Flytende vs tørrgjær.

Saflager W34/70 er god, men det rapporteres her og der at den ikke er fullt så god som den flytende varianten av samme gjær (WLP830, tror jeg). Jeg har brukt den i pils, bayer og india pale lager med godt resultat, men ville nok ha foretrukket en som fremhever maltsmaken mer i bayeren. Den passer sånn ca. perfekt til pils.
 
Ja det blir innkjøp av Safale S-05.

Er det andre tørrgjær dere anbefaler? Gjør ikke noe om det er en gjærtype som bare passer noen sorter brygg. Men fint om dere da kan skrive hvilke øltyper gjæren passer godt til.
 
Jeg synes stort sett hele produktspektere til Fermentis er bra, med et eller to unntak:
http://www.fermentis.com/FO/60-Beer/60-11_product_rangeHB.asp
Saflager S-23 synes jeg blir litt vel fruktig og Safbrew WB-06 har jeg ikke erfaring med. Safale US-05 er god til nøytrale/amerikanske ales og jeg synes også Safale S-04 passer bra til de fleste engelske stilene. Safbrew T-58 gir litt forsiktig «belgisk» preg, men ganske varierende etter smak. Safbrew S-33 kan også variere fra ganske nøytral til krydret med temperaturen.

Har du Safale US-05 og Safale S-04 i kjøleskapet så er du, etter min mening, rimelig godt rustet til å ta de fleste bryggedager på strak arm, ihvertfall når det gjelder gjær.
 
Flott gustaf takker så meget. Kjekt å ha noe stående siden bryggingen foregår på hyttetunet. Da kan en kjøre litt ad-hoc brygging om lysten plutselig melder seg uten å mase i bil i flere timer for å skaffe gjær.
Får vel rett og slett bare prøve ut litt forskjellig.
 
gustavf skrev:
Har du Safale US-05 og Safale S-04 i kjøleskapet så er du, etter min mening, rimelig godt rustet til å ta de fleste bryggedager på strak arm, ihvertfall når det gjelder gjær.

Bør tørrgjær oppbevares i kjøleskap?
 
Tilbake
Topp