Flushing av fat

Litt grovt regnet er det:
  • 280 mg oksygen per liter luft ved 1 bar og 20 grader
  • 9.1 mg oksygen per liter vann som er 100% mettet mot luft ved 20 grader. Litt mindre for øl, ca 8 mg (8 ppm).
Det er likegyldig om oksygenet er i luft eller ølet, så lenge det kommer i fatet vil det etter en tid medføre oksidering.

Eksempel hvor man antar 18.5l øl og 0.5l med luft i 'headspace' i ett 19l fat hvor man splasker maksimalt under fylling og ikke fordriver oksygen i 'headspace':
  • 100% mettet øl, 18.5l x 8.0mg/l = 156 mg oksygen
  • 0.5l luft = 140mg oksygen
  • Totalt 296mg i fatet.
Eksempel hvor man antar 15l øl og 4l med luft i 'headspace' i ett 19l fat hvor man splasker maksimalt under fylling og ikke fordriver oksygen i 'headspace':
  • 100% mettet øl, 15l x 8.0mg/l = 120 mg oksygen
  • 5l luft = 1120 mg oksygen
  • Totalt 1240 mg i fatet.
Ekstrem plasking vil kunne maksimalt tilføre ca 156 mg. Normal håndtering (ikke noe naziprosedyrer) reduserer dette til kanskje (gjetting fra min side) 10-30%. Altså 15 - 45 mg. 'headspace' med luft blir derfor den signifikante oksygenkilden i fatet normalt sett.

Basert på dette vil jeg tror at væskefylling og fordrivning (purging) med CO2 er fornuftig når man halvfyller ett fat. Topper man fatet med øl så holder det nok at man trykker opp og slipper av tykket ett par ganger. Tre runder til 3 barg, reduseres oksygenet fra 280mg/l til 4.4 mg/l.

Hva som er akseptabelt nivå (hvor oksidering ikke mulig å smake) av oksygen i fatet er ett annet spørsmål.

Litt grovt regnet er det:
  • 280 mg oksygen per liter luft ved 1 bar og 20 grader
  • 9.1 mg oksygen per liter vann som er 100% mettet mot luft ved 20 grader. Litt mindre for øl, ca 8 mg (8 ppm).
Det er likegyldig om oksygenet er i luft eller ølet, så lenge det kommer i fatet vil det etter en tid medføre oksidering.

Eksempel hvor man antar 18.5l øl og 0.5l med luft i 'headspace' i ett 19l fat hvor man splasker maksimalt under fylling og ikke fordriver oksygen i 'headspace':
  • 100% mettet øl, 18.5l x 8.0mg/l = 156 mg oksygen
  • 0.5l luft = 140mg oksygen
  • Totalt 296mg i fatet.
Eksempel hvor man antar 15l øl og 4l med luft i 'headspace' i ett 19l fat hvor man splasker maksimalt under fylling og ikke fordriver oksygen i 'headspace':
  • 100% mettet øl, 15l x 8.0mg/l = 120 mg oksygen
  • 5l luft = 1120 mg oksygen
  • Totalt 1240 mg i fatet.
Ekstrem plasking vil kunne maksimalt tilføre ca 156 mg. Normal håndtering (ikke noe naziprosedyrer) reduserer dette til kanskje (gjetting fra min side) 10-30%. Altså 15 - 45 mg. 'headspace' med luft blir derfor den signifikante oksygenkilden i fatet normalt sett.

Basert på dette vil jeg tror at væskefylling og fordrivning (purging) med CO2 er fornuftig når man halvfyller ett fat. Topper man fatet med øl så holder det nok at man trykker opp og slipper av tykket ett par ganger. Tre runder til 3 barg, reduseres oksygenet fra 280mg/l til 4.4 mg/l.

Hva som er akseptabelt nivå (hvor oksidering ikke mulig å smake) av oksygen i fatet er ett annet spørsmål.

Det var en grei forklaring. Sliter med å forstå tabell tidligere her.

Vet ikke hvordan jeg skal bruke tabellen du la ut. Gikk over hodet på meg.
Aha. Hvis du ser på tabellen. Den tar for seg oksygen (ikke luft, legg merke til at den begynner på 21xxxx, altså 21% oksygen i lufta).

Og så er det headspace. Hvis du ikke purger en eneste gang, altså 0 purge cycles, så har du 21% oksygen i det headspacet. Selv om headspace er 1ml eller 18l, så vil det rommet som ikke er øl, inneholde 21% oksygenav totale volumet (som.da er luft). Så hvis du gjør 10 purge cycles ved 15PSI, så kan du se hvor 10 purge cycles og 15PSI krysser i tabellen. Så mye oksygen er det i «tomrommet» i fatet. Ølet vil absorbere oksygen ca ihht Henrys lov.

Håper det hjalp.

Aha. Hvis du ser på tabellen. Den tar for seg oksygen (ikke luft, legg merke til at den begynner på 21xxxx, altså 21% oksygen i lufta).

Og så er det headspace. Hvis du ikke purger en eneste gang, altså 0 purge cycles, så har du 21% oksygen i det headspacet. Selv om headspace er 1ml eller 18l, så vil det rommet som ikke er øl, inneholde 21% oksygenav totale volumet (som.da er luft). Så hvis du gjør 10 purge cycles ved 15PSI, så kan du se hvor 10 purge cycles og 15PSI krysser i tabellen. Så mye oksygen er det i «tomrommet» i fatet. Ølet vil absorbere oksygen ca ihht Henrys lov.

Håper det hjalp.
Hvis du da har 0,5 liter headspace har du 18,5 liter øl. Det er 36 ganger mer øl ennheadspace. Det kan du også ta med i beregningen for å finne ut hvor mye oksygen man ender opp med i ølet. Hvis man da purger til man har 7,2 ppm,så vil man ende opp med 0,2 ppm i ølet.

Hvis du da har 0,5 liter headspace har du 18,5 liter øl. Det er 36 ganger mer øl ennheadspace. Det kan du også ta med i beregningen for å finne ut hvor mye oksygen man ender opp med i ølet. Hvis man da purger til man har 7,2 ppm,så vil man ende opp med 0,2 ppm i ølet.

Dette blir litt feil matte. PPM er miliondeler masse, og brukes omtrent som %. Det blir omtrent som å si at 10% av 1 kg pluss 10% av 10 kg blir 20% tilsammen.

Reduserer man fra 21000 ppm til 7.5 ppm, så har man redusert oksygenmengde og deltrykk i headspace med en faktor 2800. Hva ppm i øllet blir er avhengig av hvor mye oksygen som komme med under tapping. Skulle det være helt oksygenfritt, vil ppm i øllet være ca 0.002 - 0.003 eller så ved likevekt (det er ikke en helt banal kalkulasjon å ta på telefonen...).

Dette blir litt feil matte. PPM er miliondeler masse, og brukes omtrent som %. Det blir omtrent som å si at 10% av 1 kg pluss 10% av 10 kg blir 20% tilsammen.

Reduserer man fra 21000 ppm til 7.5 ppm, så har man redusert oksygenmengde og deltrykk i headspace med en faktor 2800. Hva ppm i øllet blir er avhengig av hvor mye oksygen som komme med under tapping. Skulle det være helt oksygenfritt, vil ppm i øllet være ca 0.002 - 0.003 eller så ved likevekt (det er ikke en helt banal kalkulasjon å ta på telefonen...).
Dersom man har 15 psi i og purger 10 ganger har man 185 ppm i headspace. Mengden oksygen i fatet vil likevel være avhengig av størrelsen på headspace og selvfølgelig oksygen som allerede er tatt opp i ølet. Har man en headspace på 3 liter så har man 10 ganger mer oksygen i headspace enn dersom man har en headspace på 0,3 liter med likt antall purge.

Fatet en ESB i går ved bruk av ny metodikk. Først fyllte jeg fatet til tops med starsan blanding, så overførte jeg alt starsan til et annet fat ved bruk av co2, så over i et tredje fat, da jeg trengte to fat til ESB. Det funket forsovidt greit. For å se når fatene var toppet med starsan så åpnet jeg overtrykkventilen i det fatet som mottok starsan, og det sprutet overalt når det var fullt, var heldigvis rask på labben å fikk lukket. Hvordan vet dere når fatet er smikkfullt?
Det samme skjedde mer eller mindre også når jeg racket øl fra den koniske, men nå hadde jeg en slags closed loop der det da kom ut av gass ut ballocken når det var fullt ( hadde ikke overtrykksventilen åpen), mindre søl men sikkert ikke heldig...

Flushing krever veldig mye co2 for å være effektivt. De store bryggeriene ser etter tall rundt 0.2PPM eller mindre i ferdig produkt. Du bør fylle fatet med en væske, f.eks starsan, helt opp, og pumpe det ut, og så overføre ølet via lukket sløyfe (closed loop, for google referanse). Tenk at ved starten av gjæring så vil du gjerne ha rundt 10PPM, og 10PPM er mye, siden dette er for å få en sunnest mulig gjæring. Se på skjemaet hvor mye du må purge for å ende opp på bare ti PPM..Du vil helst ha langt lavere 02 i fatet..

Vis vedlegget 33059 Vis vedlegget 33060

Utifra tabbelen ser det da ut som man ved å flushe fatet to ganger med 1 bar får redusert oksygen konsentrasjonen til en fjerdedel,
det må da være langt bedre enn ingenting

Tenkte å tappe IPA i morgen og lurer litt på om jeg skal tappe på fat. Problemet er at jeg ikke har CO2 utstyr her, bare et fat.
Så i så fall måtte det bli naturlig karbonering uten flushing, hvor lurt er det?

Tenkte å tappe IPA i morgen og lurer litt på om jeg skal tappe på fat. Problemet er at jeg ikke har CO2 utstyr her, bare et fat.
Så i så fall måtte det bli naturlig karbonering uten flushing, hvor lurt er det?

Ikke lurt :p Ingen garanti for at lokket blir tett uten at du trykksetter det ganske kjappt, og en sakte trykkoppbygning fra naturlig karbonering vil ikke få til dette.

Det har faktisk funket før med naturlig karbonering, da riktig nok med flushing
men jeg trykksatte ikke fatet med gass og det var likevel tett

Tilbake
Topp