For høy utgjæringsgrad?

Hei!

Jeg åpnet nettopp gjæringskaret til en "dobbel"IPA vi har gående, for å tørrhumle. Tok en SG-måling. Siden vi lagde denne for 5 dager siden har SG gått fra 1.077 til 1.010. Dette er vel en drøyt effektiv utgjæring?
Spørsmålet blir jo: Kan det gjæres for langt ned? Og isåfall, bør jeg flaske så fort som mulig? (jeg la akkurat i humle som etter planen skal ligge i 10 dager.)

Pr. nå smaker det helt o.k, overraskende lite humle-preg (vi har brukt myye). Håper jeg kan la dette stå som vanlig og flaske det etter ferien som planlagt.

Gjæren er WLP007 (dette er en nøgne Ø Ipa - "klone", men med høyere OG og litt bitrere.)

Av uvanligheter ved denne batchen kan sies at vi mesket litt lavere enn planlagt. Pga av breddfull kjøleboks fikk vi ikke korrigert temperaturen opp og mesket på 64 istedetfor 66 grader, og vi mesket i 90 min. Spiller dette noen betydelig rolle for utgjæringsgraden?
Det var også første gang vi kvernet malten selv, og det er mulig vi kvernet litt for fint (vanskelig ting å være sikker på). Vi hadde iallefall småproblemer med en treg mesk.
Det var også første gang vi laget gjærstarter selv, men dette tror jeg vi har fått til ganske greit. Gjæringen var stabilt på 21 grader.

Ble litt mange spørsmål her nå, har bare litt angst for at det skal være noe i veien med den kjære ølen vår.

Mvh
Lars

Tviler på at det er noe i veien med ølen deres, blir nok knall.

90 minutter på 64 grader vil si at dere har laget en vørter som er veldig lett for gjæren å spise. Er de 21 gradene ambient temperatur, eller i dunken? Uansett så er forholdene for en rask gjæring er godt tilrettelagt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Miguel skrev:
Tviler på at det er noe i veien med ølen deres, blir nok knall.

90 minutter på 64 grader vil si at dere har laget en vørter som er veldig lett for gjæren å spise. Er de 21 gradene ambient temperatur, eller i dunken? Uansett så er forholdene for en rask gjæring er godt tilrettelagt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Takk, Godt å høre!
21 grader er ambient temperatur. Er igrunn ikke overrasket over at det har gått fort, men mer over forholdet mellom FG - 1.077 og gravity nå - 1.010. Mente å huske å ha lest et sted at denne reduksjonen kan bli for stor, men finner ikke tilbake til det.

Ikke umulig det nei.

Laget selv en dobbel IPA for en måned siden. Ingen starter, kun oksygen ved risting og en OG på 1.092. Denne gjæret ned til 1.014 i løpet av 5 dager. Brukte wlp007 og underpitchet også gjæren  :neinei:

Men dette ble et meget godt resultat alikevel, flaks? kanskje. Men jeg klager ikke  ;)

Tilsatte nottingham tørrgjær for karbonering og denne er godt karbonert nå på tross av sine over 10,4 prosent og scmakeeer gååådt  ;D

kintii skrev:
Ikke umulig det nei.

Laget selv en dobbel IPA for en måned siden. Ingen starter, kun oksygen ved risting og en OG på 1.092. Denne gjæret ned til 1.014 i løpet av 5 dager. Brukte wlp007 og underpitchet også gjæren  :neinei:

Men dette ble et meget godt resultat alikevel, flaks? kanskje. Men jeg klager ikke  ;)

Tilsatte Nottingham tørrgjær for karbonering og denne er godt karbonert nå på tross av sine over 10,4 prosent og scmakeeer gååådt  ;D

Nice!
Håper vår også blir god, dette er med klar margin det mest spesielle vi har prøvd oss på hittil.
Vi hadde i utgangspunktet ikke planer om å tilsette gjær ved flasking. Tror du det er nødvendig i vårt tilfelle?

Lars147 skrev:
kintii skrev:
Ikke umulig det nei.

Laget selv en dobbel IPA for en måned siden. Ingen starter, kun oksygen ved risting og en OG på 1.092. Denne gjæret ned til 1.014 i løpet av 5 dager. Brukte wlp007 og underpitchet også gjæren  :neinei:

Men dette ble et meget godt resultat alikevel, flaks? kanskje. Men jeg klager ikke  ;)

Tilsatte Nottingham tørrgjær for karbonering og denne er godt karbonert nå på tross av sine over 10,4 prosent og scmakeeer gååådt  ;D

Nice!
Håper vår også blir god, dette er med klar margin det mest spesielle vi har prøvd oss på hittil.
Vi hadde i utgangspunktet ikke planer om å tilsette gjær ved flasking. Tror du det er nødvendig i vårt tilfelle?

Enkelt og greit; nei, du trenger ikke. Jeg gjorde dette da jeg ikke vil vente i lange tider med å få gjæret ølet da wlp007 er meget flokkulerende. Det du kan gjøre er å ta med en liten skvett av gjærkaka ved tapping. Det holder å bevege heverten litt slik at du ser du får med litt tåke i slangen. Men flaskekarbonering med wlp007 kan gå tregt. Du kan kanskje være heldig og få den karbonert på et par uker, men har lest om folk som har måttet vente i måneder på å få ølet karbonert. Nøgne ø bruker wlp007 i de fleste bryggene deres og de bruker Nottingham ved karbonering for at det skal gå raskere. Men du trenger ikke om ikke du er veldig utålmodig som meg  ;)

Og til spørsmålet ditt om du bør flaske raskest mulig, da er svaret nei. La det stå 14 dager uansett slik at gjæren får ryddet opp  ;) Det kommer nok ikke til å gjære ned noe særlig mer uansett om ikke i det hele tatt.

Tilbake
Topp