Flasking og ettergjæring

Det har nå kommet til det punktet der jeg ikke lenger har gjæring på dunken min. Så herved er korker og hevert kjøpt. Jeg skriver ned fremgangsmåten så får dere komme med synspunkt/endringer.

1-Siler øllet over i ny dunk
2-Lager sukkerlake 5ml pr halvliter (har ca 12 l øl) kanskje candissukker?
3- Fordele sukkeret på flaskene
4- Fylle øl :)
5- La det stå 2-4 dager (vanskelig)...
6- Drikke og oppleve gleden ved egenprodusert øl (lett)

Sånne åpenbare ting som renslighet har jeg full kontroll på. Tok ei ny måling nå nylig og nå fikk jeg 1,010 på hydrometeret.

La det stå to uker er egentlig mer realistisk, med mindre du karbonerer på høy temperatur.

Hvis du skal ha sukker rett på flaskene kan du jo bare tappe rett fra det første karet så får du mindre oksygen. Må du innom det andre karet kan du tilsette sukkerlaken her.

La det stå to uker er egentlig mer realistisk, med mindre du karbonerer på høy temperatur.

Hvis du skal ha sukker rett på flaskene kan du jo bare tappe rett fra det første karet så får du mindre oksygen. Må du innom det andre karet kan du tilsette sukkerlaken her.
Hva mener du med karbonering på høy temp?

Som @Miguel sier tror jeg nok 2-4 dager er ganske urealistisk, med mindre du ønsker flatt øl. Det å sile høres ut som en litt dårlig idè, frykter du lett får piske inn ekstra luft på denne måten, og dermed øker sjansen for oksidert øl.

Edit: Karbonering på høy temp -> La flaskene stå i 20-22 grader, gjerne i et par ukers tid. Eller enda høyere for muligens noe kortere tid.

Du må sette flaskene med sukkerlake på i romtemperatur for å lage bobler. Står de varmere enn romtemp går karboneringen raskere.

Tilbake
Topp