Flasking av øl

God dag godt folk.
Nybegynner spørsmål. Skal ha mitt første brygg på flasker. Har lest mye frem og tilbake mtp oksygen innblanding i ølet ved omstikking. Må man fylle falskene med CO2 for å unngå oksygen, eller er det nok at man fyller flaskene fra bunnen av, eller er dette kun viktig når man bruker fat/keg? Skal ha i sukkerlake for kullsyren sin del.

Mvh
Lars Erik
 
Man MÅ slettes ikke fylle flaskene med CO2 først, og med mindre man bruker Beergun eller mottrykksfyller er dette er ganske krevende jobb.
Selv har jeg stort sett fylt direkte på flasker fra omstikkingskar, fortrinnsvis fra bunnen av flasken, eller ihvertfall uten å plaske, for å begrense oksidering til et minimum.
Noe av oksygenet som er igjen i lufta i flaska, vil gjæren kunne ta opp ved ettergjæring, men det vil alltid være en viss mulighet for oksidering av ølet, så dess lengre den skal lagres på flaske, dess større er sjansen for at du vil kunne oppleve oksidering. Selv har jeg ikke bitt meg merke i det selv ved lagring i over et år, men synes også det er vanskelig å avsløre denne smaken, det har jo da sine fordeler. :)
 
har sett video fra et stort bryggeri engang, der spyler de en tynn stråle med varmt vann ned i flasken med øl slik at litt kullsyre frigjøres før kapsling slik at det ikke er oksygen på flasken.
gjelder jo såklart med ferdig karbonert og filtrert øl men kan dette være fornuftig for hjemmebrygging også for å unngå oksidering? ser for meg at det går an å bruke en desinfisert sprøyte med kokendende vann f.eks..
 
Hvist du tapper ferdig karbonert øl på flaske kan du bare benytte deg av en beer gun eller mottryksfyller så kan du tilsette co2.
Ofte skummer det lit hvist du ikke bruker mottryksfyller, da er det bare å fylle slik att skumet renner over og fyller hele tomromet øverst i flasken når du setter på korken.
Hvist du karbonerer naturlig vil nokk gjæren bruke det lille som er av oksygen på flasken.
 
Tilbake
Topp