for høy gjærings temperatur

For en tid siden kjøpte jeg ekstrakt av Per Inge. I går satte jeg en batch på 25 liter. Problemet for meg nå er at det lager gjær han sender med. Jeg snakket med ham i går kveld og da sa han at det ikke var problem så lenge tempen ikke lå konstant på 20 grader eller mer. Men det er nettop det som er problemet for meg. Ut på ettermiddagen i dag gikk tempen opp til litt over 20 og gikk ikke ned før et stykke utpå kvelden. Nå lukter det svovel i ganga som om jeg skulle ha fanden på besøk, og ingen andre steder å gjøre av den heller. Så nå blir det vel et fandens øl >:D med både svovel og galle og det som værre er :eek:
 
Lagergjær på over 20 grader? Det blir nok øl men det vil gi en del fruktighet. Det lukter ofte svovel når man bruker lagergjær, også ved lave temperaturer så det er ikke noe å bekymre seg om. Til neste gang ville jeg nok anbefalt å bruke lagergjær ved ca 10 grader, altså, når vi er langt ut i høsten. Eller se om du kan skaffe et brukt kjøleskap til en slikk og ingenting ;)
 
Ja du sier noe der Eduard. At jeg ikke tenkte på et brukt kjøleskap før.
En annen ting jeg kom til å tenke på. Jeg har på det siste brygget mitt vært plaget av at gjæra har blitt med opp etter åpning av flaska. Etter første glass har det vært helt klart å fint men så har har gjæra kommet med. Ikke alt sammen, men litt, til at det er blitt uklart. 
 
De sier at forskjellig øl smaker godt til forskjellig mat.............    Tror ditt kommer til å smake best til Ibux  ::)
 
De sier at forskjellig øl smaker godt til forskjellig mat.............    Tror ditt kommer til å smake best til Ibux

Joda det stemmer det at forskjellig øl passer til forskjellig mat. Men hva er ibux?
 
det er nok hodepine tabeletter gutten min  ::)

Ved den tempen vil du danne masse høyverdige alkoholer, som er kjent for å gi tømmermenn............
 
På finn.no, sjekk 'torget', og så 'gratishjørnet' eller noe lignende. Kanksje du finner en gavmild kjøleskapseider i Gjøvdal eller omegn. Hvis du ikke kan hente så kan du jo alltids prøve å lokke'n med litt øl :).
 
Så du må innom forumet her avog til Ed. Trodde du satt med nasa i bøkene døgnet rundt nå. :lese:
Jo, det er mulig at det må noe lokkemiddel til. Lager øl gjæret på for høy temp så man får skikkelig skallabank :lmao:
 
Jalle skrev:
Så du må innom forumet her avog til Ed. Trodde du satt med nasa i bøkene døgnet rundt nå. :lese:

Hehe, stemmer det. Men jeg hadde bare bannet meg selv på IP-nummer til jobben, og nå er jeg hjemme et lite øyeblikk. Etterpå er det på'n igjen!
:lese: :lese: :lese:

Direktelink til finn.no sitt 'gi bort'-avsnitt, avdeling 'hvitevarer'.
 
Takker for linken til finn.no Lykke til med studiene. Håper ikke unio striken får noen konsekvenser for deg :biersmile:
 
Shit: Kjøleskapet jeg fikk har nok litt for lav maksimumstemperatur: Dvs. rundt 8 grader. Kjøleskapet jeg fikk er relativt gammelt, og dette beviser at de bygde mer solid før i tida!

Nå må jeg vel til med ekstern termostat osv.

Et godt tips er å prøve å få tak i et kjøleskap av nyere dato, som ikke er så "effektivt"!

-Erlend
 
Smyg-Smakte på et ekstrakt-øl jeg har stående til gjæring i kjelleren. Der er det 15 grader, mer eller mindre konstant. Gjæren her er Saflager fra Per Inge.
Steike, dette tror jeg blir et bra øl! :ilike: Ren og fin smak, men dog mye gjærsmak enda. Vanskelig å forklare, men noen ganger bare skjønner man at ølet blir bra!

Tror det vil bli veldig bra med litt lagring. Kjente ikke så veldig mye til svovellukta.
OG er fremdeles ganske høy, så det må nok gjæres ut litt til. Men at det er så bra så tidlig i prosessen hadde jeg ikke trodd, og tyder bra.

Cheers
Erlend
 
Tilbake
Topp