For høyt trykk under gjæring - ødelagt?

Hei godtfolk,

Eg gjæret et brygg under trykk for en tid tilbake. Dette ble gjort på en nyanskaffet fermzilla, men uten spundle valve. Trykket var dermed ganske høyt i starten. Siden gjær ikke liker høyt trykk, tipper eg den ikke fikk gjort jobben sin. Brygget smaker vertfall ikke som forventet. Den har nå stått en god måned til kjøling på fat.

Er det mulig å redde denne batchen ved å fylle over på gjæringskar, tilsette mer gjær, og så se om den gjærer mer?

Eg målte ikke FGfør den ble tappet på fat. Det var i tillegg en del småting som gikk skeis under bryggingen, så godt mulig det er andre ting som har forårsaket smaken.

På forhånd, takk!

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Ja, det er jo relativt mye som gikk skeis der :)

Er du sikker på FermZillaen faktisk var tett? Da går de nok langt over maks-grensen de er beregnet på.
Merket du om ventilen løste ut? Antar FermZillaen var knallhard, føltes tilnærmet like solid ut som en metalltank ved håndtering?

Det har ikke så mye å si på fat, men ved flasker kan det være direkte farlig å flaske uten å måle før flasking.

Hva er SG nå? Er det langt unna forventet ut fra bryggeprossesen? Er kullsyrenivået rett?
 
Den var tett. Ventilen slår ut på 2.4 bar (eller litt lavere), så var nok ingen fare. Slapp ut trykket med jevne mellomrom, så trykkprofilen såg nok ganske humpete ut. Den er OK karbonert, og smaker ikke rart - bare veldig kjedelig.

Skal måle sg i morgen. Så får vi se.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp