Hei igjen!
Jeg og mine to medbryggere brygget en IPA for fire uker siden nå. Oppskrifta var som følger:
92% Pale malt
5% Crystal malt
3% Amber malt
Humle: Centennial og cascade.
Gjær: Wyeast American ale II
Mesket på ca. 66C.
Vi hadde mye høyre ubytte enn vi hadde regna med og OG havnet på 1084.
I løpet av to uker gjæret det ned til ca. 1030, så vi ga det en uke til før omstikking. Jeg stakk om og tørrhumlet for nesten en uke siden nå, og da var SG 1028, så lite hadde skjedd den siste uka.
Jeg tenkte omstikkinga ville få i gang gjæren igjen, men hva om dette ikke har skjedd?
Bør vi da tilsette ny gjær? Har ikke mulighet til å sjekke hva SG ligger på nå.
Årsakene til såpass dårlig utgjæring kan vel være flere? Jeg vet temperaturen falt en del etter første uka, og i følge mr. malty pitcha vi vel litt for lite gjær.
Jeg og mine to medbryggere brygget en IPA for fire uker siden nå. Oppskrifta var som følger:
92% Pale malt
5% Crystal malt
3% Amber malt
Humle: Centennial og cascade.
Gjær: Wyeast American ale II
Mesket på ca. 66C.
Vi hadde mye høyre ubytte enn vi hadde regna med og OG havnet på 1084.
I løpet av to uker gjæret det ned til ca. 1030, så vi ga det en uke til før omstikking. Jeg stakk om og tørrhumlet for nesten en uke siden nå, og da var SG 1028, så lite hadde skjedd den siste uka.
Jeg tenkte omstikkinga ville få i gang gjæren igjen, men hva om dette ikke har skjedd?
Bør vi da tilsette ny gjær? Har ikke mulighet til å sjekke hva SG ligger på nå.
Årsakene til såpass dårlig utgjæring kan vel være flere? Jeg vet temperaturen falt en del etter første uka, og i følge mr. malty pitcha vi vel litt for lite gjær.