Anders_1979 skrev:Er det noen flere som har meninger rundt dette? Skal lage en hveteøl og har lyst til å prøve disse whitelabs rørene uten å lage starter. Lurt, dumt... :attevar:
Rutof skrev:Anders_1979 skrev:Er det noen flere som har meninger rundt dette? Skal lage en hveteøl og har lyst til å prøve disse whitelabs rørene uten å lage starter. Lurt, dumt... :attevar:
Går fint. Bare bruke nok rør . Skal selv idag brygge hveteøl. Jeg bruker 2 rør i en starter
Werner D skrev:Flytende bedre enn tørr? Eneste empirisk data jeg kan bidra med er at Wyeast 2001 Urquell i alle fall lagde mye bedre øl enn Saflager 34/70 av samme vørter (ett gjæringskar med det ene og ett med det andre).
Simple starter er enkelt: 1 rør/pk i 1 liter kokt, romtemperert DME-vørter. 1 desinfisert farrisflaske, desinfisert hette av alufolie over, risting i starten og innimellom det første døgnet (bytt ut folie med korken når du rister). Der har du en starter-for-dummies som du kan pitche direkte etter et par dager eller evt avkjøle og dekantere hvis du er redd for at den oksiderte startervørteren skal messe med smaken i ølet ditt!
Desinfisering av utstyr og god håndhygiene er trolig veldig viktig, men det gjelder uansett om du rehydrerer tørrgjær eller lager starter på flytende.
Stein Norem Wisted skrev:Jeg vet "de fleste" sier at man må lage starter, men jeg har stort sett brukt ett rør uten starter til ca. 18 liter til gjæring. har brygget 22 brygg og det har fungert bra for meg. Passer riktignok på at gjæren er veldig fersk, med en best før dato på minst 3 mnd, lufter vørteren godt, og har god kontroll på gjæringstemperatur.
Eneste gangen jeg brukte 2 rør, ble ølet (en wiessbier) dårlig og sikkert infisert, men det skyltes nok noe annet ;D
Anders_1979 skrev:Rutof skrev:Anders_1979 skrev:Er det noen flere som har meninger rundt dette? Skal lage en hveteøl og har lyst til å prøve disse whitelabs rørene uten å lage starter. Lurt, dumt... :attevar:
Går fint. Bare bruke nok rør . Skal selv idag brygge hveteøl. Jeg bruker 2 rør i en starter
Til hvor mange liter?
Anders_1979 skrev:Rutof skrev:Anders_1979 skrev:Er det noen flere som har meninger rundt dette? Skal lage en hveteøl og har lyst til å prøve disse whitelabs rørene uten å lage starter. Lurt, dumt... :attevar:
Til hvor mange liter?
Anders_1979 skrev:Men er det noe vits i hvis disse whitelabs rørene like godt kan pitches rett ned i karet?