Flere som har prøvd equinox?

Moi

 
Heisann!

Skulle egentlig brygge en SMASH APA med Citra, men bryggselv var tomme, så da ble jeg anbefalt å prøve ut equinox istede. Denne har nå stått på flasker i to uker, og ble smakt av meg selv og 3 venner i kveld. Konklusjonen var at den var god, men litt såpeaktig i smaken som ødela en del. Kan tenke meg at denne humla kan være god sammen med en annen, men ikke alene slik som her. Ser at noen sider oppgir at den ikke passer til bitterhumle, så det kan være her det har gått feil. Noen formeninger?
Oppskriften var slik:
OG: 55
Volum: 25L
5800g pale malt
13g Equinox 13.5% AA 60min 23.30 IBU
18g Equinox 13.5% AA 15min 16.01 IBU
20g Equinox 13.5% AA 0min 00.00 IBU

Mesking på 67 grader i 60 min
Gjær: US05
FG ble av uvisst grunn 19 (hadde regnet med noe lavere)
Karbonering med 7.5g/l sukker.

Håper flere her har brygget med denne og vil dele erfaring :)
 
Har brukt den i "single"-hop APA med stort hell. Ingen nevneverdig såpesmak, og veldig god feedback fra de som smakte på den. 6g warrior @ 60, 50g fordelt ved 0 minutt og 75ish grader, 50g tørrhumling i fire dager.
 
Ang bitterhumle: Den ser ikke særlig egnet ut som bitterhumle så jeg ville ligget unna den til det. Hvis en skal gjøre SMASH så sjekk at den er egnet som bitterhumle (lavt cohumleoneinnhold, ikke for mye olje, sikkert noe mer jeg ikke husker). Jeg har egentlig bare en bitterhumle jeg bruker nå og det fungerer foreløpig bra for meg.
 
Står til gjæring nå. Mosaic til bitter og 200gram Equinox til en 22L batch. Fordelt utover slutten av kok, steep og tørrhumle. Gleder meg!
 
På bryggselv sine nettsider står det at den er egnet til både bitter, smak og aroma. Da er det sikkert feil. Den var for all del drikkbar, men ikke helt 100% nytbar. Såpesmaken vil kanskje forsvinne med litt tid? Har opplevd flere ganger at et øl blir helt annerledes av å stå en uke til i begynnelsen. Har nok humle igjen til å lage en batch til, men da går jeg for en annen type til 60min-tilsetningen :) Virker ellers som en spennende humle med mer avrundet og langvarig smak enn cascade som jeg har brukt mye før.
 
MonkeyBoys på Taps i Trondheim har brygga en Equinox IPA, veit ikke om de har igjen mer av den. Du kunne prøvd den som referanse.
 
Jeg synes ofte det kan bli såpesmak i øl med mye humle dersom sulfatnivået i vannet er for lavt. Prøv å tilsette litt CaSO4 neste gang (bruk gjerne tabellen til Gar i medlemsseksjonen for å beregne mengden). Jeg har på følelse at jeg først hørte om denne sammenhengen i en av de første episodene til Basic Brewing Radio (i 2005 en gang?).
 
Kan du huske nøyaktig hvilken episode det var snakk om?
Jeg har også opplevd såpesmak i et par av mine IPA batcher, kan det skyldes at jeg ikke bruker vannjustering?
Vil gjerne komme til bunns i dette


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har konsentrert meg om andre ting enn vannjusteringer til nå i bryggekarrieren, men nå er det vel på tide å komme i gang :). Får bruke det på den neste IPAen jeg brygger
 
Jeg sitter nå med en Punk IPA og kan minne om Duvel Equinox
Vet ikke om det er såpe, men kanskje litt rose/grønn pepper?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt feedback på Equinox. Den er fremdeles rimelig fersk på fat, dag 5 på fatet. Den lukter floralt, men smaken av den er ganske flyktig. Jeg kan se hva trådstarter mener med at denne er litt såpeaktig. Jeg klarer ikke helt å plassere smakene på denne humlen her, så er litt skuffet.

Beskrivelsene på humlepakka var sitron, lime, papaya og eple. Men jeg må virkelig legge godviljen til for å finne noe av dette, og da har jeg smelt til med 200 gram av humlen.
 
Enig i at den er litt ubestemmelig. Definitivt floralt og litt sitrus, men likevel ubestemmelig. Såpesmaken har blitt litt bedre med tiden, men er ikke helt borte enda på mitt brygg.
 
Jeg synes jeg fikk litt såpeaktig smak da jeg brygget Andrimne IPA (med Simcoe, Chinook og Amarillo) uten vannjustering. Siste batch tilsatte jeg 4 g/10L CaSO4 for å se om det påvirket resultatet. Det gjorde det ikke såvidt jeg kan merke, synes siste batch smaker temmelig likt den forrige.

Er det noen av disse humlesortene som kan gi slikt preg?
 
Tilbake
Topp