Fluer og fare for infeksjon i starter

Satte på torsdag kveld en 4 l starter på WLP004 irish ale som stod i ca 36 timer på magnetrører. Gjæren skal brukes i en Courage Russian Imperial Stout klone som etter planen skal brygges i morgen (OG i oppskriften på 1.103).Jeg brukte to 2l Erlendmeyerkolber og to magnetrørere, og hadde dekt begge til med aluminiumsfolie.

Da jeg i dag skulle ta de av magnetrøreren og sette starterene til kjøling, så oppdaget jeg at den ene folie-"toppen" hadde gått opp (trolig pga. skumming), og at det var en del små fluer som surret i og rundt toppen på kolben. Jeg ble litt forskrekket og forbanna.. Jeg tok deretter et nytt stort glass som ble desinfisert, spraya kantene på erlendmeyerkolbene godt med starsan, og tømte alt sammen oppi samme glass, la over star-san-sprayet alu-folie og satte den til kjøling i kjøleskap.

Spørsmålene jeg nå stiller meg er: Hvor stor er faren for infeksjon i starteren? Kan jeg på noe vis fastslå om den er infisert? Hvor farlig er en infeksjon i en starter der man dekanterer gjæren, samt skal bruke den til et så kraftig øl som en stout på 9-10 %? Er risikoen såpass stor at jeg bør utsette bryggingen, kjøpe ny gjær og lage en ny starter?
 
Vist der ikkje er fluge i starteren hadde eg brukt den

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Kan jeg på noe vis fastslå om den er infisert? Hvor farlig er en infeksjon i en starter der man dekanterer gjæren, samt skal bruke den til et så kraftig øl som en stout på 9-10 %? Er risikoen såpass stor at jeg bør utsette bryggingen, kjøpe ny gjær og lage en ny starter?

Nei, du kan ikke finne ut om det er en infeksjon i starteren din. Om du dekanterer eller ikke har ingen betydning. Det er en fordel med den høye alkoholprosenten, men jeg ville ikke tatt sjansen på det. Ville nok ha satt en ny starter her, for å være sikker.
 
Takk, Jo-Helge og Amarillo, for svar!

Det ble til at jeg satte ølet med denne gjæren likevel. Tror jeg har såpass mange andre usikkerhetsfaktorer i bryggingen min, at det er vel så stor fare for at ølet blir infisert på andre vis. Så får tiden vise om det var et godt valg.

Jeg kommer til å rapportere hvordan ølet ble!
 
Hadde en starter med WLP002 som over natten hadde dyttet av alufolien og en liten fanskare fluer rundt. Satt på folien og slo av magnetrøreren og gikk fra den da det ikke passet med oppvask av erlenmeyer på morgenen før jobb. Glemte å gjøre noe med kolben på et par dager, og da jeg skulle vaske og kaste den så jeg at her var det liv gitt. Massevis av små hvite fluelarver krabbet rundt i starteren.
Så i utgangspunktet ikke noe poeng i å investere en dags jobb i et brygg med en tvilsom starter, og etter å ha sett hva som skjedde i starteren har jeg i allefall ikke endret mening. Enklere å avskrive litt gjær enn å avskrive litt gjær, malt, humle og fritid....

Kanskje du har mer flaks enn jeg?
Lykke til med flueøl!
 
Tilbake
Topp