For høy mesketemp - er ølet tapt?

Heisann!
Jeg hadde greid å knekke mitt gamle termometer, og kjøpte nytt på Europris. Varmet opp vann i HLT, og kjørte det over i mesketanken. Alt gikk fint for seg, til etter at alt er brygget, og jeg finner ut at mitt Nye thermometer faktisk viser 5-6 grader for lav temperatur. Jeg har altså trodd at jeg mesket på 67, men egentlig lå jeg på 73.
Da jeg skulle skylle må jeg ha endt opp på ca 79 C, av samme grunn.

OG målte jeg til 1064, mot target på 1081. Jeg har lagt ved bilde av oppskrift, samt bilde av det "feilkalibrerte" termometeret.

Blir det øl av dette, eller har jeg fått skylt ut uheldige sukkerarter som gir usmak/eller er ugjærbart? Skal lagres i tre måneder, og om dette går galt, er det litt bittert. OG var lav, men er det "bare å vente å se", om gjæren greier å komme ned i akseptabel FG?

Gjærtype er Safale S-04 (tre poser) til 30 liter.

Utover det har jeg holdt meg greit til vedlagt oppskrift.

Det trengs vel ikke presiseres at jeg tar Europris til menneskerettighetsdomstolen.
 

Vedlegg

  • 20170708_182918_resized.jpg
    20170708_182918_resized.jpg
    134,9 KB · Sett: 78
  • 20170708_183025.jpg
    20170708_183025.jpg
    187,3 KB · Sett: 78
Gjort er gjort og det får du ikke gjort noe med. Det blir helt sikkert drikkbart. Det blir øl av det, så slapp av.
 
Ser ut til at det fulgte med ferskgjær med den der? Med mindre det fulgte med nesten flere pakker enn det man får plass til i en hånd og det var direct pitch så tror jeg ikke den temperaturen hjalp, men det blir øl iallefall.
 
. Fulgte ikke med ferskgjær, men min lokale bryggebutikk sendte med "noe tilsvarende". Det star på pakken at 1 pakke holder til 20-30L (sier ikke noe om FG). Hadde sikkert holdt med to, men de sendte med meg tre til 30 liter, som burde være nok til opp til 30 liter.

Satser jo på at det blir øl av dette ja. En god unnskyldning til å dra gjennom oppskriften igjen!
 
For å avslutte denne historien: Dette ble et rart øl. Jeg endte på FG 1.034, noe som ga alkoholinnhold på 2.23 %:(.

Dag, på smak var det egentlig ingenting i veien med ølet, det er på ingen måter for søtt. Jeg har, noe politisk ukorrekt, døpt det Martin Luther. Mørkt og snilt.
 
Det skal også legges til at EuroPris sendte meg en del maltekstrakt som plaster på såret for det defekte termometeret. Jeg brygger ikke dette, men det var en veldig god handling av dem, så er absolutt fornøyd med oppfølgingen. Jeg trakk da også anmeldelsen til menneskerettighetsdomstolen i Haag.
 
For å avslutte denne historien: Dette ble et rart øl. Jeg endte på FG 1.034, noe som ga alkoholinnhold på 2.23 %:(.

Dag, på smak var det egentlig ingenting i veien med ølet, det er på ingen måter for søtt. Jeg har, noe politisk ukorrekt, døpt det Martin Luther. Mørkt og snilt.

Alkolinnholdet er strengt tatt ca 4% (før det lille ekstra om du karbonerer med sukker).
 
Tilbake
Topp