Flere tilsetninger eller total fail!

jeg satte i går et brygg med appelsinskall og koriander. Men pga at jeg fikk tett "rør" kranutløpet på kjelen min tettet seg med humleblomst (tenkte ikke på å bruke humlepose på blomsten). Så da gikk egentlig alt litt gærli for seg så er er usikker på om brygget virkelig blir brygg eller dodraugen får et infisert brygg. For når jeg prøvde å få bort blomsten fra kranutløpet prøvde jeg div måter uten hell. Prøvde først å røre litt med spiralkjøleren da dette ikke gikk
Prøvde jeg da å star san spraye hele tresleiven min og bruke den uten at det fungerte. Så da star san sprayet jeg hele armen min (og håper at den sprayingen av div ting er bra nok) for jeg stakk da hele armen nede i brygget!! Prøvde å få vekk blomstene, det gikk i 5sek før det var tett igjen. Så da gikk jeg rett og slett over til å bruke et (ja star san sprayet) litermål og helle over for hånd.
Tok så haveslangen som er trommellang, så håper ikke det er ting i den som ødelegger, men kjørte da vann rett ned i dunkene, pitchet gjæren og satte bøttene til gjæring.

Så det jeg lurer på, er dette døfødt! Er det et mekka for infeksjon eller tror dere at det kommer til å gå bra?
Og hva med appelsinskallet og korianderen, jeg fikk ikke det med over å gjæringsbøtta da dette lå imellom all humleblomsten! Er dette noe som egentlig skulle vært med i gjæringskaret for å gå smaker videre?

Jeg skal tørhumle og ha oppi aprikospurre etter stormgjæring, bør jeg da tilsette litt mer appelsinskall og koriander?

Men spørsmål og litt uoversiktlig, men håper på noen svar hvertfall :)

Craig

Vent å se er det beste. Kan hende det har gått bra, kan hende det har gått til helsikke. Men jobben er jo gjort, så like greit å avvente og håpe på det beste ;) Prosessen har jo definitivt ført med seg en økt fare for infeksjon, men det kan jo hende du slipper det :) Hva appelsin og korriander angår, så går det nok helt bra med den tilsetningen du har brukt. Hovedpoenget er at det skal trekke under/på slutten av kokingen. Jeg leste om noen andre her inne som forsøkte å tørrhumle med appelsinskall, og deres tilfelle ble det visst helt jævlig.

Ja men vis det er meningen at de skal trekke for å dra ut smakene på slutten av koketiden 15/5 min, så håper jeg at det skal være greit hvertfall :)

Ja infeksjons faren er jo der, håper bare all star san'ingen er på mitt lag og hjelper meg til en bryggende seiere!:)

Det har i allefall begynt å gjære

Om gjæringen har kommet raskt i gang, så vil jo det også hjelpe til med å motkjempe infeksjon, gjennom at gjærcellene utkonkurer eventuelle andre gjærcceller og bakterier.

Det viste jeg ikke!
Kjenner at jeg ble litt glad nå og har troen på dette :)
Pitchet gjæren rundt 17.30-18.00 tiden igår.

Tørrhumle med appelsinskall er jo forsåvidt en gedigen selvmotsigelse ;) Som å lage appelsinjuice av Northern Brewer :D Vi krysser fingre vi, Craigfe, og håper det går bra!!

Aha, er relativt fersk med tanke på at dette var brygg nr 2 helt alene :p
Men vet nå at appelsinskall skal ikke i under gjæring!:) Men mye annet godt kan brukes da

Okay, etter 6 dager tilsatte jeg tørhumling og aprikospurè.
SG målte jeg til 1010
Jeg smakte på det og det var tynt men det er nok pga total fail ved "utvanning" men gressklipper øl tenker jeg:p

Så til noen spørsmål, det smakte litt små syrlig og det så ut til at det var litt sånn skimmer på toppen (så ut som ved oljesøl på vann) alle regnbuens farger. Er dette dårlige tegn?
Oppi bøttene luktet det bare godt og det så sånn her ut:

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    141,4 KB · Sett: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    141,4 KB · Sett: 23
Generelt er det vanskelig å bedømme ferdig resultat ut fra ølet før karbonering og modning. Har hatt mang en øl selv som har virket mislykket ved flasking, men blitt en braksuksess etter lagring. Så smør deg med tålmodighet og se det an ;) Bildene ser helt normale ut, vanlig skumdannelse etter gjæringen, det oljete laget kommer antagelig fra humlen.

Tilbake
Topp