Hein Nymoen skrev:
den ene pilsener har gått ned til ca. 1021, mens den andre er nesten uten forandring ved 1018. er det normalt? det har aldri tatt såpass lang tid. hva kan være orsaken?
Hei.
Det kan vel være flere ting, eller en kombinasjon som gjør dette.
Hvor lenge har batchene stått til gjæring? Vi bruker å gi pils minst 4 uker før vi tapper.
Det kan også være temperaturen som har blitt for lav. Hvilken temperatur ligger du på nå?
Det er også mulig at hvis du bruker for lite gjær og/eller ikke belufter vørteren godt nok kan ende opp med for høy FG.
Dersom gjærtypen er veldig flokkulerende så kan dette skje også. Da kan det nytte å skake kraftig på dunkene.
Så hvis du har hatt dunkene stående til gjæring i opp mot 4 uker ved ca 8-12°C og ikke får FG lavere ville jeg først ha skaket på dunkene og sett om gjæringen kom i gang i løpet av 2-3 dager. dersom dette ikke nyttet hadde jeg satt dunkene litt varmere noen dager (15-18°C). Dersom du har brukt for lite gjær kan du nok slite mere, men høyere temperatur og eventuelt lengre gjæringstid enn 4 uker vil hjelpe. En siste mulighet er å tilsette mere gjær.
Hvilken gjær har du brukt, hvor mye og på hvor store batcher?
MVH
Børge
EDIT: Enig med Eduard. Meld deg inn i Nordbrygg og få tilgang til medlemssidene. Der står det mye nyttig og dyptgående :yes:
Ellers så har jo hurtiggjærprøvene hans gått langt ned, så mesketemperatur burde være OK. (hvis jeg har forstått hensikten og fremgangsmåten av slike prøver rett).