skummet sakte begynner å renne ut mer og mer. Jeg kan da se bunnfallet stige i flasken og blande seg med ølet og skape uklarhet og usmak. Det merkelige er at ølet smaker slik det skal og er overhodet ikke er overkarbonert når det kommer raskt i glasset.

Jeg er veldig nøye med hygiene så om noen vet hva kilden til denne merkelige infeksjonen er hadde jeg blitt meget glad. Har fått samme infeksjon til tross for mye nytt utstyr(gjæringskar/hevert/slanger/tappestang) som jeg mistenkte var infeksjonskilden. Begynner nesten å mistenke star san flasken min. Den er 5-6 år nå, men skal vel være like god?
Alkurat den varianten har jeg også hatt.! Skumlag som vokser og bunnfall som stiger opp og blander seg med ølet + noe syrlig smak. Skjønte ingen ting. Rakk faktisk å drikke opp batchen (vanskelig å fylle opp i glasset, men gikk med litt øvelse). Forsto aldri hva som hadde skjedd.
 
Åpnet en ny flaske i går. Den var normal. Ga bort 2 flasker til svigersønn. Avventer svar derifra. Krysset fingrene.
Svigersønn sin ene skummet. Grrrrr. Sitter og tenker over hvor jeg eventuelt fikk denne infeksjonen. Husker at jeg demonterte flaskefylleren for en stund siden og fant 2-3 korn innvendig. Men når det var er jeg usikker på. Før eller etter? Brygget i tillegg 3 batcher i samme tidsrom. Så muligheten for flere infeksjoner er tilstede. Pfff.... Veldig irriterende.
 
Mener han sa den var avkjølt ja. Får prøve en ny flaske selv i morgen. Irriterende siden jeg hadde tenkt å lagre de 3 siste batchene en stund. Men nå er jeg usikker på om jeg kan gjøre det. Lager heldigvis bare 9-10 liter i slengen.
 
Svigersønn sin ene skummet. Grrrrr. Sitter og tenker over hvor jeg eventuelt fikk denne infeksjonen. Husker at jeg demonterte flaskefylleren for en stund siden og fant 2-3 korn innvendig. Men når det var er jeg usikker på. Før eller etter? Brygget i tillegg 3 batcher i samme tidsrom. Så muligheten for flere infeksjoner er tilstede. Pfff.... Veldig irriterende.

Velkommen til min verden:(. Det der er fryktelig deprimerende.

Min kandidat til skurkerollen er som sagt diastaticus. Det er akkurat som Stig sier, og det går faktisk an å drikke ølet - en stund, i alle fall.
Har du først fått svineriet i hus, kan det sette seg mange steder, så alt må renses - og det må renses mer eller mindre samtidig, sånn at noe du har renset, ikke skal bli smittet på nytt.

Gjæringskar, kraner, flaskefyller - og flasker. Det siste har begynt å gå opp for meg nå. En del gjærtyper må du faktisk vaske ut av flaskene med kost - særlig saisongjær. Jeg fikke litt panikk da jeg åpna ei flaske av en batch jeg har regna som trygg, og den viste tidlige symptomer på infeksjon. Men neste var rein, og dermed går jeg ut fra at det var flaska, bare.

Men jeg regner med at det kan smitte til andre flasker når du tapper, så nå har jeg anlagt et nokså strengt regime når det gjelder å reingjøre flaskene med en gang. Dette vil jeg bli kvitt.
 
Jepp. Får ta en runde med vask når jeg får mannet meg opp. Åpnet en flaske i går og der kom skummet. Veldig sakte, men opp kom det. Første glass av flasken var klart øl, men det andre glasset var veldig grumsete. Lite bunnfall nede i flasken, så det ble nok blandet inn med ølet.
 
Jepp. Får ta en runde med vask når jeg får mannet meg opp. Åpnet en flaske i går og der kom skummet. Veldig sakte, men opp kom det. Første glass av flasken var klart øl, men det andre glasset var veldig grumsete. Lite bunnfall nede i flasken, så det ble nok blandet inn med ølet.
Da fikk jeg dagen til å gå med å vaske alt som var i bryggerommet samt klore alt før det ble skylt og tørket. Rommet ble vasket ned 2 ganger, kloret og spylt før jeg gikk over tak, vegger og gulv med svamp dyppet i starsan blanding. Har igjenn gjæringskar og flasker, men disse står utenfor rommet. Skal prøvesmake 2 andre batcher jeg laget i samme tidsrom.
Muligens er det lurt å kaste glassene med vasket gjær. De 2 batchene som skummet er begge laget med slurry. Bare for å være helt sikker.
 
Etter så mye jobb, hadde vel også jeg kastet gjæren. Det er jo også gøyalt å prøve nye typer. Tester nå ut WLP028 - Edinburgh Scottish Ale Yeast. Kommer du innom Oslo, så får du med deg den og andre husgjærer :)
Ser man veldig lyst på ting, bør du også kunne hanke inn noen poeng hos kona :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp