Fly sparge eller batch sparge?

Min silbunn virker et nummer for liten for min BB60, så jeg tenkte å bruke en silikonslange som pakning. Hvilken størrelse på slangen bruker du?

Jeg brukte en med ytre diameter på 8mm, men litt mindre funker sikkert, også. Et alternativ er forøvrig å bruke en stor meskepose. Eller å kvitte seg med BB'en. Jeg overveier det siste.
 
Jeg brukte en med ytre diameter på 8mm, men litt mindre funker sikkert, også. Et alternativ er forøvrig å bruke en stor meskepose. Eller å kvitte seg med BB'en. Jeg overveier det siste.
Det er ikke noe stort problem, og når jeg får litt silikonslange som pakning, tror jeg bunnen vil funke mye bedre. Jeg er stort sett veldig fornøyd med min BB60, og den har vært trofast og ganske grei i snaue tre år. Jeg nedgraderte fra en 20-liters Speidel til en BB60, og det angrer jeg faktisk ikke på :)
 
Det er ikke noe stort problem, og når jeg får litt silikonslange som pakning, tror jeg bunnen vil funke mye bedre. Jeg er stort sett veldig fornøyd med min BB60, og den har vært trofast og ganske grei i snaue tre år. Jeg nedgraderte fra en 20-liters Speidel til en BB60, og det angrer jeg faktisk ikke på :)

Det var et problem at pumpa gikk tett pga partiklene som slapp gjennom - den gangen jeg brukte pumpe:).

(Off topic: Siden BB60'n er på reparasjon (andre gangen jeg har opplevd at en BB60 kutter ut, i løpet av halvannet år), har jeg brygget på en 36 liters kjele med en liten falskbunn og en stor meskepose. Gjør akkurat samme nytten. Tanken på å selge BB60'n og kjøpe en større kjele er fristende.)
 
Støtter de momentene som er framhevet av andre her, og et ekstra pluss er at du unngår å komme i fare for å ekstrahere for mye bitterstoffer/astrigens, ihvertfall hvis du holder deg til to omganger med partiskylling.

For å komme med et argument til for Batchsparging. For meg er det mye viktigere å ha et forutsigart og likt resultat hver gang slik at man har mulighet til å lage det samme øllet to ganger. Selv om man kanskje må bruke 200g ekstra malt...
 
For å komme med et argument til for Batchsparging. For meg er det mye viktigere å ha et forutsigart og likt resultat hver gang slik at man har mulighet til å lage det samme øllet to ganger. Selv om man kanskje må bruke 200g ekstra malt...
Ja, det er mantraet innen ølbrygging, å kunne ha konsistent repeterbart resultat.

Spiller liten rolle om du kalkulerer feil, sålenge du greier å repetere samme feilen hver gang slik at resultatet blir konsistent, forutsatt at ølet ble slik du ønsket. Ølbrygging kalkulatorer med IBU/antall gjærceller mm. er full av omtrentligheter, gjerne opp til pluss/minus 25 prosent feilmarginer på det meste.

Selv får jeg konsistent resultat med både parti/kontinuerlig skylling vhj. justeringer underveis.
Av og til justerer jeg IBU/humletilsetninger før kok dersom det oppstod overraskelser mht. volum i kokekjelen, sikter på oppskriftens OG og treffer den alltid.

Ved partiskylling har du jo veldig forutsigbart resultat av skyllingen, den er uavhengig av antall kanaler i mesken og hastigheten på skyllingen, det blir ren matematikk med partiskylling.
Det som kan variere er effektiviteten på konverteringen av stivelsen, men normalt er jo den konstant høy også.
 
Tilbake
Topp