For lav OG - mulig å kompensere?

HåvardK

Norbrygg-medlem
En av bryggerne som bidrar i "Brygging - fra hånd til munn" kommer med et lite juksetips for å få ølet litt stekere og tørrere, nemlig å tilsette litt sukkerlake etter et par døgn på gjæringskar.
Jeg har nettopp satt to nye brygg, hvor resultatet ble en litt for lav OG på begge, sannsynligvis fordi jeg bommet litt på antall liter væske (landet på 22 liter istf 20 på begge bryggene; til tross for at jeg prøvde å justere på det siste). Tenkte derfor å prøve dette trikset, men er usikker på mengden sukkerlake som behøves til 22 l øl. Noen som kan hjelpe?

Jeg laget et brygg fra den boken for en mnd siden og fikk alt for lav OG. (feilen var trolig for rask siling og kanskje for grovt kverna malt) Jeg kompenserte med spraymalt (ca 700g...) og fikk en gylden middelvei mtp hva OG egentlig skulle være. Smakte på det nå i helga etter 2 uker karbonering og det var stusselige saker. Drikken inneholder alkohol og kullsyre så det er nok øl. Men spaymalt er langt ifra en fullgod erstatter til sukkeret man skal få fra malten. (skal tro om denne konklusjonen i disse dager kan nærme seg en nobelpris???)

Hvis OG bare er litt for lav er nok det beste tipset å la det være som det er.

Skal du absolutt ha den OG som er oppgitt i oppskriften for å få den alkoholprosenten som er oppgitt i oppskriften bør du bruke spraymalt fremfor sukker. Bruk et bryggeprogram slik som Beersmith til å beregne mengde hvis du er usikker.

Vanlig hvitt sukker har 100% utgjæringsgrad, noe som vil gi deg et noe tørrere øl. Bruk kun sukker i øl der du har en plan for hvilken smaksmessig komponent sukkeret skal bidra med. Bruk av sukker kun for å få høyere prosent ender ofte med et resultat som smaker svært langt fra tilfredsstillende.

Å tilsette sukkerlake er ikke direkte det samme som å kompensere for lav OG. Skal du kompensere for lav OG bør du finne ut av OG'en før kok og kompensere med spraymalt i kok.

Siden sukkerlake er 100% gjærbart så gjør du ølen tørrere/tynnere, siden alt dette sukkeret vil bli spist opp. Spraymalt/sukkerarter du får fra malt ikke er 100% gjærbare så ville du endt opp med en mer korrekt munnfølelse og alkoholnivå enn ved å bruke sukker.

Med rent sukker vil du få en lavere FG, siden alkohol har lavere tetthet enn vann.

Jeg laget et brygg fra den boken for en mnd siden og fikk alt for lav OG. (feilen var trolig for rask siling og kanskje for grovt kverna malt) Jeg kompenserte med spraymalt (ca 700g...) og fikk en gylden middelvei mtp hva OG egentlig skulle være. Smakte på det nå i helga etter 2 uker karbonering og det var stusselige saker. Drikken inneholder alkohol og kullsyre så det er nok øl. Men spaymalt er langt ifra en fullgod erstatter til sukkeret man skal få fra malten. (skal tro om denne konklusjonen i disse dager kan nærme seg en nobelpris???)
Spraymalt er egentlig en svært god erstatning, om man ikke har fått høyt nok utbytte fra malten, eller for eksempel ikke har plass til nok malt i meskekaret for å komme opp i riktig styrke. Om du ikke fikk et godt resultat her, ligger nok problemet et annet sted.

Hvis OG bare er litt for lav er nok det beste tipset å la det være som det er.

Bruk et bryggeprogram slik som Beersmith til å beregne mengde hvis du er usikker.

.

hvor mye vann skal jeg bruke til å blande ut spraymalten i før jeg hiver den i koken? mener å huske at beersmith kun sier hvor mye spraymalt man skal bruke, og ikke noe om vannmengde. dersom jeg feks må bruke 500 gr spaymalt så vil det jo ikke være det samme om jeg blander det ut med 2 dl vann eller 1.5 liter. jeg tenker at det logiske vil være å blande den ut med så lite vann som mulig for å få ut klumper etc før den tilsettes i koken. høres det riktig ut?

Hvis du hiver den oppi koken uten vann så stemmer jo beersmith-tallene. Du trenger ikke vann siden spraymalten vil blande seg godt i koken uansett.

Hvis du introduserer en vannmengde så tynner du ut hele vørteren igjen, som gir mer regning.

Ren spraymalt rett i koken.

Setter pris på svar, men er litt overrasket over hvor kategoriske dere er. Vedkommende som oppga tipset i nevnte bok, er så vidt jeg forstår en anerkjent brygger, og jeg antar han ikke ønsker å drive gjøn med folk... Vi snakker vel ikke om liter- eller kilovis med sukker her, men en liten aning for å få litt sterkere øl. Kommer antagelig til å droppe det uansett, siden det ikke er noe stort poeng at ølet blir sterkt. Samtidig funker vel en belgisk blonde best når den bikker over fem prosent, i hvert fall etter min smak.

Poenget er at spraymalt ikke bare tilsetter sukker, men også litt smak. Ikke mye, men litt, og det er nærmere det du har til gjæring fra før. På mitt første brygg (LME) så hadde jeg i vann for å få ned temp, og alt ble bare surr. Lav OG, tynt og kjipt, men fikk tips om å ta av 2-3 liter og koke det med litt spraymalt for å bøte på skaden, og det hjalp. Det ble mer smak og alkohol. Ikke at alkoholen var det store poenget for meg heller, men 3,5% er litt kjipt. ;)

Sukker er vanlig i belgiske øl, nettopp for å få de tørrere ift høy OG. Hvis det er en belgisk blonde du lager, er det isåfall ikke helt feil å tilsette (moderate mengder) sukker, men generelt er det bedre å bruke spraymalt for å ikke endre så mye på vørtersammensetningen.

Poenget er at spraymalt ikke bare tilsetter sukker, men også litt smak. Ikke mye, men litt, og det er nærmere det du har til gjæring fra før. På mitt første brygg (LME) så hadde jeg i vann for å få ned temp, og alt ble bare surr. Lav OG, tynt og kjipt, men fikk tips om å ta av 2-3 liter og koke det med litt spraymalt for å bøte på skaden, og det hjalp. Det ble mer smak og alkohol. Ikke at alkoholen var det store poenget for meg heller, men 3,5% er litt kjipt. ;)
Ok. Nå står jo brygget til gjæring, så det eneste alternativet vil være å ta 2-3 liter fra karet og koke det med spraymalt, hvis jeg forstår deg riktig. I tilfelle: Hvor mye spraymalt skal jeg beregne til 22 liter, som har en OG på 1,054, og skulle ha hatt 1,068 ifølge oppskrift?

Ok. Nå står jo brygget til gjæring, så det eneste alternativet vil være å ta 2-3 liter fra karet og koke det med spraymalt, hvis jeg forstår deg riktig. I tilfelle: Hvor mye spraymalt skal jeg beregne til 22 liter, som har en OG på 1,054, og skulle ha hatt 1,068 ifølge oppskrift?

Endte du opp med riktig volum?

Tilbake
Topp