Flytende gjær fra whitelabs og wyeast?

Er de beregnet for å tilsettes direkte i vørteren eller er de ment til å lage starter av? Og er det en generell oppfatning om at disse flytende gjærene er bedre enn tørrgjær? Eller er det når det lages startere at dere mener at flytende er best?

Bedre utvalg i flytende enn tørrgjær. Bedre? Nei
Bør helst bruke starter på flytende

Jeg bruker mest tørrgjær

Er det noen flere som har meninger rundt dette? Skal lage en hveteøl og har lyst til å prøve disse whitelabs rørene uten å lage starter. Lurt, dumt... :attevar:

Anders_1979 skrev:
Er det noen flere som har meninger rundt dette? Skal lage en hveteøl og har lyst til å prøve disse whitelabs rørene uten å lage starter. Lurt, dumt... :attevar:

Går fint. Bare bruke nok rør :). Skal selv idag brygge hveteøl.  Jeg bruker 2 rør i en starter :)

Rutof skrev:
Anders_1979 skrev:

Går fint. Bare bruke nok rør :). Skal selv idag brygge hveteøl.  Jeg bruker 2 rør i en starter :)

Til hvor mange liter?

Jeg vet "alle" sier at man må lage starter, men jeg har stort sett brukt ett rør uten starter til ca. 18 liter til gjæring. har brygget 22 brygg og det har fungert bra for meg. Passer riktignok på at gjæren er veldig fersk, med en best før dato på minst 3 mnd, lufter vørteren godt, og har god kontroll på gjæringstemperatur.

Eneste gangen jeg brukte 2 rør, ble ølet (en wiessbier) dårlig og sikkert infisert, men det skyltes nok noe annet  ;D

Flytende bedre enn tørr? Eneste empirisk data jeg kan bidra med er at wyeast 2001 Urquell i alle fall lagde mye bedre øl enn saflager 34/70 av samme vørter (ett gjæringskar med det ene og ett med det andre).

Simple starter er enkelt: 1 rør/pk i 1 liter kokt, romtemperert DME-vørter. 1 desinfisert farrisflaske, desinfisert hette av alufolie over, risting i starten og innimellom det første døgnet (bytt ut folie med korken når du rister). Der har du en starter-for-dummies som du kan pitche direkte etter et par dager eller evt avkjøle og dekantere hvis du er redd for at den oksiderte startervørteren skal messe med smaken i ølet ditt!

Desinfisering av utstyr og god håndhygiene er trolig veldig viktig, men det gjelder uansett om du rehydrerer tørrgjær eller lager starter på flytende.

Werner D skrev:
Flytende bedre enn tørr? Eneste empirisk data jeg kan bidra med er at Wyeast 2001 Urquell i alle fall lagde mye bedre øl enn Saflager 34/70 av samme vørter (ett gjæringskar med det ene og ett med det andre).

Simple starter er enkelt: 1 rør/pk i 1 liter kokt, romtemperert DME-vørter. 1 desinfisert farrisflaske, desinfisert hette av alufolie over, risting i starten og innimellom det første døgnet (bytt ut folie med korken når du rister). Der har du en starter-for-dummies som du kan pitche direkte etter et par dager eller evt avkjøle og dekantere hvis du er redd for at den oksiderte startervørteren skal messe med smaken i ølet ditt!

Desinfisering av utstyr og god håndhygiene er trolig veldig viktig, men det gjelder uansett om du rehydrerer tørrgjær eller lager starter på flytende.

Men er det noe vits i hvis disse whitelabs rørene like godt kan pitches rett ned i karet?

Stein Norem Wisted skrev:
Jeg vet "de fleste" sier at man må lage starter, men jeg har stort sett brukt ett rør uten starter til ca. 18 liter til gjæring. har brygget 22 brygg og det har fungert bra for meg. Passer riktignok på at gjæren er veldig fersk, med en best før dato på minst 3 mnd, lufter vørteren godt, og har god kontroll på gjæringstemperatur.

Eneste gangen jeg brukte 2 rør, ble ølet (en wiessbier) dårlig og sikkert infisert, men det skyltes nok noe annet  ;D

Det er slik Atna bryggeren fortalte at han gjør det, men de stepper opp litt mer enn oss, tror neste bar 100 liter og så 1000 og så...

Jeg  husker ikke hvem det var og om han er på forumet og kan spesifisere mere.

Det er nok mange veier til Roma også på dette området. Jeg har fortstått det sånn at den etablerte oppfatningen er at riktig mengde gjær er viktig, og at 1 rør/pk ikke inneholder nok gjærceller hvis man (som vi gjør) brygger 40-50 liter i slengen. Her vil Mr. malty sagt at vi typisk vil trenge 4-5 pk blodfersk gjær til en standard ale. Etterhvert som gjæren aldres blir behovet for flere rør/pk enda større. Det kan fort bli dyrt om man ikke heller lager starter.

Hovedhensikten med starter er å produsere nok gjærceller før gjæren pitches i vørteren. For småscala brygging er starter sånt sett mindre viktig.

Når det er sagt: veldig interessant å høre at folk har god erfaring også med å bruke langt mindre gjær enn anbefalt!

Anders_1979 skrev:
Rutof skrev:
Anders_1979 skrev:

Til hvor mange liter?

Starteren var på 2 liter :)

Anders_1979 skrev:
Men er det noe vits i hvis disse whitelabs rørene like godt kan pitches rett ned i karet?

To hoved-årsaker til starter:

1) Starteren konstrueres slik at du oppmuntrer cellevekst, som betyr at du får mer gjær enn du hadde i rørene du helte i.  Dette kan du selvsagt kompensere for ved å kjøpe flere pakker eller rør, men det blir jo da også mye dyrere.

2) Starteren sørger for at du får vekket gjæren til live slik at du kan pitche høyaktiv gjær i vørteren. Det betyr kanskje en litt kortere lag-time og noen mener visstnok at det sikkrer bedre utgjæring. Smack-packene til wyeast skal liksom sørge for dette selv, men her er det også noen som er uenig.

Jeg hadde som deg planer om å droppe startere og bare bruke flere rør/pakker, men etterhvert som jeg har brygget noen lagere fant jeg veldig fort ut at en 6-9 rør som beersmith sa jeg trengte uten starter, ble alt for dyrt i lengden.

Å droppe starter er en snarvei jeg aldri ville tatt sjansen på.
Sannheten er at man aldri kan vite tilstanden på våtgjær før man pitcher det i starterkolben. Når Whitelabs-røret forlater fabrikken i California er gjæren trolig i tip-top shape. Når gjærcellene ankommer Norge kan det hende de har jetlag.. ;)

Tilbake
Topp