Flasker, hvilke er "best"

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Da ser det ut til at en BB30 kommer inn i heimen denne måneden, og jeg skal endelig brygge øl selv  :)
Så da må jeg begynne å klargjøre litt andre ting.
Hvilke flasker foretrekker du? 0,33L 0,5L? Vanlig kork, patentkork, skrukork?
Venter ingen fasitsvar, bare dine favoritter. Gjerne en begrunnelse hvorfor.
 
Jeg brukte 0,5l Nøgne Ø-flasker tidligere med crown cap. Byttet til Lervig sine 0,33l-flasker med crown cap. Gjorde dette av flere grunner bla. Etikettene var MYE lettere å få av. Jeg slapp å åpne 0,5l om gangen for å smake (om det var noe jeg ville lagre). Passa lettere stående i kjøleskap (for å ikke virvle opp bunnslam) og jeg brukte som regel 0,33/0,35l-glass.

Eneste minuset jeg ser er at man må fylle og korke 3 flasker der jeg før brukte 2.
 
Jeg bruker flasker fra nøgne-ø, dog kjøpt fra bryggeriet så jeg slipper å styre med etikettene. Jeg kjøper selvsagt ei flaske på polet i ny og ne men ved små volum er det ingen problemer med å ta seg tid til å fjerne etikettene.
 
samlat falskor från uteplaster och restauranter. Min favoritflaska är av typen Erdinger/Paulainer, stilfull flaska, 0,5l, lätt, och enkelt att få av etiketterna.
 
Har begynt å samle litt flasker, men har ikke nok til en batch ennå. Litt diverse 0,5L flasker. Har vel noen Men må henge i å drikke hvis jeg skal få nok. Eller bestille fler.
Har ingen bekjente i utelivsbransjen, så å få flasker der tror jeg blir vanskelig.
 
kimmern skrev:
Har begynt å samle litt flasker, men har ikke nok til en batch ennå. Litt diverse 0,5L flasker. Har vel noen Men må henge i å drikke hvis jeg skal få nok. Eller bestille fler.
Har ingen bekjente i utelivsbransjen, så å få flasker der tror jeg blir vanskelig.

Nej du, du behöveer inte känna folket, bara dyk upp och fråga om det ska hiva några flaskor och om du kan ta de istället. Många uteplatser som säljer bra öl är ganska vana vid denna praxis vid detta laget. Dessutom så slipper de ju själva att bära iväg de. Gjorde detta 3gånger, fick med mig min 30st varje gång =)
 
bruker det som er for hånden.
men jeg vil helst at alle flaskene skal ha lik størrelse.
enten 0,33 eller 0,5.
best med 0,33 egentlig, for da ser det ut som at du har mer øl.
 
Jeg foretrekker vanlige bjørnunger. Koster 1,- i butikken, lettere å smake flere forskjellig øl med 0.33 L, lettere å få mange like flasker når man skal stille med øl med etiketter osv til arrangementer, men den viktigste grunnen er at de er lettest å stable i kasser!
 
Til eget bruk syns jeg Cooper sine PET-flasker er ganske bra. Det er plastflasker som er laget for hjemmebrygging, så de tåler både gjenbruk og trykk. Skrukork gjør at flaskingen går fort, og plasten gjør at det er lett å kjenne om de er ferdig karbonert eller ikke. Minuset er at de gjerne ikke er like pene som glassflasker, og så koster de litt i forhold til glassflasker (198,- for 24 stk på Vestbrygg).
 
Starta med 0,5. Bruker nesten bare 0,33 nå. +fat. 0,5 er noe herk som ikke passer i noen kasser, mener nå jeg.
Nå har jeg 8-10kasser med forskjellig 0,33 øl fint stablet. Får forresten angst av nøgne Ø og labler. Endte med 2 bæreposer rett på gjenvinning.
Har jeg lyst på mer enn 0,33, tar jeg to.. eller tre eller.no
 
Får store mengder 0,45 eller 0,5 Grolsch fliptop flasker fra jobb (Pub). Vasker og steriliserer. Fyller med perlick krana mi med flowregulator før jeg drar på fest eller skal gi bort øl. Ølet holder seg vanligvis bra i kjøleskap. Har ikke latt øl stått lengre enn 3-4 uker på denne måten, men det har iallefall funka frem til nå :)
 
knutrw skrev:
Til eget bruk syns jeg Cooper sine PET-flasker er ganske bra. Det er plastflasker som er laget for hjemmebrygging, så de tåler både gjenbruk og trykk. Skrukork gjør at flaskingen går fort, og plasten gjør at det er lett å kjenne om de er ferdig karbonert eller ikke. Minuset er at de gjerne ikke er like pene som glassflasker, og så koster de litt i forhold til glassflasker...

+1 og eg synes for min del dei ikkje står tilbake for andre flasker visuelt - innhaldet er uansett det primære.  Einaste minus er at mjølk ikkje er godt nok som lim på etikettar - eg gjer det enkelt og brukar 36*72 mm klistrelappar som er på A4-ark..

viktig å skylle flaskene 4-5 gonger etter bruk og så ha korken på att - så er dei reine nok til å gjenbrukast etter ein rask tur innom flaskevaskaren og så ein dæsj star-san.
 
Öl på plastflaska tycker jag är fel. Som att packa in en värdefull gave i toalettpapper och förvänta att helhetsintrycket är det samma oavsett inpackning  :neinei:....Nej, glasflaska ska det vara om det ska vara.
 
katla skrev:
knutrw skrev:
Til eget bruk syns jeg Cooper sine PET-flasker er ganske bra. Det er plastflasker som er laget for hjemmebrygging, så de tåler både gjenbruk og trykk. Skrukork gjør at flaskingen går fort, og plasten gjør at det er lett å kjenne om de er ferdig karbonert eller ikke. Minuset er at de gjerne ikke er like pene som glassflasker, og så koster de litt i forhold til glassflasker...

+1 og eg synes for min del dei ikkje står tilbake for andre flasker visuelt - innhaldet er uansett det primære.   Einaste minus er at mjølk ikkje er godt nok som lim på etikettar - eg gjer det enkelt og brukar 36*72 mm klistrelappar som er på A4-ark..

viktig å skylle flaskene 4-5 gonger etter bruk og så ha korken på att - så er dei reine nok til å gjenbrukast etter ein rask tur innom flaskevaskaren og så ein dæsj star-san.

Eg hadde ein kasse med Coopers pet-flasker. Brurkte dei 3-4 gonger, men så oppdaga eg at flaskene var laminerte, og at dei forskjellige laga av laminaten skilde seg.
Coopersflaskene mine gjekk rett i bosset.

No går det i vanlege 0.33 flasker (Bjørnungar). Billig og heilt greie flasker. Hansabutikken på Kokstad har eit knakande godt tilbod til oss heimebryggjarar synest eg. Det kan ein nemleg kjøpe ferdig vaska og reingjorte flasker. Prisen er ikkje avskrekkande. 45 norske riksdaler for ein kasse. Noko som då i realiteten (når ein tek omsyn til at ein kan få att panten både på flaskene og kassen) vil seie 37.5 øre pr flaske.
 
Tilbake
Topp