flokkulering, senke temperatur ved "sekundærgjæring"

Hei. Jeg lurte på hvor mye temperatursenkning, og hvor plutselig senkning, som skal til før gjæren flokkulerer. I mitt tilfelle gjelder det å flytte øl med Burton Ale wlp023, fra (væsketemperatur) 20-21c til et rom på rundt 17,5c, etter ca7 dagers gjæring. Eventuelt om det er noen andre bakdeler(fordeler) ved å la gjæren rydde opp etter seg ved denne temperaturen, WLP023 har jo optimal gjæringstemperatur på 20-23c i følge Whitelabs. Jeg kan, hvis det hjelper, senke temperaturen gradvis før jeg flytter den.
Jeg antar at jeg er litt overforsiktig, men det er bedre å høre med folket her enn å risikere dyrbart øl. :)

espen
 
Gjæren vil flokkulere når ølen er ferdig utgjæret, så det beste er å la ølet stå ved 20-21 grader inntil gjæren har sunket til bunns. Ved å senke temperaturen før, kan du bidra til å avbryte gjæringa og ende opp med et øl som inneholder smaksstoffer gjæren ikke er ferdig med å fjerne.
 
Takk for svar Gustav.
Jeg mente å si, etter at den er helt utgjæret.
Men vil den da ta skade av litt lavere temperatur, etter at den har truffet FG?
 
Den bør få stå noen dager ved ca 20 grader for å rydde opp etter seg. Men før du skal tappe over på fat/flasker, kan den godt settes kaldt for å flokkulere ut mest mulig gjær.
 
Man bør ikke senke temperaturen for raskt, selv etter at gjæren egentlig er ferdig med jobben. Om man kjølet for hurtig, kan gjæren skille ut uønskede stoffer, f.eks. svovelforbindelser, som en slags sjokkreaksjon på temperaturfallet. Temperaturen bør ideellt senkes over noen dager.
 
Ok.
Så hvis jeg senker fra 20 til 18c over 2-3 dager, burde det da gå greit å ha den stående på 18c?

Eller fungerer det bedre om jeg hever den gradvis til 25c(maksimum), og lar den stå der i en uke? Eller er dette for høy temperatur?

takk for hjelpen!
 
Det aller enkleste er å la ølet stå på 20-21 grader konstant til gjæren har bunnfelt. WLP023 skal vel flokkulere rimelig greit og burde ikke gi spesielle problemer uten å senke temperaturen?
 
Jeg har kanskje bommet litt på mine formuleringer og begynt litt i feil ende. Og kanskje ikke forstått helt dette med flokkulering. Jeg var redd for at gjæren skulle felle ut og ikke rydde opp etter seg, eller være tilstede når jeg har ølet på flaske...

Så... :) jeg har et gjæringsskap, som jeg har temp.kontroller på, dette vil jeg flytte ølet ut fra så fort det går, for å kunne sette neste brygg. Jeg har en kjeller på 18c og ellers et rom på 23-25 grader hvor jeg kan flytte ølet til. Og jeg bruker for tiden Burton wlp023 på 19-20c.

Hva er da beste løsning i mitt tilfelle? Noen måte å unngå å ha ølet i gjæringsskapet i hele gjæringstiden?
 
Å flytte dunken frå gjæringskapet ditt til kjellaren kan eg ikkje sjå skal vere noko broblem. Iallefall om den har fått stått i skapet i ei veke+ (ideelt 10-14 dagar ca). Om du er redd for å øydelegge noko kan du ta den via det varme rommet ditt ei eit par tre dagar.

RDWHAHB ;)
 
OK, nå skjønner jeg bedre hva du lurer på.

Gjæren produserer mest uønskede smaksstoffer i vekstfasen og tidlig i gjæringa, så temperaturkontroll er viktigst de første få dagene. Etter dette kan det være hensiktsmessig å øke temperaturen noen grader for å sikre at gjæren holder seg aktiv.

For ei normalt alegjæring, med de alternativene du har, ville jeg gjæret med temperaturkontroll ei uke og satt gjæringskaret på 24 grader noen dager.
 
gustavf skrev:
For ei normalt alegjæring, med de alternativene du har, ville jeg gjæret med temperaturkontroll ei uke og satt gjæringskaret på 24 grader noen dager.

Mener du her generelt ale?
 
RDWHAHB er vel en setning noe jeg burde tenke på litt oftere, MEN ;) ...
... er en god middelvei, 10 dager i temperaturkontrollert skap på eks. 20c og
deretter 4-5+ dager på 24-25c?

Jeg har et brygg jeg hadde ca 10 dager på 20c, så satt jeg det ned i kjelleren på
18c, er det sannsynlig at det har skjedd noe negativt med det brygget? Noe å gjøre
for å rette opp ev.?
 
espen_aa skrev:
RDWHAHB er vel en setning noe jeg burde tenke på litt oftere, MEN ;) ...
... er en god middelvei, 10 dager i temperaturkontrollert skap på eks. 20c og deretter 4-5+ dager på 24-25c?

7+7, 10+4 eller noe slikt fungerer sikkert fint.

Jeg har et brygg jeg hadde ca 10 dager på 20c, så satt jeg det ned i kjelleren på 18c, er det sannsynlig at det har skjedd noe negativt med det brygget? Noe å gjøre for å rette opp ev.?

Det har sannsynligvis gått helt bra. Jeg blir egentlig litt overrasket om det ikke har gått bra. 10 dager på 20 grader er langt på veg nok til å gjære helt ferdig og 2 grader ned er ikke så mye.
 
Flott!
Ingenting er som en forumtråd på Norbrygg for å roe nervene. :)

Jeg får vel bare sikte inn på et brygg ca hver 10. dag, så går det relativt optimalt for seg virker det som da.
 
Gahr skrev:
Man bør ikke senke temperaturen for raskt, selv etter at gjæren egentlig er ferdig med jobben. Om man kjølet for hurtig, kan gjæren skille ut uønskede stoffer, f.eks. svovelforbindelser, som en slags sjokkreaksjon på temperaturfallet. Temperaturen bør ideellt senkes over noen dager.

Så min praksis med å sette gjærdunken rett inn i et kjøleskap med termostaten på ca 1 grad bør revurderes? Jeg har hatt den der i et par dager før flasketapping, og har ikke merket noe spesielt. Men fra 20 grader til 1 grad på 2-3 dager bør gå?
 
Tilbake
Topp