flasketapping med restsucker uten ekstra suckertilsettning.

Har for tiden to pilsener i gjæringsfat. Før har jeg bestandig brukt tilsettning av sukker etter gjæringen var ferdig. Denne gangen vil jeg prøve å bruke restsukkeren for å danne kullsyren i flaskene. Men da har jeg et spørsmål.

Jeg vet, hva sukkerinnhold blir etter gjæringen, siden jeg har tatt en hurtiggjæringsprøve (sier man det slik på Norsk?). Den ene pilsen går ned til 1009, den andere til 1012. på hvilken verdi skal jeg tappe ned i flaskene?

hilsen, Hein

Dette er nok en veldig vanskelig teknikk, men det er bare å prøve dersom du er så sikker på hva FG vil bli.

1 oechle tilsvarer ca 2,85g sukker. Så da må du vel flaske når du er ca 2 oechle fra FG, kansje litt mere (men ikke så mye som 3).

MVH
Børge

Interessant at du kommer med et spørsmål 'Schnellvergärprobe', som jeg har lest en del om på Hobbybrauer.de. Jeg ville gjort som Beant sier, det høres fornuftig ut, men egentlig så kan jeg tenke meg at det likevel er sikrere og enklere å bare tilsette sukker slik du gjorde tidligere. Da slipper man å styre med en 'Schnellvergärprobe' og vente til akkurat riktig tidspunkt til flasketapping. Tapper du for tidlig, får du for mye kullsyre, og tapper du for sent så må du senere likevel tilsette sukker i hver eneste flaske for å komme opp til vanlig nivå.

Jeg anbefaler å lese mer om denne teknikken på tyske fora, da denne praksisen er mye mer vanlig i Tyskland enn her blant hjemmebryggere i Norge.  :brygging:

Dette er en ganske vanskelig metode å gjennomføre. Du er nødt til å tappe akkurat på rett tidspunkt, og om det er midt på natten... Jeg vil heller anbefale fattapping og kunstig tilsetting av kullsyre (eventuelt kan du bruke en beergun eller mottrykksfyller og fylle flasker etterpå) eller sukkertilsetting. Men artig hvis du forsøker!

hei,

jeg har lest om dette på tyske forum, men da er problemet at dem bruker bestandig grad plato som måleenhet. hvorden omregnes dette?
selvfølgelig kan jeg bruke sukker etter gjæringen, som jeg gjorde før. men vitsen er jo at jeg vil lære noe nytt om denne teknikken. ;) og den "schnellvergärproben" har jeg jo allerede tatt.

to oechsle tilsvarer hvor mange grad plato?

pilsen som går ned til 1009 har nå omltrent 1030, det tar sikkert noen dager til den kan tappes, men den andere som går ned til 1012 ligger nå ved 1118, så er jeg ikke så langt borte.

@gahr: jeg er sykmeldt for tiden, så med tiden det går nok bra. ;D

har ikke noe utstyr for kunstig tilsettning av kullsyre, så det er ikke aktuelt.

{Plato/(258.6-([Plato/258.2]*227.1)}+1 = Specific gravity

1 °plato er vel ca 4 oechle

så da har jeg lest litt mer om det på tyske nettsider.

ved romstemperatur er omtrent 1-1,5 g kullsyre løst i ølet. ved lavere temperaturer (ølet gjæres i kjelleren ved 11 grader) er det litt mer.

typisk tyske øltyper (her er det tjekkisk og tysk pils) inneholder 4-5g kullsyre per liter.

ok, sier vi, ølet mitt inneholder 1,5-2g kullsyre per liter ved 11 grader. så må der bli mellom 2 og 3,5 g kullsyre til. litt vanskelig å si, derfor går vi ut fra gjennomsittsverdien, dvs 2,75g. 1g sukker danner omtrent 0,5g alkohol og 0,5g kullsyre, derfor må sukkerinholdet være to ganger 2,75g = 5,5g over FG.

da var beant ganske riktig:

1 oechle tilsvarer ca 2,85g sukker. Så da må du vel flaske når du er ca 2 oechle fra FG, kanskje litt mere (men ikke så mye som 3).

ser dere noe feil?

Vi bruker å oppgi volumenheter CO2. Egenvekta på CO2 er ca 2g/l, og da stemmer det du sier godt. 5g/l tilsvarer da ca 2,5 volumenheter CO2, og er vel en ganske vanlig karboneringsgrad for pils (selv om vi ofte bruker litt mere)  :biersmile:

EDIT: og 4 gram sukker gir 1 volumenhet CO2 eller 2 gram dersom man regner vekt. (ble litt feil først, rettet nå  :roedme: )

ok, da vil jeg tappe i flasker når verdien synker under 1015 og andere ølet synker under 1012. det blir spennede. jeg gir tilbakemelding om eksperimentet lykkes eller ikke. :)

den ene pilsener har gått ned til ca. 1021, mens den andre er nesten uten forandring ved 1018. er det normalt? det har aldri tatt såpass lang tid. hva kan være orsaken?

Dette har jeg prøvd ved et par anledninger. Du skal ha rimelig heftig kontroll på og oversikt over alle steg i prosessen hvis du skal få til dette. Den ene gangen gikk det helt fint, den andre gangen ble det veldig morsomt å åpne flasker.

Hva skulle egentlig poenget være med å tappe før det er utgjæret? Er det noen fordeler ved det?

Frederik skrev:
Hva skulle egentlig poenget være med å tappe før det er utgjæret? Er det noen fordeler ved det?

I Tyskland brukes denne metoden for å unngå at man må tilsette sukker eller kunstig kullsyre. Begge er mot Renhetsloven som ikke ringaktes. En annen metode for å få inn kullsyre uten å tilsette sukker eller kullsyre er å sette av litt vørter under bryggingen og fryse det ned. Ved flasking blir så dette kokt opp og tilsatt det ferdige ølet før flasking. Nedfryst vørter brukes også til startere.

til Hein: nei, det er ikke normalt, men så er det jo mange usikkerhetsfaktorer som spiller med i hjemmebrygging. Det kan ha vært en meskefeil, dårlig eller lite gjær, målefeil, mm. Nå når du er blitt medlem ( :skitbra: ) kan du få adgang til artikkelen [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html]Bryt 1020-grensen![/iurl]. Der vil du få en litt mer utførlig forklaring om eventuelle årsaker til problemet.  :brygging:

Hein Nymoen skrev:
den ene pilsener har gått ned til ca. 1021, mens den andre er nesten uten forandring ved 1018. er det normalt? det har aldri tatt såpass lang tid. hva kan være orsaken?

Hei.

Det kan vel være flere ting, eller en kombinasjon som gjør dette.

Hvor lenge har batchene stått til gjæring? Vi bruker å gi pils minst 4 uker før vi tapper.

Det kan også være temperaturen som har blitt for lav. Hvilken temperatur ligger du på nå?

Det er også mulig at hvis du bruker for lite gjær og/eller ikke belufter vørteren godt nok kan ende opp med for høy FG.

Dersom gjærtypen er veldig flokkulerende så kan dette skje også. Da kan det nytte å skake kraftig på dunkene.

Så hvis du har hatt dunkene stående til gjæring i opp mot 4 uker ved ca 8-12°C og ikke får FG lavere ville jeg først ha skaket på dunkene og sett om gjæringen kom i gang i løpet av 2-3 dager. dersom dette ikke nyttet hadde jeg satt dunkene litt varmere noen dager (15-18°C). Dersom du har brukt for lite gjær kan du nok slite mere, men høyere temperatur og eventuelt lengre gjæringstid enn 4 uker vil hjelpe. En siste mulighet er å tilsette mere gjær.

Hvilken gjær har du brukt, hvor mye og på hvor store batcher?

MVH
Børge

EDIT: Enig med Eduard. Meld deg inn i Nordbrygg og få tilgang til medlemssidene. Der står det mye nyttig og dyptgående  :yes:
Ellers så har jo hurtiggjærprøvene hans gått langt ned, så mesketemperatur burde være OK. (hvis jeg har forstått hensikten og fremgangsmåten av slike prøver rett).

jeg bruker å gjør det slik jeg har lært det i bryggekurs, jeg visper inn gjæren. denne gangen har jeg i tillegg gjort en ting annerledes enn før, jeg har brukt gjæren fra siste brygging en gang til, noe som jeg leste på et tysk forum. jeg tror ikke det var helt for lite gjær.

som sagt, jeg tatt ut en liten mengde og la den gjære ved 22 grad, og da gikk den ned til 1011 om bare noen dager.
men nå går gjæringen ekstremt langsomt, og det hadde jeg aldri før. i løp av tre dager var det nesten ikke noe forandring i det hele tatt. men det er fortsatt liv i gjæringen.

Ved brygging av lager er tilførsel av nok oksygen til vørteren svært viktig. Gjæren trenger ca. 12 mg/l oksygen i startfasen for å kunne formere seg skikkelig. Forsøk gjort av bla. Wyeast viser at man ved å sprute med vørteren under tapping fra kokekar til gjærkar oppnår ca. 4 mg/l mens man ved risting av dunk oppnår ca. 8 ppm. Dette er ikke spesielt mye... Vanskelig å si hvor effektiv din metode er.

Siste gang jeg brygget pils gikk jeg tom for oksygen før jeg fikk tilført noe som helst til vørteren. Jeg ristet so f*** på dunken, men gjæringen stoppet likevel på 1019 etter tre uker. Normalt treffer jeg 1012... (OG på 1050, forresten).

Uansett, når du sier det bare har stått i 10 dager, er det ikke nødvendigvis noen fare ennå!

Hein Nymoen skrev:
men det blir ikke noe problem å tilsette mer oksygen?

Du bør ikke tilsette mere oksygen etter at gjæringa er kommet i gang.

Jeg ville bare ventet noen dager, tatt en ny prøve, mere venting osv. Dersom det ikke er ferdig etter 4 uker burde du vurdert å gjøre noe, men etter kun 10 dager er det for tidlig å si om gjæringa faktisk har stoppet opp. Vår erfaring er at det går sakte etter at hovedgjæringa er ferdig på pils, men vi bruker ikke å måle noe særlig underveis så har ikke noen tall å vise til.

Når du har gjenbrukt gjær er det vel liten fare for at du har brukt for lite gjær (hvis ikke slurryen var gammel, da), så da er det vel oksygentilsetningen som kan ha slått feil (gjæra har ikke fått oppformert seg og produsert frisk/ny gjær)

Tilbake
Topp