Flasker til NM i hjemmebrygging

Hei!
Kom til å finlese reglene knyttet til flasker. Hadde fått med meg at det var 0,33 flasker som skulle brukes og har tappet på dette. Men så etterpå at det skulle være en bestemt type. Hvor viktig er det at det er nettopp denne flasken og at den pantbare utgaven. Er det ok med en annen type. Har tappet på den litt slankere 0,33 flaska som blant Annet Små Vesner bruker til sine brygg. Alternativet er jo å tappe over og det er vel ikke anbefalt nå som karboneringen er ferdig. I tillegg må man jo kjøpe at antall Rignes øl for å få flaskene og det er ærlig talt ikke noe øl man kjøper for å drikke.
mvh
Per Chr

Beklager mange like innlegg her. Fikk en server feil melding ved publiseringer og har forsøkt å legge inn flere ganger. Hvordan får jeg slettet innlegg?

Per chr
 
Dommerkomitéen har i samråd med styret bestemt seg for å innskrenke muligheten til å delta med 'avvikende' flasker betraktelig. Det vil si at dersom du vil delta med ølet ditt så bør det tappes om til standardflasker. Dette henger sammen med at avvikende flasker har en høyere gjenkjennelsesfaktor, samtidig som at avvikende flasker er vanskelige å håndtere for dommerkomitéen som skal ta seg av hundrevis av flasker.

Som tips angående overtapping: kjøl ølet ned skikkelig og unngå å slå inn luft i ølet. Evt så kan du bruke bittelitt karboneringssukker for å kompensere for kullsyretapet og for å kvitte seg med oksygen som finnes i luften over øloverflaten. Forøvrig så finnes det også annet øl å få i standardflasker som kanskje er mer tiltalende? ;)
 
Eduard skrev:
Som tips angående overtapping: kjøl ølet ned skikkelig og unngå å slå inn luft i ølet. Evt så kan du bruke bittelitt karboneringssukker for å kompensere for kullsyretapet og for å kvitte seg med oksygen som finnes i luften over øloverflaten. Forøvrig så finnes det også annet øl å få i standardflasker som kanskje er mer tiltalende? ;)

Hm, hva skulle det være?
For å ikke slite så mye med det, så er det vel greit å kjøpe en sixpack munkholm eller tilsvarende, det er vel riktige flasker?
 
Berntsen skrev:
Jeg kjøper tomflasker på den lokale butikken.
Koster bare ei krone pr stk  ;D

Mvh Knut

Same here. Ikke vits i å kjøpe noe du ikke liker, bortkastet tid/penger det...
 
hva er så ille med ringnes?
jeg er ikke lei meg for å kjøpe fulle ringnes flasker på butikken..
syns det er en veldig god pilsner jeg. mener at den bedre enn det meste av butikk/billig pilsner av det jeg har smakt (ikke bare i norge)
 
Man kan jo gå for diverse bayer eller bok-øl. Fryden eller Aas f.eks. Gode smaker, og bortimot glemt norsk øl-kultur. Ellers så har vi jo Lufthansa (Hansa lettøl)
 
"Flaskene må være standard, brune ølflasker på 0,33 liter av den pantbare typen som brukes av norske industribryggerier."

Sliter litt nå, har meldt på 3 ulike brygg - alle er flasket for lenge siden. Bare en av dem har "bjørnunge" typen, de to andre har de avlange slanke grønne 0.33 flaskene som blant annet Grans bruker til sine øl. Disse er ikke mulig å benytte om jeg forstår rett?

Er veldig usikker på resultatet av å helle de over på riktige flasker, den ene er en Imperial Stout som har sått snart 1 år - den andre en IPA fra i høst. Noen synspunkter?
 
P-I Knutsen skrev:
"Flaskene må være standard, brune ølflasker på 0,33 liter av den pantbare typen som brukes av norske industribryggerier."

Sliter litt nå, har meldt på 3 ulike brygg - alle er flasket for lenge siden. Bare en av dem har "bjørnunge" typen, de to andre har de avlange slanke grønne 0.33 flaskene som blant annet Grans bruker til sine øl. Disse er ikke mulig å benytte om jeg forstår rett?

Er veldig usikker på resultatet av å helle de over på riktige flasker, den ene er en Imperial Stout som har sått snart 1 år - den andre en IPA fra i høst. Noen synspunkter?

Nei, det vil nok ikke bli gjort noen unntak fra denne regelen i år. Se rådene over i denne tråden for hvordan helle over på riktige flasker.
 
Etter mye styr og plunder har nå flaskene skiftet farge og form fra grønn og slank til brun og trinn...

Så får vi se hvordan dette går, den tykkflytende Imperial Stout'en var enklere med lite kullsyre - IPA'en var mer vrien og måtte etterfylles flere ganger for å ikke får for stor "head space".

Så får vi se...
 
Tilbake
Topp