flaskene skummer over..

Hei,

Brygget en tank 7 klon for snart 3 uker siden,

Vi rørte veldig mye i mesken på sluten av meskinga, noe som førte til ekstra mengder trubb i gjæringsdunk da det var mye som ikke ble filtrert gjennom mesken føe vi måtte skylle.

OG ble 1064 vi gjæret med wlp 530 som er kjent for å "stoppe opp" gjæring før den begynner igjen når den blir satt litt varmere, vi målte FG etter 12, 13 og 14dager til 1011. tappet på flasker og karbonerte med coopers drops

Ser nå etter cirka en uke at det er en del flasker som har fått "kreusenring" åpna ett par flasker for å se hva som skjedde og da skumma hele dritten over,

Spørsmålet er som følger:

Har gjæra starta opp igjen? eller er det infeksjon på gang?. Vanskelig å smake om det er noe galt også da alt grumset på flaska blander seg med øllet.

Beklager verdens lengste innlegg. Men er livredd for at hele batchen er gått til helvete, for den smakte knall på flaskedagen..:/

Gjelder det alle flasker? Ikke kast det i porselenet før du vet, kan jo ha vært uheldig med noen flasker bare...

Prøvde 4 flasker i går der 3 av de skummet over og ser det er en del fler flasker som har den ringen på overflaten, men ikke alle, den ene flaska som ikke skummet over var helt flatt, nesten så man skulle tro at det ikke var tilsatt karboneringssukker i den.

Prøvde 4 flasker i går der 3 av de skummet over og ser det er en del fler flasker som har den ringen på overflaten, men ikke alle, den ene flaska som ikke skummet over var helt flatt, nesten så man skulle tro at det ikke var tilsatt karboneringssukker i den.

Siden du har brukt karboneringsdrops kan det vel være det som har skjedd? Fort gjort å glemme en flaske.

Jo, tanken har jo slått meg, Men mener selv jeg har vært veldig nøye med dette under flaskinga.

Det blir nok siste batch med drops uansett. En kilde til feil mindre å tenke på.

Det er bare å prøve igjen neste helg da.

Coopers-dropsene er strengt tatt beregnet på litt større flasker. Hvis gjæren din hadde stoppet opp litt for tidlig i tillegg, er det fort gjort at ølet blir overkarbonert.

Det samme skjedde med min Halvor India Brown Ale, 4 første flaskene var geysirer. Etter litt rådføring på nettet satt jeg dem i plastkasser i en kald kjellerbod. Etter 2 uker her har ingen av de 10 neste flaskene flommet over.... så ville gitt dem litt tid!

Tilbake
Topp