flasketapping med restsucker uten ekstra suckertilsettning.

Om du tapper øl som ikke er skikkelig utgjæret på flasker, kan du ende opp med flasker som eksploderer. Det vil du ikke ha! Tapper du derimot på fat, er det ikke noe videre problematisk. Da kan du bare slippe ut trykk, hvis det fortsetter å gjære.

Hein Nymoen skrev:
poenget er å lære seg noe nytt. ;) kan jo ikke være noe feil med det.

Synes det er flott at du prøver dette  :skitbra: . Alltid morro med eksperimenter, og selv om det ikke blir like vellykket hver gang så lærer man jo litt. Gleder meg til du komme tilbake med tilbakemeldinger.

da er det ene ølet på flaske nå. det andre blir tappet senere, antakeligvis met sukkelake. med ølet nr.2 stoppet gjæringen for tidlig, så det passer ikke med verdien jeg fikk med "schnellvergärprobe".

men jeg skal prøv det neste gang igjen.

en liten oppdatering:

jeg har brygget to batcher til, en pils og en Düsseldorfer Altbier. sistnevnte er jo overgjærig, så det kunne være en forskjell. og det var det. gjæringen gikk såpass rask på overgjærig øllet, at jeg nesten mistet den rette tidspunkten. men med pils er det ikke noen problem, siden gjæringen går mye saktere etter primærgjæringen. da har man masse tid, det blir nok med å måle en gang om dagen. men med overgjærig øl kan det være en time som utgjør om dene methoden blir success eller katastrofe.

fasiten så langt er i hvert fall at denne methoden er ikke så veldig vanskelig så lenge du lager pils eller annen undergjærig øl. men jeg er enig at der er ikke praktikabelt for arbeidende folk å drive med denne methoden i brygging av overgjærig øl.

en fordel har denne methoden sikkert: det finnes nesten ikke noen mulighet å lage ferdig øl på kortere tid (Altbieren blir vel drikkbart knapt to uker etter bryggingen). det skal sikkert ikke være noe argument til hobbybryggere, men av og til kan det jo være behov for øl om relativt kort tid, og da blir denne methoden en alternative.

Hein Nymoen skrev:
en liten oppdatering:

jeg har brygget to batcher til, en pils og en Düsseldorfer Altbier. sistnevnte er jo overgjærig, så det kunne være en forskjell. og det var det. gjæringen gikk såpass rask på overgjærig øllet, at jeg nesten mistet den rette tidspunkten. men med pils er det ikke noen problem, siden gjæringen går mye saktere etter primærgjæringen. da har man masse tid, det blir nok med å måle en gang om dagen. men med overgjærig øl kan det være en time som utgjør om dene methoden blir success eller katastrofe.

fasiten så langt er i hvert fall at denne methoden er ikke så veldig vanskelig så lenge du lager pils eller annen undergjærig øl. men jeg er enig at der er ikke praktikabelt for arbeidende folk å drive med denne methoden i brygging av overgjærig øl.

en fordel har denne methoden sikkert: det finnes nesten ikke noen mulighet å lage ferdig øl på kortere tid (Altbieren blir vel drikkbart knapt to uker etter bryggingen). det skal sikkert ikke være noe argument til hobbybryggere, men av og til kan det jo være behov for øl om relativt kort tid, og da blir denne methoden en alternative.

Du får fortsette å eksperimentere og forhåpentligvis dele alle erfaringene med oss  :yes:

Den raskeste metoden for å få "drikkeklart" øl på er nok kunstig karbonering av fat der man rister inn Co2. Da kan man nok begynne å konsumere etter noen minutters risting, samt (for de som greier å vente så lenge) noen timers hurtiglagring/klarning (tiden det tar å kjøle ned fatet)  ;D

en liten tilbakemelding: det har blitt ganske bra med pilsen. kunne kanskje vært litt mer med kullsyre, men det går bra.

med altbier hadde jeg prøvt det samme, det ble ikke noe sukksess. når overgjærig øl tappes på rett tidspunkt på flaske (kullsyre er veldig bra), så er det allt for mye gjær i ølet. na er det kanskje 4mm med bunnfall i flaskene, og det er ikke særlig bra.

fasitten er: kan gjerne prøves med undergjærig øl, men er ikke egnet til overgjærig øl.

Tilbake
Topp