for høy FG på stout?

Brygget en julestout fra ølbrygging.no med safale s-04 gjær.
OG ble målt til 1.067 og jeg meska på 65 grader i 60 min og deretter vasket med stigende temp til 78 Grader i 90 min før skylling med 78 grader vann.

Både ristet godt inn luft og rehydrerte gjæra, brukte 2 gr gjærnæring i tillegg.
Den ble satt den 03.07 og gjæringstemp de 3 første dagene var 18,19,20 før jeg satt den på gulvet (kjellergulv) og temperaturen sank til 19 dag 4. Så satt den opp igjen og dro på ferie. Så kom varmen i nord og da jeg kom hjem var tempen 22 grader. Jeg målte FG til 1.021.

Spørsmålet er om det er litt høy fg for en stout? (er min første stout)
I så tilfelle er det da spm på om hva som er grunnen til at den ikke har gjæret langt nok ned.

Synes selv 1021 er litt høyt for en Stout. Har 1011-12 på dry Stout og 1013-15 på havre.

Mesker i step (Speidel) med 64 grader i 60 min. Som hovedstep. Det hjalp meg med bedre utgjæring enn tidligere da jeg brukte 65, men her er kalibrering av termometer et poeng..

Mesker du først i 60 min. og så ytterligere i 90 eller 90 totalt? 150 synes å være i overkant.. Ikke at det betyr så mye, det er lite gjærbart sukker du får ut høyere enn 68.

Mitt forslag vil være å prøve med litt lavere temperatur på hovedstep. Blir sikkert en fyldig og fin julestout uansett! :)

Håper det blir bra, og det blir det sikkert.
Men er det så stor forskjell på utgjæringen om man bare skiller med 1 grad eller to under meskingen?

Hvor mye gjær? Er det for lite gjær kan det jo ha gått i stå ... Hva med å pitche en pose til?

S-04 har forholdsvis høy utgjæringsgrad, 70-80 % er vanlig. (Kilde: Yeastbot Database.) Med 65 C i 60 min burde du ligge litt høyere enn 69 % utgjæring med S-04, er min mer eller mindre kvalifiserte gjetning.

Min erfaring er at S-04 noen ganger kan gå i stå. Tror at gjæren flokkulerer litt for kraftig og faller til bunnen. Om det er tilfelle kan du tippe gjæringskarrent fra side til side (ingen kraftig risting), for å blande gjæren opp i blandingen, dra og opp temp. kansje til 24 grader. Noe høyrere gjæringetemperatur på slutten gjør ikke noe.

Tilbake
Topp